De “Ford Driving Skills for Life” werden 12 jaar geleden voor het eerst georganiseerd in de VS en willen bestuurders van 18 tot 24 jaar met opleidingen op het circuit bewustmaken van de gevaren op de weg. In 2014 streek het programma neer in België, op het Ford-circuit in Lommel.

Een opleidingsdag wordt opgesplitst in vier workshops waarbij de bestuurder telkens wordt geconfronteerd met andere verkeerssituaties. Bij de eerste workshop moet de chauffeur een parcours afleggen tussen kegels, die hij niet mag raken. Lijkt niet zo moeilijk … Maar bij de tweede beurt moeten we van de begeleider van radiozender veranderen. Lijkt ook weer eenvoudig, maar we moeten onze blik wel een fractie van een seconde van de weg afwenden. En kijk: twee kegels omver. Bij de volgende beurt worden de zaken weer wat ingewikkelder en moeten we een pak aantrekken dat het gevoel geeft alsof we te diep in het glas hebben gekeken. Resultaat: meer dan 10 kegels omver gereden. Een mooi bewijs – alsof we dat nog nodig zouden hebben – dat onoplettendheid en alcohol achter het stuur vreselijke gevolgen kunnen hebben.

Voor de tweede workshop nemen we plaats achter het stuur van een auto die in een verhoogd chassis werd gestopt. De eerste rondjes op het circuit verlopen vlekkeloos. Moeilijker wordt het wanneer de begeleider het chassis een klein beetje hoger zet. De auto begint gevaarlijk te glijden in de bochten en gaat zelfs tollen wanneer we de bocht induiken tegen een te hoge snelheid. Tip van onze begeleider: je moet beginnen sturen wanneer je de bocht ingaat en kijken in de richting waar je naartoe wilt. Wanneer je recht voor je uit blijft kijken, dan stuur je je auto ook die richting uit.

Tijdens de derde workshop leer je om zo snel mogelijk op te trekken in een rechte lijn en dan te sturen in de richting die wordt aangegeven door een verkeerslicht ; dan moet er worden geremd om een gevaar te ontwijken. “Je moet vol in de remmen gaan, aan het stuur draaien en dat onmiddellijk weer recht brengen”, aldus onze instructeur. “Hoe je moet slagen voor deze test? Steeds recht voor je uit te blijven kijken, op een afstand van gemiddeld 30 m.”

Bij het vierde experiment testen we het automatische remsysteem van Ford, dat botsingen tot 30 km/u moet vermijden. In een laatste workshop, tot slot, pikken we een paar tips mee: hoe moet je de vloeistoffen van je motor controleren, of de bandendruk, bijvoorbeeld, om ervoor te zorgen dat je steeds in de beste veiligheidsomstandigheden de weg op kunt.

In 2014 namen 460 jongeren deel aan de opleiding in Lommel. Door het grote succes werden in 2015 drie dagen gepland. De eerste was in april, de tweede in september en de derde in oktober.

Ook BMW en Peugeot pakken uit met opleidingen

In België zijn er niet zo veel constructeurs die opleidingen bieden over verkeersveiligheid, in tegenstelling tot opleidingen rond ecologisch rijden. Van de belangrijkste merken die aanwezig zijn op de fleetmarkt, bieden enkel BMW en Peugeot dit type safety-opleidingen aan.

Via de BMW Driving Experience biedt de Duitse constructeur drie dagopleidingen aan op basis van het profiel van de bestuurder. De Advanced Training mikt vooral op beginners en leert ze hun voertuig beter onder controle te houden en in alle omstandigheden correct te reageren. De Performance Training Experience simuleert omstandigheden die zich kunnen voordoen op de autosnelweg terwijl de M Training Experience uitsluitend gericht is op eigenaars van een BMW M en ze leert hoe ze hun beest kunnen temmen.

We vermelden er wel even bij dat deze opleidingen betalend zijn: van € 295 voor de Advanced tot € 590 voor de sportieve opleiding. Weet wel dat u eerst de Advanced Training afgewerkt moet hebben alvorens u aan de twee andere formules kunt beginnen.

De Peugeot Driving Academy biedt specifieke opleidingen voor bedrijven. Een formule biedt een opleiding die enkel op het circuit wordt georganiseerd terwijl een andere de bestuurder ook in echte verkeerssituaties op de weg brengt. Het programma volgt geen vast stramien, maar kan worden aangepast aan de realiteit en aan de eigenheden van elke onderneming. Ook hier dient voor deelname betaald te worden: vanaf € 300 exclusief btw.

Last but not lease, biedt ook D’Ieteren (lees: Volkswagen) rijopleidingen aan voor vloten: via hun centra in Brugge en Hermalle en onrechtstreeks ook via hun samenwerking met Global Drivers Concept. In de eigen opleidingscentra worden opleidingen gegevens die op maat van het bedrijf of de vloot worden samengesteld. Het accent ligt daarbij doorgaans op veiligheid, maar er kan net zo goed worden gewerkt op ecologisch rijden. Idem voor Global Drivers Concept al werken zij eerder bij de bedrijven zelf en met de voertuigen van bedrijf in kwestie.

 

Auto’s worden steeds veiliger

Alle constructeurs sparen kosten noch moeite om nieuwe veiligheidstechnologieën te bedenken voor hun auto's, zoals de adaptieve snelheidsregelaar.
Alle constructeurs sparen kosten noch moeite om nieuwe veiligheidstechnologieën te bedenken voor hun auto’s, zoals de adaptieve snelheidsregelaar.

Dat nog maar weinig constructeurs opleidingen aanbieden over veilig rijden betekent niet dat ze zomaar op hun lauweren rusten. Integendeel. Ze zetten allemaal, zoals ook Ford, Peugeot en BMW, al enkele jaren de grote middelen in om rijhulpsystemen te ontwikkelen die het leven van de automobilist een stuk makkelijker horen te maken. Terwijl een aantal systemen al goed ingeburgerd zijn op de meeste gecommercialiseerde modellen, zoals systemen voor automatisch remmen, die waarschuwen voor obstakels en voor botsingen, dodehoeksystemen of adaptieve snelheidsregelaars, wordt ook hard gewerkt aan andere technologieën. Zo kondigde BMW een paar jaar geleden aan in de weer te zijn met een Intersection Assistant, een systeem dat een licht- en geluidssignaal produceert bij het naderen van een kruispunt om aan te geven dat een voertuig links of rechts in aantocht is. En dat is uiteraard nog maar een voorbeeld. Terwijl deze technologieën vandaag bedoeld zijn om de bestuurder te helpen, zullen ze er morgen voor zorgen dat een auto zich volledig autonoom in het verkeer kan bewegen, zonder enige menselijke tussenkomst.

Fotogalerij