Advertisement
Gepubliceerd op 17 January 2021 om 08h37
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Opel Grandland X langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

De Grandland X biedt alle kwaliteiten van zijn neef bij Peugeot, de 3008, maar komt wel veel minder origineel voor de dag… Al kan die conventionelere aanpak ook een voordeel zijn en klanten over de streep trekken die het hele i-Cockpit-concept bij de Fransman maar niks vinden.

|
| © |

Langs buiten (rijverslag)

De in 2018 gelanceerde Grandland X heeft Franse genen: deze compacte SUV deelt zijn volledige technische basis met de Peugeot 3008. De twee zijn qua formaat vergelijkbaar, maar verschillen duidelijk qua look, zowel aan de buitenkant als voor hun interieur. Zo bedankt Opel voor de befaamde i-Cockpit van Peugeot en zijn kleine stuurwieltje, en kiest hij voor een veel klassieker ogend dashboard. Aan binnenruimte of laadvolume heeft de Grandland X geen gebrek, maar van een verschuifbare of verstelbare achterbank is geen sprake. Wel biedt Opel een verstelbare koffervloer aan.

In de praktijk vertoont deze SUV een mooi compromis tussen comfort en wegligging. Hij rijdt veilig en geruststellend, maar niet bijster snedig. Voor zijn verbrandingsmotoren doet de Grandland X het met aangename krachtbronnen die we al kennen van bij Peugeot en Citroën (1.2 PureTech van 130 pk, 1.6 PureTech van 180 pk en 1.5 BlueHDi van 130 pk). Daarnaast telt het gamma ook twee plug-inhybrides, waarin de 1.6-turbo gekoppeld wordt aan één of twee elektromotoren. Dat levert 224 pk op voor de Hybrid en 300 pk voor de Hybrid4, die over vierwielaandrijving beschikt. De batterij heeft telkens een capaciteit van 13,2 kWh, genoeg om in de WLTP-cyclus 57 kilometer ver te komen. Beide versies zijn altijd 100 procent fiscaal aftrekbaar.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.

Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels