Ford Focus: de meest technologische van zijn segment!

De Ford Focus viert in 2018 zijn 20ste verjaardag. Ford geeft hem, bij wijze van verjaardagscadeau, op zijn vierde generatie het beste wat zijn designteam en zijn technische afdeling te bieden hebben en doet daar vooral… ook nog indrukwekkende rijhulpsystemen bovenop!

Laten we maar meteen recht op doel afgaan: ook al werd deze Focus van kop tot teen herzien, het langste hoofdstuk en ook het deel dat de concurrentie het meeste schrik zou moeten aanjagen, heet “Technologie”. We maken voor u een niet eens volledige lijst op: adaptieve snelheidsregelaar (met stop & go functie, waarmee de Focus, wanneer hij uitgerust is met de achttrapsautomaat, opnieuw op zichzelf weg kan rijden in de file), (semi-autonome) rijstrookassistentie, adaptieve verlichting, volledig autonome parkeerassistent (een première voor het segment wanneer de auto uitgerust is met de achttrapsautomaat!), automatische noodrem met fietsers- en voetgangersdetectie, dodehoekwaarschuwing, enz. We hebben hierbij niet alles opgenoemd, maar Ford heeft op zijn nieuwe Focus ook nog een waarschuwing geïnstalleerd voor eenrichtingsverkeer, die weerklinkt en op het dashboard verschijnt wanneer de bestuurder zich waagt aan het rijden in de verkeerde richting. Dit laatste assistentiesysteem zou andere constructeurs overigens ook best mogen inspireren! Daarnaast werd de Ford Focus van de 4de generatie 20% stijver en toch 88 kg lichter. Bij de Euro NCAP crashtesten zou hij dan ook gensters moeten slaan (in de juiste betekenis van het woord uiteraard)!

Veelbelovend

Zijn rijgedrag zou dankzij dit lichte dieet nog overtuigender moeten zijn dan het al was. En zeggen dat de afstelling van het onderstel bij ons in Lommel in het Europese testcentrum gebeurde… De Focus 2018 heeft voor het overige, zonder in detail te treden, standaard onderdelen aan boord die komen van de laatste Focus RS, het meest sportieve wegmodel uit het gamma van Ford.

Comfortabeler dan ooit

Die veelbelovende dynamiek staat zeker het comfort niet in de weg. De nieuwe Ford Focus wordt 18 mm langer en ziet zijn wielbasis (tussen de voor- en achterwielen) met maar liefst 53 mm groeien. Dat komt uiteraard de passagiers achteraan ten goede, die één van de grootste ruimtes uit het segment krijgen. En wat dan te zeggen van de Wagon breakuitvoering (die bij ons Clipper heet), die met een koffer die zich (met een laadvolume tot 1.653 liter tegen 1.516 liter vroeger) ongelooflijk praktisch toont?

4 Focus in één

De Focus zal – zoals dat ook al bij de Fiesta het geval is – vanaf het Trend basismodel vier afwerkingsniveaus bieden: Titanium, ST-Line voor de sportievelingen (10 mm lagere bodemspeling), Active voor de avonturiers (SUV-achtig met plastic verstevigingen en een grotere bodemvrijheid) en Vignale (voor zij die luxe en een rijkere uitrusting waarderen). Of hoe personalisatie ten top gedreven kan worden…

Elektrisch? Niet voor meteen… 

Als we afsluitend toch op één punt wat moeten muggenziften, dan is het over het motorengamma. Een hybrideversie die de uitstoot en dus de belastingen radicaal naar beneden zou moeten halen, hoeft niet voor 2020 verwacht te worden. We zullen het dus moeten stellen met de traditionele motoren zoals de 1.0 EcoBoost (85, 100, 125 pk) en 1.5 EcoBoost (150, 182 pk) benzinemotoren en de 1.5 EcoBlue (95, 120 pk) en 2.0 EcoBlue (150 pk) dieselkrachtbronnen. De CO2-uitstoot zou tussen 91 (1.5 EcoBlue) en 122 g/km (1.5 EcoBoost) liggen.

De prijzen van de nieuwe Focus beginnen vanaf 18.900 euro BTW incl. en voor de Clipper (break) versie mag je daar nog eens 1.000 euro bijtellen.

Toon meer nieuwsjes