De designers hadden het relatief gemakkelijk: de stijl van de eerste generatie mocht geen geweld worden aangedaan, dus is die behouden gebleven. Voor de moderne toets zijn een paar details die van de Velar overgenomen. De ingenieurs kregen daarentegen een pittige taak: de auto mocht niet groter worden, maar biedt wel 20 millimeter meer beenruimte achterin, een grotere brandstoftank én heeft nog plek over voor de batterijen van de mild hybride en plug-in hybride versies.

MHEV

Want jawel, met uitzondering van de voorwielaangedreven instapdiesel D150 met 150 pk zijn alle motoren uitgerust met een mild hybride systeem van 48V. Dat is een soort veredeld stop-startsysteem dat bij zware belasting een klein duwtje in de rug komt geven zodat het verbruik met tot 8 procent daalt. De overige dieselversies hebben 180 en 240 pk en op benzine krijg je keuze tussen 200, 250 en 300 pk, allemaal op basis van de 2.0 Ingeniumfamilie. Later volgt een plug-in hybride versie met een 1.5-benzinedriecilinder.

Puur interieur

Dankzij Land Rovers Touch Pro Duo-aanraakschermen voor de bediening van zowat elke boordfunctie zijn in het interieur nauwelijks nog fysieke knoppen te vinden. Dat geeft het geheel een pure indruk. Het infotainmentsysteem is niet van de snelste, maar ook niet overdreven traag. Als optie kunnen de stoelen en het dashboard met gerecycleerde materialen worden bekleed.

Lome automaat

Wij reden met een diesel van 240 pk en een benzine van 250 pk. De diesel weegt zo’n 2 ton en dat voel je bij hernemingen, terwijl de motor onder belasting een rauw en onaangenaam geluid maakt. De automaat is bovendien niet van de snuggerste en reageert soms heel traag.

De benzineversie is veel prettiger. Hij rijdt lichtvoetiger, is stiller en voelt veel krachtiger aan. Keerzijde is dat minder dan 10 l/100 km verbruiken lastig is. Dat uit zich ook in de (NEDC 2.0) CO2-uitstoot van 180 in plaats van 163 g/km voor de diesel. In beide gevallen geldt wel dat het ophangingscomfort er met sprongen op vooruit is gegaan.

FLEETBALANS

Hoewel het uiterlijk van de Range Rover Evoque niet ingrijpend wijzigde, rijdt hij wel veel prettiger dan zijn voorganger, zeker als benzine. Nadeel is dat zijn CO2-uitstoot hem vanaf 1 januari 2020 fiscaal minder aantrekkelijk maakt voor bedrijven: alle versies hebben dan een fiscale aftrekbaarheid van 50 procent. Dit jaar zitten de meeste Evoques nog aan 70 tot 75 procent.

Technische fiche Range Rover Evoque D240

TECHNISCHE INFORMATIE  
BrandstofDiesel
Vermogen240 pk bij 2.400 o/m
Maximumkoppel500 Nm bij 1.500-2.500 o/m
Leeggewicht1.955 kilo
Koffervolume591 l
Brandstoftank65 l
Gemiddeld normverbruik 6,2 l/100 km
CO2-uitstoot163 g/km
Topsnelheid225 km/u
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 41.157 euro
Basisprijs inclusief btw49.800 euro
Fiscaal vermogen 11 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing)4.957 euro
BIV (Vlaanderen)1.581 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië)429,26 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen)546,45 euro
Fiscale aftrekbaarheid 70 %
VAA gebruiker5.549,14 euro/jaar
Verworpen kosten943,35 euro/jaar
CO2-belasting93,56 euro