Advertisement
Gepubliceerd op 13 July 2021 om 13h12
Door Damien Malvetti
Experten gelinkt :

Fleettest Toyota Mirai: toekomst in een schitterende verpakking

Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV): wagens op een veelbelovende technologie waar het Belgische tanknetwerk nog helemaal niet op voorzien is. En dat is dan ook onmiddellijk de hoofdreden waarom je dit soort wagens nog niet vaak op de Belgische wegen kan spotten. Want als we eerlijk zijn: er zijn redenen genoeg om de aankoop van een Toyota Mirai wél te overwegen.

||||||||||||||||||
|||||||||||||||||| © ||||||||||||||||||

Het comfortabele onderstel en de fluisterstille aandrijflijn zorgt voor een luxegevoel. De Mirai mag dan wel ‘Toyota’ heten, deze wagen voelt en rijdt als een Lexus. Het is dan ook geen verrassing als we ontdekken dat het om een Lexus-onderstel gaat. En dat rijden gaat verrassend vlot voor een wagen met deze dimensies: de bijna 5 meter lange tweetonner zorgt nooit voor verschroeiend harde acceleraties zoals andere EV’s, maar je kan ‘m zeker als vlot bestempelen. In tegenstelling tot de fluxe versnelling, merken we dat de remmen toch meer moeite ondervinden om het gevaarte tot stilstand te brengen.

Uiteraard niet in die mate dat je een onveilig gevoel zou ervaren: de rijk uitgeruste Mirai bezit toptechnologie om de veiligheid te garanderen. De adaptieve cruisecontrol houdt alles nauwlettend in de gaten en vertraagt bijna onopvallend wanneer nodig, om dan opnieuw de snelheid te hernemen op een even subtiele manier. Dit in combinatie met de lane- en steering assistance wordt veel werk van de bestuurder overgenomen. Bij het parkeren word je bijgestaan door camera voor-en achter. Ook de achteruitkijkspiegelijk verandert met een druk op de knop tot een schermpje, wat van pas kan komen bij donkere ritten.

Tijdens nachtelijke ritten zorgen ook de subtiele lichtstrepen in de zijdeur voor een rustgevend gevoel in de cockpit. De elektronisch verstelbare zetels (verwarmd + verkoeld) en de brede armsteun staan garant voor vele kilometers zorgeloos rijplezier. Nu ja, zorgeloos: op onze test kwamen we op een gemiddeld verbruik van 0,99kg/100km uit, wat bij een tank van 142 liter (+-5,6kg H2) iets meer dan 500km betekent. Met slechts drie waterstoftankstations in België (Halle, Haasrode en Zaventem) op dit moment, blijft het voorlopig bij een veelbelovende technologie voor de Belgische chauffeur die niet in de buurt van deze stations woont of werkt.

 

 

Technische fiche

Toyota Mirai

Technische informaties  
Brandstof     Waterstof
Vermogen 128 kW
CO2-uitstoot 0 g/km
Inhoud koffer 321 l
Gemiddeld verbruik

Gemiddeld testverbruik

 0,84 kg/100 km

0,99 kg/100 km

Topsnelheid  175 km/u
Bereik 650 km

 

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw 53.280 €
Basisprijs incl. btw 64.470 €
TMC (Brussels, Wallonië, Leasing) 61,5 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeersbelasting (Br., Wal.) 83,95 €
Verkeersbelasting (Vl.) 0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA Werknemer 2.210 €/jaar
Verworpen uitgaven 221,04 €/jaar
CO2-taks 323,64 €

 

 

Fotogalerij

Foto’s: Julie Matthys Photography

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels