ARIV spreek je uit zoals arrive, wat in het Engels ‘aankomen’ betekent. In de eerste plaats slaat die naam op de vrijheid die een vouwfiets biedt, door mee op de trein of in de koffer van de auto te kunnen. Daarnaast moet een trip per ARIV-fiets ook leuk zijn, wat meteen verklaart waarom de elektrische assistentie in het concept verankerd is. Bezielster Hannah Parish, die eerder al een topfuncties bekleedde bij Cannondale, noemt het met een knipoog de no-sweat functie, die maakt dat het model ook in bedrijfskringen kan dienen.

Initieel zijn er twee versies beschikbaar: de ARIV ‘Meld’ met een vaste overbrenging en de ‘Merge’ met 8 versnellingen.

Eenvoud troef

Initieel stelt de Amerikaanse start-up (die integraal door GM gefinancierd wordt) twee varianten voor: de ‘Meld’ met een vaste overbrenging en de ‘Merge’ met 8 versnellingen, beide bijgestaan door een elektromotor van 75 Nm en batterijen die maximaal 64 kilometer assistentie bieden. Op zich al innoverend voor een vouwfiets, maar ronduit indrukwekkend als je de integratie van de accu’s en de elektromotor ziet. Of beter: niet ziet, vermits het design erg clean en bovendien uniek is gebleven. Met dank aan de ingenieursafdeling van GM, die her en der een handje heeft toegestoken om het ontwerp zo ongecompliceerd mogelijk te houden.

Toegevouwen staat or rolt de ARIV stevig op zijn twee wielen.

De manier waarop je de ARIV in mekaar vouwt, is al even geniaal. Je trekt gewoon aan de ontgrendeling vooraan, waarna er meteen drie acties in gang worden gezet om het stuur en het frame quasi tegelijk naar binnen te laten plooien. Daarna rust het geheel op zijn twee wielen, waardoor de ARIV vanzelf rechtop blijft staan en je hem makkelijk kan verplaatsen. Parkeer je hem liever opengeklapt, dan dubbelt de stang van het zadel onderaan als voet. Plek om je smartphone aan het stuur vast te maken, is tot slot ook voorzien – desgewenst met een geïntegreerde app die diagnose en zelfs localisering van je fiets mogelijk maakt.

ARIV mikt vooral op pendelaars die zo efficiënt mogelijk door het verkeer willen laveren.

Urban Mavericks

Met al die high-tech is het fijn om te constateren dat de ARIV in de eerste plaats als een gewone fiets rijdt. De enkele versnelling van de Meld is vooral gericht op stadsgebruik, met de 8 verzetten van de Merge kan je veel meer situaties aan. De assistentie is op beide modellen evenwel gelijk en onderverdeeld in vier niveaus, die zich met een knopje op het stuur laten instellen. Een wandelfunctie (van 6 km/u) is er ook, voor als je bergop moet duwen of je fiets met zakken beladen is. Vanzelf rijden zonder mee te trappen, doet de ARIV niet.

De fietsen komen in een ‘one size fits all’, maar zijn net iets te klein voor wie meer dan 1m90 meet.

Conform de wetgeving helpt de elektromotor tot 25 km/u. Wie nog sneller wil, zal zijn eigen batterijen moeten aanspreken. Maar snelheid is natuurlijk niet het hoofddoel van ARIV. Wel om de Urban Mavericks (lees: mensen die alle transportmiddelen inzetten om zo efficiënt mogelijk op hun bestemming te geraken) een fietsoptie te bieden die het beste van twee werelden verenigt. Je moet er alleen 2.780,58 euro voor veil hebben (3.385,58 euro voor de versie met versnellingen), maar dan arriveert je door GM ondersteunde plooifiets wel netjes bij je thuis, net als het team van LiveCycle dat voor het onderhoud in België instaat.