Ford is de eerste constructeur die plug-in hybride technologie aanbiedt in het segment van de bestelwagens met een laadvermogen van een ton. De Transit Custom Plug-In Hybrid, die in januari te zien was op het salon van Brussel, komt eind 2019 op de markt. Sinds een paar maand rijden trouwens al 20 prototypes dagelijks door Londen, waar ze door klanten worden getest. Later volgen nog andere tests in Valencia en Keulen om de laatste afstellingen op punt te zetten.

Plug-in hybride technologie

De voorwielen van de Transit Custom Plug-In Hybrid worden enkel aangedreven door een elektromotor (van 50 kW of 68 pk). Die wordt gevoed door een lithium-ionbatterij van 13,6 kWh. De 1.0 EcoBoost-benzinemotor is er enkel als rijbereikuitbreider. Het systeem geeft het voertuig een elektrisch rijbereik van maximaal 50 kilometer en een totale range van 500 kilometer met de rijbereikuitbreider. Ford schat dat het WLTP-normverbruik zal uitkomen op 3,3 l/100 km (CO2-uitstoot van 75 g/km). Deze oplossing lijkt ons het ideale antwoord op bepaalde obstakels die te maken hebben met Last Mile Delivery maar behoudt toch een degelijk rijbereik. In Amsterdam werd een versie onthuld voor personenvervoer. De Tourneo Custom Plug-In Hybrid zal vanaf eind 2019 tot 8 passagiers kunnen transporteren.

Van diesel naar mild hybride

Ongezien voor het LCV-segment zijn de EcoBlue Hybrid-dieselmotoren met een krachtiger elektrisch systeem van 48V, die eveneens beschikbaar zullen zijn in de Transit, de Transit Custom en de Tourneo Custom, en dat vanaf half 2019. De EcoBlue Hybrid-technologie verbetert het energierendement op de WLTP-cyclus met zo’n 3 procent in vergelijking met een vergelijkbare 2.0 EcoBlue-diesel. “De genuanceerde aandrijvingsstrategie van Ford wil gebruikers van bestelwagens helpen om een elektrische oplossing te vinden die perfect tegemoet komt aan hun noden”, zo horen we van Helmut Reder, Directeur Bestelwagengamma bij Ford of Europe.

“Nuluitstoot” in 2021

In 2021 komt de volledig elektrische Transit en gaat Ford – nog wat meer, als we al rekening houden met de zuiver elektrische Transit die werd ontwikkeld door StreetScooter en die vandaag al wordt gebruikt door de Deutsche Post DHL – in het elektrische bestelwagensegment de degens kruisen met Volkswagen, Mercedes en Iveco. De Transit zal verkrijgbaar zijn met verschillende chassis, met volgens Ford “een competitief nuttig laadvermogen en een geïntegreerde connectiviteit zodat hij de typische kwaliteiten en de duurzaamheid van de Transit kan bieden”. De elektrische aandrijflijn wordt ontwikkeld “om een comfortabel dagelijks rijbereik te bieden dat constant blijft los van de weersomstandigheden en dat gedurende de hele levensduur van het voertuig”.

Bestelwagens ombouwen wordt eenvoudiger

Tot slot hebben we van de presentatie onthouden dat Ford zijn Europese netwerk van ombouwbedrijven zal uitbreiden (van 100 vandaag naar 200 in 2020), met een grotere keuze aan ombouwmogelijkheden die rechtstreeks beschikbaar zijn in de “Transit Center”-concessies.

Wees er dus maar gerust in dat we bij Ford in de nabije toekomst keuze te over zullen hebben.