Ford EcoSport 1.0 EcoBoost: Wachten op (nog) zuinigere diesels

In afwachting van een nieuwe 1.5 TDCi die eind dit jaar verwacht mag worden, reden we de nieuwe Ford EcoSport met de 1.0 liter EcoBoost benzinemotor van 125 pk. Die kennismaking volstond ruimschoots om ons te overtuigen van de toegenomen kwaliteiten waarmee Ford zijn kleinste SUV zegende. Ford bedenkt zijn kleinste onder de SUV’s (B-segment) met moderne rijhulp, SYNC 3 connectiviteit, snelheidsregeling met instelbare -begrenzing, achteruitrijcamera, Blind Spot Information en Roll Stability Control.

De in het B-SUV-marktsegment acterende Ford Ecosport werd geraffineerder en veelzijdiger. Zo zal hij voor het eerst, sinds hij in 20214 op de Europese markt verscheen, aangeboden worden met vierwielaandrijving. Dit in combinatie met een nieuwe 1,5-liter EcoBlue-diesel. Met uitzicht op (nog) efficiëntere dieselverbranding en (nog) minder schadelijke uitstoot, wordt deze nieuwe diesel bedacht met een lage druk (uitlaatgas) recirculatie en een vloeistof /lucht-intercooler. Die verbruik- en emissie-betrachtingen worden tevens nagestreefd met een geïntegreerd uitlaatspruitstuk – dat bijdraagt tot verbeterde “ademhaling” – ,een herberekende hogedruk injectie en een (beter) tegen hoge temperaturen bestand zijnde, lage inertie turbocompressor. Eind vorig jaar werd beloofd dat deze zuinige (107 g/CO2) en milieuvriendelijke (Euro 6) diesel bij de lancering van de nieuwe EcoSport beschikbaar zou zijn. Niet dus, want intussen wordt gevraagd om nog even geduld uit te oefenen. Tot de herfst van dit jaar.

CO2?
In afwachting reden we de nieuwe EcoSport met de bekroonde 1,0-liter EcoBoost-benzinemotor. Die is leverbaar als 125 of 140 pk variant en zal later op het jaar zelfs aangeboden worden in een 100 pk-uitvoering. Telkens in samenspel met een Manuel zesbak waarbij de 125 pk ook kan voorgereden worden met een zestrapsautomaat met schakelhendels aan het stuur. In het laatste geval geeft Ford wel een normverbruik op van 5,8 l/100 km (134 g/km CO2). Wat theoretisch althans – maar fiscaal technisch niet onbelangrijk – opvallend hoger is dan het normverbruik van een met identieke motor uitgeruste voorwielaangedreven en handgeschakelde variant. (5,2 l/100 km en 119 g/km CO2). Opvallend blijft dat omdat de eerste WLTP/RDE metingen ons onomstotelijk aantonen moderne automaten (noch vierwielaandrijving of meer cilinderinhoud) in de praktijk het verbruik en de CO2-uitstoot niet in die mate benadelen zoals de NEDC-standaards ons willen doen geloven.

Het SUV-belang
Sinds de introductie van de EcoSport in Europa (2014) verkocht Ford 166.000 stuks. Met de nieuwe EcoSport – die een sportievere look kreeg, veelzijdiger en terrein-vaardiger is geworden en op het vlak van interieur-afwerking, rijcomfort en uitrusting nauwelijks nog met zijn voorganger te vergelijken valt – lonkt Ford naar de sterk groeiende groep van klanten die het gebruiksgemak van een compacte stadswagen wat graag gecombineerd zien met avontuurlijk georiënteerde SUV-functionaliteit. Groeiende groep? In 2007 bedroeg het marktaandeel van de compacte SUV/Cross-over nog 8%. In 2016 is datzelfde marktaandeel al uitgegroeid tot 26%.
De voor Europa bestemde nieuwe EcoSport wordt geassembleerd in het Roemeense Craiova. Ford vestiging waar eerder de – intussen uit het gamma verdwenen – B-Max werd geassembleerd. De EcoSport pronkt naast de grotere Kuga en de nog grotere Edge in de Ford SUV-gamma. Een gamma dat weldra – en dit binnen dit B-segment – nog uitgebreider zal worden met de nieuwe Fiesta Active cross-over en de KA+ Active. Want ook Ford zag vorig jaar zijn SUV/cross-over-verkoop in Europa met 30% zag groeien en ziet dat geen enkel segment sneller groeit dan het SUV-segment… in 2016 goed voor ruim een kwart van de totale autoverkoop in Europa.

Hoger
De kwaliteit van de interieur-afwerking is nauwelijks nog te vergelijken met wat de voorgangers ons offreerden. De zachter aanvoelende materialen en de hertekende middenconsole met eenvoudiger en logischer bediening zijn daar slechts één voorbeeld van. Er zijn bovendien de meer comfort biedende (maar wel een stuk hoger zittende) stoelen en de regelbare interieurverlichting met keuze uit zeven mogelijke kleuren.
Zoals het een goede SUV past zijn er voldoende opbergvakken. Zo zit thans in de hertekende middenconsole een ingebouwde, verschuifbare armsteun voor de passagier en bevindt er zich een opbergvak voor tablets. De EcoSport kan voor het eerst ook gecombineerd worden met de ST-Line uitvoering zoals we die al kennen op o.m. Edge, Fiesta, Focus, Kuga, Mondeo en S-MAX.

Snelheidsregelaar
Het SYNC 3 communicatie- en entertainment geheel is compatibel met Apple CarPlay en Android AutoTM . SYNC 3 behelst o.m. een vrijstaand 8-duims aanraak- en kleurenscherm. SYNC 3 kan echter gecombineerd worden met een vrijstaand 6,5-duims touchscreen of een 4,2-duims kleurenscherm in samenspel dan met Bluetooth-connectie.
De EcoSport is (voor het eerst) voorzien van cruisecontrol met regelbare snelheidsbegrenzer en een achteruitrijcamera. Optionele automatische koplampen, ruitenwissers met regensensor, verwarmbaar stuurwiel, automatische temperatuurregeling, digitaal in het instrumentenbord geïntegreerde 4,2-duims scherm dat de belangrijkste rijinformatie weergeeft, elektrisch inklapbare- en verwarmde buitenspiegels… Voorzieningen die aantonen dat Ford zijn nieuwe EcoSport – buiten een stoere en sportievere look – vooral veelzijdiger en geraffineerder voor de dag laat komen. Beter afgewerkt ook en moderner want ook aan vooruitstrevende rijhulp zal het deze compacte SUV niet ontbreken. Wegens, Blind Spot Information System en Roll Stability Control.

 

Technische fiche: Ford EcoSport, 1.0 EcoBoost (125 pk)
TECHNISCHE INFORMATIE
Brandstof Benzine
Vermogen 125 Pk
Maximumkoppel 170 Nm @ 1.400 – 4.500o/m
Leeggewicht 1.280 kg
Inhoud koffer 334 – 1238 l
Inhoud brandstoftank 52 l
Gemiddeld verbruik 5,2 l/100 km
CO2-uitsoot 119 g/km
Topsnelheid 180 km/u
Cilinderinhoud 998 cm3

ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen
1.0 EcoBoost Benzine 140 pk
1.5 TDCi Diesel 100 pk

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw 15.290,00 €
Basisprijs incl. btw 18.500,00 €
Fiscaal vermogen 6 pk
TMC (Brussels, Wallonië, Leasing) 495 €
BIV (Vlaanderen) 218,12 €
Verkeersbelasting (Br., Wal.) 266,90 €
Verkeersbelasting (Vl.) 122,56 €
Fiscale aftrekbaarheid 80 %
VAA Werknemer 1.310,00 €/jaar
Verworpen uitgaven €/jaar
CO2-taks 365,07 €

Toon meer nieuwsjes