SHELL – JLR – FevMars2019

Frédéric Pairoux (RTBF) : « Onze collega’s helpen om hun gedrag te veranderen”

Een paar weken nadat Frédéric Pairoux, mobility manager en milieuconsulent van de RTBF, de titel van Fleet owner of the year 2018 kreeg, hadden we een gesprek met hem. Het was een mooie gelegenheid om meer in detail te ontdekken (en zelfs te bewonderen) wat zijn – zeer sterk geïntegreerde – mobiliteitsplan zo sterk maakt.

Om u een idee te geven: we hebben bijna 2 uur samengezeten met Frédéric Pairoux. De man met een ingenieursopleiding weet waar hij het over heeft en beheerst de fleetgerelateerde actualiteit tot in de puntjes. Hij werkt nog maar sinds mei 2017 voor de RTBF, maar heeft ondertussen al een revolutie teweeggebracht in de mobiliteit in en rond de Franstalige Belgische radio en televisie: parkings, wagenparken, reservatiesystemen, applicaties, …: hij heeft alles op de schop gegooid om een perfecte integratie te kunnen vormen met het nieuwe Mediapark dat in 2020 aan de Reyerslaan opduikt. Meer dan 1.000 werknemers genieten zijn expertise, die wordt ondersteund door een 10-koppig “Mobil’Idées”-comité. Bij de RTBF wordt vandaag nog een bedrag met 7 cijfers uitgegeven aan mobiliteit…

l2f: Op welke manier heeft het winnen van deze mooie Fleet owner of the year 2018, naast de tweede plek in de Fleet mobility award, uw dagelijkse professionele leven veranderd?

FP: “Dankzij deze prijs hebben de medewerkers van de RTBF vooral beseft dat mobiliteit essentieel is en dat er enorm veel werk aan de winkel is op dit vlak. Vandaag zijn ze zich ervan bewust dat wij alles in het werk stellen om hun mobiliteit te verbeteren”.

l2f: Kan u ons eraan herinneren waarmee u volgens uzelf het verschil heeft gemaakt?

FP: “Als sterke punten van ons mobiliteitsplan kunnen we beginnen met de oprichting van een mobiliteitscomité met de naam “Mobil’Idées”, samengesteld uit tien personen uit diverse afdelingen van de RTBF. Ons plan heeft gevolgen voor iedereen, want het gaat hier om een volledig geïntegreerd project. We praten niet enkel over de auto, maar ook over alles daarrond om de mobiliteit in haar geheel te verbeteren. Zo hebben we gevraagd hoe we het leven kunnen verbeteren op onze site, en dat in samenwerking met de VRT en soms zelfs de RTL. We zijn niet vies van wat experimenten, met elektrische auto’s, CNG-wagens, fietsen en andere. We hebben verder het reservatiesysteem voor het wagenpark verbeterd, want dat verloopt tegenwoordig via een app. Maar bovenal hebben we onze medewerkers altijd begeleid bij deze overgangen zodat ze niet op zichzelf aangewezen zijn wanneer dergelijke nieuwe mobiliteitsoplossingen worden ingevoerd. Het nog bescheiden formaat van ons wagenpark van 230 voertuigen maakt het bovendien mogelijk om met de mensen te praten en hen mobiliteitsoplossingen aan te bieden die zo goed mogelijk bij hun noden passen”.

l2f: U zegt het zelf: een van uw geheimen is dat u heeft samengewerkt met uw buren van de VRT. Hoe uitte zich dat concreet?

FP: “Tijdens de mobiliteitsweek zetten we altijd gezamenlijke acties op poten door ons te concentreren op een verplaatsingsmiddel, of het nu ging over carpoolen, al dan niet elektrisch fietsen enzovoort. Onze infosessies waren steeds tweetalig en gemeenschappelijk. Daarnaast voeren we elk nog tests aan onze eigen kant uit. Dit jaar test de RTBF met een dynamisch parkingbeheersysteem terwijl de VRT experimenteert met de optimale invoering van het mobiliteitsbudget met een aantal kandidaten. Aan het eind van deze testfases maken we samen een overzicht op om te zien wat er wel of niet goed werkt”.

l2f: U ben mobility manager en milieuconsulent bij de RTBF: heeft u geen specifieke opleiding gevolgd die het succes van uw plan heeft bepaald?

FP: “Er zit vooral veel gezond verstand in. Maar een opleiding tot mobility manager ontwikkelt zich goed in België en het is belangrijk om een netwerk van contacten op te bouwen. Dankzij mijn nominatie voor de link2fleet award heb ik kunnen praten met de vroegere winnaars, en dat is bijzonder verrijkend geweest. Maar het belangrijkste blijft het onder controle houden van de communicatie en doorzettingsvermogen, want als je een fleetevenement organiseert rond de auto, dan komen er 150 deelnemers, maar als je iets op poten zet rond zachte mobiliteit, dan komen er maar 5 opdagen… Als technisch ingenieur stel ik daarnaast vast dat een technische opleiding altijd helpt om heel wat problemen beter te begrijpen, vooral in het licht van de complexe evolutie van de huidige autosector”.

l2f: Toen u hier in mei 2017 aankwam, legde u een volledige doorlichting op van de mobiliteit bij de RTFB. Hoe is die screening concreet verlopen?

FP: “We beslisten om voor een heel grondig onderzoek te gaan. We hebben eerst gecommuniceerd via de traditionele kanalen (affiches, intranet, e-mail enzovoort) zodat alle medewerkers op de hoogte waren van de oprichting van het Mobil’Idées-comité. Vervolgens hebben we een beroep gedaan op een gespecialiseerd bedrijf – en ik wil meteen benadrukken dat je echt niet moet aarzelen om je te laten ondersteunen door externe bedrijven – om er zeker van te zijn dat onze enquête een zo goed mogelijke respons kreeg. We zijn bij de mensen op kantoor langsgegaan, we hebben gecommuniceerd op de meest bezochte plaatsen zoals het restaurant, de cafetaria enzovoort. We hebben onze medewerkers echt bij de hand genomen om ze te stimuleren om deel te nemen aan de enquête. En op basis daarvan hebben we dan een actieplan opgesteld”.

l2f: U bent al vrij vroeg in zee gegaan met Zen Car?

FP: “Inderdaad. Naast het gebruik van elektrische auto’s door Zen Car hebben we ons ook laten inspireren door hun reservatiesysteem via smartphone om intern een vergelijkbare app te creëren, want ons eigen systeem voldeed niet meer. En gelukkig voor ons is het een succes geworden en hebben de collega’s het enthousiast onthaald. We zouden dit platform graag verder willen ontwikkelen, want het omvat een rapporteringstool om meer te leren over het gebruik van onze voertuigen”.

l2f: U heeft ook auto’s in het park op CNG en hybrides, u bent bezig met autodelen, carpooling, elektrische fietsen: uw plan integreert echt diverse en gevarieerde oplossingen?

FP: “Dat is voor ons belangrijk, want elke situatie is anders en elke persoon moet de oplossing vinden die het best bij hem of haar past. Ik zeg vaak dat de auto voor de mobiliteit is wat de kant-en-klaarmaaltijd is voor het koken. Hoewel het soms moeilijk is om hem te laten staan, is er wel meer dan enkel de verbrandingsmotor. We hebben ook nagedacht over gemotoriseerde tweewielers, al blijven we heel voorzichtig met de veiligheid. We stellen verder 7 elektrische fietsen ter beschikking met het nodige materiaal – helm, regenmantel enzovoort – die collega’s kunnen reserveren via een gemeenschappelijke kalender. Ze worden naar mijn zin nog te weinig ontleend, maar we werken eraan. Verder zijn de zaken in deze overgangsperiode soms nog wat vaag, zelfs voor de autoconstructeurs. We weten nog niet naar welke oplossing de markt gaat. Daarom hebben we ook getest met hybrides en plug-in hybrides en kijken we onder welke omstandigheden die optimaal kunnen worden benut”.

l2f: Onder welke omstandigheden zet u bijvoorbeeld uw CNG-wagens* in?

FP: “Ze worden in de eerste plaats gebruikt voor dagelijkse reportages waarvan we de rij-afstand goed kennen. We hebben beslist om 4 aardgaspompen te installeren op onze terreinen, zodat we gemakkelijk kunnen tanken”.

l2f: Is er sinds uw aantreden een verandering opgetreden in de dienstwagens?

FP: “Jawel. Al onze voertuigen zijn geleased. Bij vernieuwing van de lease kijken we dus zoals de meeste mensen vandaag hoofdzakelijk naar kleine benzinemotoren in plaats van zoals vroeger de diesel de voorkeur te geven. Al moeten we erkennen dat ook die laatste brandstof voor sommige situaties nog de meest aangepaste is”.

l2f: Hoe zit het met uw car policy omtrent dienstwagens?

FP: “We hebben een bonus-malussysteem op poten gezet voor benzine- en dieselwagens, waarbij benzines de voorkeur genieten. Elk jaar stellen we een referentiepeil op voor de CO2-uitstoot per brandstof. Voor auto’s die erover gaan, betaalt de werknemer meer, als ze eronder blijven, kost het hen minder. Als de collega een alternatieve motorisering kiest, of dat nu een hybride, een plug-in hybride, een elektrische auto of een CNG-wagen is, dan krijgt hij of zij 85 euro extra budget voor de maandelijkse huur”.

l2f: Wenst u nog een commentaar toe te voegen*?

FP: “We zitten in het midden van een overgangsperiode en deze functie van mobility manager is werkelijk zeer complex. Zelfs de autobouwers lijken een beetje uit de lucht te vallen in verhouding tot alles wat er aan het gebeuren is*. Ik ben daarom zeer benieuwd naar hoe de markt er over een jaar of twee uit gaat zien. Maar wat ons nog meer aanzet om naar andere verplaatsingsmiddelen dan de auto te kijken, vooral dan in Brussel, zijn de files op om het even welk moment van de dag, in welke periode van het jaar ook, vakantie of niet”.

Toon meer nieuwsjes