Advertisement
Gepubliceerd op 12 January 2021 om 09h43
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De BMW iX3 langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

BMW koos voor de elektrische i3 voor een relatief behoudsgezinde aanpak, waarbij de klemtoon eerder lag op rijbereik dan op flitsende prestaties. En vergeleken met zijn aartsrivaal bij Mercedes, de EQC, is hij bovendien een pak minder duur, al blijft de prijs absoluut gezien niet van de poes.

|||||
||||| © |||||

Langs buiten (rijverslag)

Met de in China geproduceerde iX3 lanceert BMW begin 2021 de eerste volledig elektrische auto onder eigen vlag. Als je puur zijn buitenafmetingen bekijkt, verschilt de nieuwe ix3 amper van zijn soortgenoten met verbrandingsmotor, maar uiteraard zijn er wel enkele uiterlijke verschillen met de rest van het gamma. Te beginnen bij zijn gesloten radiatorrooster, tegen meerprijs voorzien van blauwe accenten. Die laatste keren ook terug in het interieur, dat voor de rest echter oerklassiek te noemen is. Inzake binnenruimte doet de iX3 even goed als de andere X3-varianten. Alleen de koffer moet wat volume prijsgeven, maar blijft met 510 tot 1.560 liter zeker ruim genoeg.

De elektromotor van 210 kW (286 pk) volstaat om de nochtans 2,2 ton zware iX3 in 6,8 seconden naar 100 km/u te doen spurten. Dankzij een batterij van 74 kWh (netto) en een normverbruik van 18,6 kWh (WLTP) kan München een rijbereik van 450 kilometer beloven. Een lege batterij opladen kan driefasig tot 11 kW; dan duurt het 7,5 uur om een lege batterij te vullen, op gelijkstroom is 150 kW mogelijk. Met de versnellingspook in de D-modus werkt de energierecuperatie ‘adaptief’, maar in de B-stand is one pedal driving mogelijk en moduleer je vertragingen met behulp van je rechtervoet.

In samenwerking met ALD Automotive en Eurofleet Consult

Een offerte van ALD Automotive? Klik hier.

Meer info over Eurofleet Consult ? Klik hier.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

  • Bestuurdersprofiel: Werknemer
  • Btw tarief: 21%
  • Niet verrekenbare btw: 65%
  • Tarief vennootschapsbelasting: 25%
  • Tarief personenbelasting: 53%
  • CO2 bijdrage: Ja
  • Voordeel alle aard: Ja
  • Datum inschrijving: 05/01/2021
  • Looptijd contract: 48 maanden
  • km/jaar: 25 000 km
  • Aanschafmethode: Operationele leasing
  • Regio van inschrijving: Brussel
  • Rijstijl: eco
  • Brandstofkaart: Ja

 

De TCO-berekening was mogelijk dankzij maandelijkse huurprijzen berekend door ALD Automotive en de Car Cost Advisor-tool ontwikkeld door Eurofleet Consult.

Car Cost Advisor: een webapplicatie die, rekening houdend met de autofiscaliteit, u zal toelaten om in een paar klikken, objectief en volgens uw behoeften, de juiste aandrijflijn te kiezen met opgave van de totale gebruikskosten (TCO).

 

*Over de Belasting op Inverkeerstelling en de Jaarlijkse verkeersbelasting: inschrijving als leasewagen = Brusselse regels, dus enkel op basis van het vermogen in kilowatt en het fiscale vermogen. Omdat deze modellen nagenoeg altijd krachtiger zijn dan hun evenknie met een verbrandingsmotor zijn ze op dit specifieke vlak van de fiscaliteit in het nadeel. Voor Vlaamse klanten is het aangeraden om in te schrijven in Vlaanderen, want de regels zijn daar veel interessanter voor dit type voertuigen.

 

Opties en accessoires:

  • /

 

*Bijschrift

  1. 21% btw Incl.
  2. Basis offerte ALD – 65% niet verrek. btw incl. Vraag een offerte aan ALD Automotive
  3. BIV en JVB zijn al inbegrepen in het voertuigbudget
  4. Het bedrag aan rente dat voor 100% aftrekbaar is, wordt geschat op 10% van de leaseprijs van het voertuig
  5. Belastingtarief verworpen uitgaven = 40%

 

Galerie photos

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels