De voordelige fiscaliteit voor bedrijfswagens in ons land wordt wel vaker met de vinger gewezen. Wanneer het niet de OESO is die vindt dat dit voordeel te vrijgevig is, dan openen de ecologische politieke partijen wel het vuur. Groen en Ecolo, die volgens de jongste peilingen de grootste politieke familie van het land vormen, willen dit systeem zien verdwijnen.

Dat heeft Ecolo-afgevaardigde Gilles Vanden Burre met zoveel woorden aangekondigd in de Franstalige krant La Dernière Heure: “Het is niet normaal dat de overheid in dit land de files en brandstoffen sponsort. Met Groen-Ecolo verdedigen wij de uitstap uit het systeem van de salariswagen”.

Ecolo meent dus dat de bedrijfswagen op zijn eentje verantwoordelijk is voor de files in ons land.

Volgens de groene partijen kost het systeem de Belgische staat jaarlijks 3,5 à 4 miljard euro. Dat cijfer moet echter worden genuanceerd, want voormalig minister van Economische Zaken Johan Van Overtveldt schatte die prijs eerder in op 2 miljard.

 

“Herinvesteren in de trein”

De woordvoerder stelt voor om de besparing die zou worden gedaan met het schrappen van dit voordeel over te hevelen naar een “alternatieve en algemene ecologische shift. We hebben nood aan een multimodaal mobiliteitspark met huurwagens, fietsen, de trein, de tram enzovoort. We moeten ook meer investeren in het spoor,” besluit hij.

Een paar dagen geleden had de N-VA al bij monde van Bart De Wever gereageerd op een vergelijkbare aankondiging van Groen tijdens een debat georganiseerd door VTM en HLN. “Groen zegt dat we de salariswagen moeten schrappen en vervangen door een mobiliteitsbudget dat voor alle werknemers toegankelijk is. Dat zou honderdduizenden mensen elk honderden euro per maand kosten. Wij zijn tegen dat idee”, zo gaf de leider van de N-VA aan.