Advertisement
Gepubliceerd op 19 April 2021 om 09h14
Door Marc Demoulin

Fleettest: Maxus eDeliver9, rijbereik getest en goedgekeurd

Exact twee jaar geleden kwam de Chinese constructeur Maxus naar de Belgisch-Luxemburgse markt. Na een onvermijdelijke inloopperiode is de bedoeling vanaf nu om een zekere naambekendheid te verwerven en zo marktaandeel te veroveren. Dankzij een coherent elektrisch aanbod – de kleine bestelwagen eDeliver3 en de grote eDeliver9 – en een onklopbare verhouding prijs-uitrusting kan het merk, dat wordt ingevoerd door de groep Alcomotive, snel een sterke uitdager worden.

||||||||||||||
|||||||||||||| © Een sobere lijn||Mooie prestaties.||||||Een scherm van 10 duim.|||Reken op 5 tot 7

Wij waren nieuwsgierig naar deze testrit met de eDeliver9, die de degens kruist met stevige gevestigde waarden als de VW Crafter, Mercedes Sprinter, Ford Transit, Fiat Ducato of Renault Master. Aan de buitenkant gezien heeft de Chinese nieuwkomer een ‘passe-partout’-look die niet speciaal de aandacht trekt. Vergis je echter niet, want deze nieuwe LCV heeft best wat troeven in huis.

Van bij zijn lancering in juni 2021 zal de Maxus eDeliver9 verkrijgbaar zijn in twee koetswerkversies met N1-homologering en één met N2-homologering van tot 4,05 ton. De koetswerktypes die onmiddellijk verkrijgbaar zullen zijn voor de N1-homologatie zijn de L2H2 en L3H2, dus de middellange en lange wielbasis, telkens in hoogte H2. Ze hebben een laadruimte van 9,7 en 11 m3 en een nuttig bruto laadvermogen van 860, 980 en 1.200 kilo in functie van de gekozen batterij. Wat onmiddellijk opvalt is dat de – perfect rechthoekige en obstakelvrije – laadruimte bijzonder eenvoudig toegankelijk is.

Een sobere lijn

 

Rijgedrag en bereik: perfecte score

Wanneer je aan het stuur plaatsneemt, overheerst in de cabine een grote soberheid. De standaarduitrusting omvat een aanraakscherm voor de connectiviteit van smartphones, de toegang tot het infotainment en de achteruitrijcamera. Het scherm van 10 duim brengt een moderne toets in een interieur dat verder functioneel maar basic is.

Een scherm van 10 duim.

 

Van bij zijn lancering is de eDeliver9 beschikbaar met drie batterijen: 52, 72 of 89 kWh. De elektromotor ontwikkelt in alle versies ongeacht de batterij 204 pk en een maximumkoppel van liefst 310 Nm. Die cijfers staan garant voor uitzonderlijke prestaties, zelfs met een zware lading. Via een sequentiële bediening van de versnellingspook kan de bestuurder kiezen uit drie niveaus van energierecuperatie voor de motorrem. Wij konden de efficiëntie van het systeem uittesten en haalden en overtroffen zelfs probleemloos het in de catalogus aangekondigde WLTP-rijbereik (zo’n 300 kilometer).

Omdat het koppel onmiddellijk beschikbaar is, is deze bestelwagen levendig, krachtig en aangenaam om mee te rijden. Alleen jammer dat de snelheidsbegrenzer op de snelweg ingrijpt bij 100 km/u, terwijl we daar toch iets meer prestaties hadden verwacht.

Mooie prestaties.

 

Eenvoudig opladen

De standaard interne lader kan aan 11 kW opladen aan driefasige wisselstroom, terwijl de eDeliver9 compatibel is met gelijkstroomladen aan 50 kW (voor de batterij van 52 kWh) tot 72 kW (voor de batterij van 72 kWh). Wanneer de accu leeg is neemt een volledige oplaadbeurt (van 5 naar 100 procent) aan een Wallbox van 11 kW 5 tot 7,5 uur in beslag (in functie van de gekozen batterij).

Reken op 5 tot 7,5 uur opladen aan een Wallbox voor een volledige laadbeurt.

 

Fleetbalans

De drie belangrijkste pluspunten die wij hebben onthouden na deze test zullen professionele klanten sterk interesseren:

  1. Zeer interessante verhouding prijs-kwaliteit (52.990 euro exclusief btw voor de versie L2H2 met batterij van 52 kWh).
  2. Aangenaam rijgedrag in combinatie met een voldoende en haalbaar rijbereik.
  3. Ruim en moduleerbaar laadruim

 

De Maxus eDeliver9 in een paar cijfers (L2H2 – 3,5t – batterij van 52 kWh)

 

Prijs excl. btw 52.990 euro
MMT (kg) 3.500
Nuttig laadvermogen (kg) 1.200
Aantal zitplaatsen 3
Maximumvermogen (kW/pk) 150/204
Koppel (Nm) 310
Afmetingen (LxBxH in mm) 5546×2062×2525
Laadruimte (m³) 9,7

 

Filip Velthof, Country Manager Maxus Motors Belux & Isuzu Benelux: “Het dealernetwerk uitbreiden”

Filip Velthof

 

Een paar weken geleden was Filip Velthof nog Fleetmanager bij KIA, maar vandaag staat hij aan het hoofd van de merken Isuzu en Maxus. Wij maakten van onze testrit met de Maxus eDeliver9 gebruik om hem een paar vragen te stellen.

l2f: Hoe voelt u zich in uw nieuwe functies, en wat zijn uw prioriteiten?

Filip Velthof: Uiteraard is het een fantastische uitdaging om te mogen meewerken aan de lancering en de groei van een merk dat alle troeven in handen heeft om op de Europese markt een echte ‘outsider’ te worden. Mijn belangrijkste taak is om het aantal dealers die het merk verdelen te vergroten en om de nodige opleidingen te geven zodat onze dealers aan klanten echte specialisten van elektrisch rijden en bedrijfsvoertuigen kunnen aanbieden.

l2f: Wat zijn de belangrijkste troeven van uw merk in vergelijking met de concurrentie?

F.V.: U heeft hem zelf kunnen testen: de eDeliver9 is een uitstekend en competitief model. Hij biedt een oplossing voor zelfs de meest veeleisende gebruikspatronen. Zijn rijbereik maakt dat allerlei soorten opdrachten in alle sereniteit kunnen worden aangevat. Zoals u heeft begrepen zijn de twee pijlers van het merk Maxus de specialisering in bedrijfsvoertuigen en in elektrische aandrijving. Maar u mag niet uit het oog verliezen dat ook diesel in ons gamma aanwezig blijft. Als afsluiter zou ik nog willen aanstippen dat ons centrale magazijn voor Europa in Kontich ligt. Zo zijn alle wisselstukken voor onze klanten onmiddellijk beschikbaar, waardoor hun mobiliteit gegarandeerd is.

 

 

 

 

 

 

 

Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels