Laat ons eerlijk zijn: wie vandaag als particulier elektrisch wil rijden, moet ofwel gegoed zijn, ofwel fysiek pijn ervaren bij elke gram CO2 die de lucht ingaat. Elektromobiliteit voor eigen rekening blijft moeilijk bereikbaar… Vanaf deze herfst is dat misschien niet langer het geval wanneer officieel de minst dure elektrische auto op de markt komt: voor iets meer dan 16.000 euro biedt deze ruime en sympathiek ogende stadswagen absoluut interessante wegkwaliteiten. Zo kan hij een nieuw soort klant naar het elektrisch rijden lokken.

Un look résolument sympa.

 

Resoluut op de stad gericht

De Comfort-versie die wij aan de tand konden voelen op een gevarieerd parcours van een honderdtal kilometer is het Business-model, dat exclusief gericht is op carsharingdiensten. Dat betekent dat de Comfort Plus, die vanaf september voor het grote publiek bedoeld is, voor 1.000 euro meer een paar verbeteringen krijgt aan de afwerking en de kwaliteit van de stoelen. Des te beter, want de stoelen waar wij in onze testwagen op moesten zitten waren echt beenhard.

Met zijn compacte formaat (3,73 meter lang, 1,58 meter breed – zonder buitenspiegels – en 1,52 meter hoog – onbeladen maar met dakrails) zwemt de Spring door het verkeer met een verbluffend gemak en veel wendbaarheid. En nu we toch over maten bezig zijn, verwijzen we meteen graag naar de mooie koffer, die liefst 290 liter slikt. Maar laat ons even terugkeren naar het rijden… Zodra de weg vrijkomt, blijkt de motor zeer aangenaam in het gebruik. Het onmiddellijk beschikbare koppel van 125 Nm maakt acceleraties zijdezacht maar energiek.

Een mooie koffer, die liefst 290 liter slikt.

 

Onder de motorkap ligt een elektromotor van 33 kW (45 pk) gekoppeld aan een batterij van 27,4 kWh die de taak moet uitvoeren. Voor maximale flexibiliteit biedt de Spring een breed aantal oplaadmogelijkheden: aan een huishoudstopcontact van 220V met een Flexicharger-kabel (Modus 2), aan een Wallbox van 7,4 kW met een specifieke kabel (Modus 3) of aan een gelijkstroomlaadpunt met geïntegreerde kabel. De oplaadtijd varieert van 14 uur voor een volledige oplaadbeurt aan een huishoudstopcontact tot 1,5 uur voor 100 procent opladen aan een gelijkstroompaal van 30 kW.

 

De oplaadtijd varieert van 14 uur voor een volledige oplaadbeurt tot 1,5 uur afhankelijk van het stopcontact.

 

Fleetbalans: de Spring wordt graag gedeeld

De merkverantwoordelijken geven onomwonden toe dat de Dacia Spring niet de ambitie heeft om marktaandeel weg te snoepen van de EV’s die steeds meer opduiken binnen bedrijfswagenparken. Zijn robuuste bouw, ‘passe-partoutkarakter’ en gebruiksgemak voorspellen echter een mooie toekomst in autodeelparken of als poolwagen voor bedrijven. Met zijn TCO die elke concurrentie tart zou de Dacia Spring Business een uitstekende ambassadeur kunnen worden om werknemers te overtuigen die huiverachtig staan tegenover het elektrische avontuur.

 

Dacia Spring

 

Maximumvermogen 33 kW (45 pk) / 3.000-8.250 o/m
Maximumkoppel 125 Nm / 500-2.500 o/m
Batterij 27,4 kWh
Rijbereik 230 km (WLTP gecombineerd) – 305 km (WLTP city)
Opladen – huishoudstopcontact 2,3 kW 13u32
Opladen – wallbox 7,4 kW 4u51
DC-snelladen 125A 0u56
BIV (leasing) 61,50 €
Verkeersbelasting (leasing) 83,56 €
VAA 170 € / jaar
Aftrekbaarheid 100 %
Verworpen kosten 68 €
CO2-bijdrage 27,54 €
Aankoopprijs incl. btw (Comfort) 16.990 €