Advertisement
Gepubliceerd op 11 January 2021 om 18h19
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De SEAT Leon langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

Met zijn grotere afmetingen, zijn uitgebreidere elektronica en zijn weggedrag dat ietwat bezadigder werd, legt de huidige Seat Leon iets andere klemtonen dan vroeger – en werpt hij zich meer dan ooit op als een waardig alternatief voor de VW Golf… voor een lagere prijs.

|||||
||||| © |||||

Langs buiten (rijverslag)

De gloednieuwe vierde generatie van de Leon rust op het MQB Evo-platform van de Volkswagen-groep, maar dan wel op de lange variant (die van de Skoda Octavia), met een wielbasis van 2,68 meter. Vooral de beenruimte op de goed gevormde achterbank profiteert daarvan. De kofferinhoud van 380 liter bleef dan weer ongewijzigd bij de generatiewissel. Jammer genoeg behield de Leon IV ook de hoge laaddrempel. De achterliggende technologie voor het infotainmentsysteem en de comfortuitrusting is dezelfde als bij de zustermerken binnen de Volkswagen-groep, maar de inrichting van het dashboard verschilt.

De langere wielbasis en het toegenomen gewicht doen de nieuwe Leon wat minder snedig insturen dan zijn voorganger, maar hij blijft wel efficiënt rijden. De Leon erft ook alle rijhulpsystemen van zijn neefjes… inclusief een actieve spoorassistent die veel te enthousiast blijkt. Voor zijn motoren rekent de Leon op vertrouwde TSI’s en TDI’s, met vermogens van 90 tot 150 pk. De benzines krijgen er in combinatie met de DSG-versnellingsbak microhybride technologie bij (eTSI). Daarnaast is er ook een fiscaal voordelige plug-inhybride, de 1.4 TSI e-Hybrid met 204 pk. Later volgt nog een Cupra-versie van datzelfde aandrijfgeheel, met een totaalvermogen van 245 pk. Houd er rekening mee dat dit model ook beschikbaar is in CNG-versie.

 

In samenwerking met ALD Automotive en Eurofleet Consult

Een offerte van ALD Automotive? Klik hier.

Meer info over Eurofleet Consult ? Klik hier.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

  • Bestuurdersprofiel: Werknemer
  • Btw tarief: 21%
  • Niet verrekenbare btw: 65%
  • Tarief vennootschapsbelasting: 25%
  • Tarief personenbelasting: 53%
  • CO2 bijdrage: Ja
  • Voordeel alle aard: Ja
  • Datum inschrijving: 05/01/2021
  • Looptijd contract: 48 maanden
  • km/jaar: 25 000 km
  • Aanschafmethode: Operationele leasing
  • Regio van inschrijving: Brussel
  • Rijstijl: eco
  • Brandstofkaart: Ja

 

*Over de Belasting op Inverkeerstelling en de Jaarlijkse verkeersbelasting: inschrijving als leasewagen = Brusselse regels, dus enkel op basis van het vermogen in kilowatt en het fiscale vermogen. Omdat deze modellen nagenoeg altijd krachtiger zijn dan hun evenknie met een verbrandingsmotor zijn ze op dit specifieke vlak van de fiscaliteit in het nadeel. Voor Vlaamse klanten is het aangeraden om in te schrijven in Vlaanderen, want de regels zijn daar veel interessanter voor dit type voertuigen.

 

Opties en accessoires:

  • Metaalkleur
  • Full digital Kombi
  • Navi system Plus

 

*Bijschrift

  1. 21% btw Incl.
  2. Basis offerte ALD – 65% niet verrek. btw incl. Vraag een offerte aan ALD Automotive
  3. BIV en JVB zijn al inbegrepen in het voertuigbudget
  4. Het bedrag aan rente dat voor 100% aftrekbaar is, wordt geschat op 10% van de leaseprijs van het voertuig
  5. Belastingtarief verworpen uitgaven = 40%

 

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels