Vooreerst verschijnen benzine- en dieselmotoren met in de versnellingsbak geïntegreerde startergeneratoren, de zogeheten mild hybrid aandrijving. Hiervoor krijgt de C-Klasse een 48V boordnet. De mild hybrid levert 15kW (een goede 20pk) en geeft een duw in de rug met 200Nm koppel.

De basis benzinemotoren hebben een cilinderinhoud van 1,5 liter en leveren 170pk (C 180) of 204pk (C 200). De gemiddelde verbruikscijfers schommelen tussen 6,2 en 7,2l/100km volgens WLTP voor de C 180. Bij de C 200 wordt dat 6,5 en 7,4l/100km

Bij de diesels wordt de cilinderinhoud 1.992 cm³ en verschijnen een C 220 d (200pk) en C 300 d (265 pk) in de prijslijst. Voor beide motorisaties wordt een gemiddeld verbruik van 5,1 tot 5,8 l/100km volgens WLTP opgegeven.

 

Ook als plug-in hybride

Voor de PHEV-varianten van de nieuwe C-Klasse is het wachten tot september dit jaar. De batterij die de elektrische energie stockeert telt liefst 96 cellen en beschikt over interne koeling om de prestaties te optimaliseren. Ze is zo laag mogelijk geplaatst om het koffervolume minimaal af te knagen en een vlakke vloer te verzekeren. Toch gaan ongeveer 100 liter verloren aan de batterij. Die heeft een capaciteit van 25,4kWh, wat een zuiver elektrische autonomie van om en rond 100km oplevert volgens WLTP-meting.

De elektrische motor is bijzonder compact gebouwd en zit samen met de elektronische sturing en de DC/DC-omzetter tussen de verbrandingsmotor en de vernieuwde 9G-TRONIC automatische transmissie. De DC/DC-omzetter staat in voor de elektrische energieregeling tussen het 48V boordnet en het hoogspanningssysteem. De elektrische motor levert 95kW (129pk) rijvermogen en biedt 100kW energie-recuperatievermogen.

Voor de C 300e bedraagt het systeemvermogen 313pk en staan 550Nm koppel paraat. De specificaties van de C 300de werden nog niet genoemd.

De batterij kan geladen worden via een AC laadpaal tot 11kW, wat na 2 uur een volle batterij oplevert. Optioneel kan ook DC laden aangevinkt worden, wat laden met maximaal 55kW mogelijk maakt, zodat na een half uur al een volle batterij en 100km elektrisch rijbereik beschikbar zijn.

De C-Klasse biedt keuzemogelijkheden voor de energierecuperatie om zo de batterijlading te beheren (o.a. al rijdend bijladen), evenals een keuzemogelijkheid voor ‘éénpedaalsrijden’ om bij het loslaten van de accelerator af te remmen en energie voor de batterij terug te winnen. Mercedes-Benz claimt dat het gewicht van de batterij (210kg of 100kg meer dan bij de voorganger) gecompenseerd wordt door de veel hogere recuperatiecapaciteit van het systeem.

 

Kleine S-klasse

De C-Klasse spiegelt zich nadrukkelijk aan de nieuwste S-Klasse (intro najaar 2020) en zet daardoor de recent gefacelifte E-Klasse (lente 2020) in de schaduw.

Zo is er het opvallende rechtopstaande display in de middenconsole (standaard 9,5”, optie 11,9”) dat zowat alle bedieningselementen samenvat, zodat er nog amper schakelaars te vinden zijn. Het eigenlijke instrumentencluster is ook digitaal en laat diverse lay-outs toe, verregaand gelijklopend met de S-Klasse. Standaard is er ‘Online Music’ geïntegreerd in het MBUX-systeem, dat meest de gewilde muziekstreamingdiensten omvat.

De optioneel meesturende achteras (2,5°) is ook van de S-Klasse afgekeken en resulteert in een 43cm kleinere draaicirkel (10,64m).

Anderzijds is luchtvering uit de optielijst verdwenen, maar krijgen de PHEV versie en het T-model wel standaard een achteras met luchtvering.

Prijzen zijn ons voorlopig enkel voor Duitsland bekend. Omgerekend moet dat in ons land uitdraaien op een basisprijs van rond de 42.000 euro voor de C 180 en rond 48.000 euro voor de C 220 D, telkens incl. BTW.