Bij de lancering van zijn elektrische cross-over in de zomer van 2018 duidde Jaguar heel expliciet de Tesla Model X als rivaal aan, met filmpjes waarin een I-Pace het op een circuit opneemt tegen de Amerikaanse referentie. Nochtans is de I-Pace dik 35 centimeter korter en 12 centimeter lager dan de Model X en hij biedt maar 5 in plaats van 7 zitplaatsen.

Rijplezier

De I-Pace is dus een heel andere auto, met zijn eigen voor- en nadelen. Zijn sterkste punt is duidelijk zijn chassis. De loodzware cross-over weet zich over de weg te bewegen als een veel lichter voertuig. Hij snijdt bochten aan met een ongeziene gretigheid en zonder een spoor van onderstuur. Met 400 pk en net geen 700 Nm sprint hij bovendien als een sportwagen van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. Desondanks is de filtering uitmuntend en glijdt de I-Pace boterzacht over de weg. De geluiddemping is uitstekend en de stoelen bieden zowel voor- als achterin een heerlijk zitcomfort.

Big battery

Helemaal onderin het chassis zit een accupakket van wel 90 kWh. Ons testverbruik met volledig respect voor de snelheidslimieten schommelde tussen de 30 en de 40 kWh/100 km. Daarmee geraak je 200 à 250 kilometer ver. Let wel: tijdens onze testweek was het fris (rond de 7 graden). In de zomer lijkt 300 kilometer gemakkelijk haalbaar. Na zo’n afstand hebben zowel mens als machine toch een pauze nodig, en dan kan je herladen aan een gelijkstroom-snellader van tot 100 kW (CCS). Aan wisselstroom laden (stekker of wallbox) is wat problematischer omdat de I-Pace dan maximum 7,4 kW (eenfasig) trekt, wat resulteert in lange laadtijden.

Traag infotainment

Naast het wat trage laden is er nog één ander struikelblok: het infotainmentsysteem. Niet alleen is de menustructuur onduidelijk en is de schermresolutie van de parkeercamera’s niet meer van deze tijd, maar het systeem reageert ook bijzonder traag op aanraakcommando’s. Ook het tweede scherm tussen de knoppen van de klimaatregeling, dat de functies van die laatste samenbrengt, kampt met lange reactietijden. Spijtig.

Fleetbalans

De Jaguar I-Pace is een heerlijke auto voor alle types bestuurders: dynamisch en bliksemsnel enerzijds, comfortabel en fluisterstil anderzijds. De stoelen zitten heerlijk en de afwerking is heel knap. Het is alleen jammer dat de accu snel leeg raakt en zich maar heel langzaam laat vullen, terwijl het infotainmentsysteem voorbijgestreefd aanvoelt. Daar staan een laag VAA en een maximale fiscale aftrekbaarheid tegenover.

Technische fiche Jaguar I-Pace E400

TECHNISCHE INFORMATIE  
BrandstofElektrisch
Vermogen400 pk
Maximumkoppel696 Nm bij 0 o/m
Leeggewicht2.065 kilo
Koffervolume559 l
Batterij90 kWh
Gemiddeld normverbruik 22,3 kWh/100 km
CO2-uitstoot0 g/km
Topsnelheid200 km/u
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 65.603,3 euro
Basisprijs inclusief btw79.380 euro
Fiscaal vermogen 0 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing)61,5 euro
BIV (Vlaanderen)0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië)80,52 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen)0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 120 %
VAA gebruiker2.050,52 euro/jaar
Verworpen kosten462,88 euro/jaar
CO2-belasting26,97 euro