We kunnen het niet genoeg herhalen: een motor kies je in functie van het gebruikspatroon. In zijn nieuwe Kuga biedt Ford nagenoeg alle soorten aandrijflijnen die op de markt beschikbaar zijn: benzine, diesel, klassieke benzinehybride, milde dieselhybride en plug-in hybride. Welke versie moet je dan kiezen? We vroegen het aan Thomas Zenner, ingenieur geëlektrificeerde aandrijflijnen bij Ford.

Als u verkopers zou moeten opleiden rond de nieuwe Kuga, wat zou u hen dan kunnen vertellen om de klanten zo goed mogelijk bij te staan?

Met de EcoBlue Mild Hybrid (nvdr: microhybride diesel) zakt het verbruik van de dieselmotor (nvdr: met zo’n 10 procent). Dat kan dus interessant zijn voor klanten die jaarlijks veel kilometers rijden. Met een klassieke benzinehybride ligt het verbruik in de buurt van dat van een klassieke dieselmotor. Voor wie niet wil investeren in een diesel of niet veel kilometers per jaar rijdt kan dit een betere keuze zijn. Onze Kuga Hybrid wordt trouwens geleverd met vierwielaandrijving, wat ideaal is voor offroad-uitstapjes of in moeilijke omstandigheden. De plug-in hybride variant tot slot geeft klanten een reëel elektrisch rijbereik van zo’n 50 kilometer.

Wat met klanten die twijfelen tussen diesel en hybride? Moet men echt een hybride aanraden aan mensen die jaarlijks meer dan 30.000 kilometer rijden?

Puur op het vlak van verbruik is het verschil tussen een recente benzinehybride en een diesel niet erg groot. Je moet ook rekening houden met het prijsverschil bij de aankoop. Het staat echter als een paal boven water dat de hybride meer op zijn plaats is in de stad dan de dieselversie, want daar helpt de elektromotor om brandstof uit te sparen. Omgekeerd biedt de hybride op de snelweg en bij hoge snelheden minder voordelen dan de diesel.

Als je investeert in een plug-in hybride versie, hoe moet je die dan gebruiken om het verbruik te optimaliseren?

Met de komst van Low Emission Zones zoals die in Londen en Parijs (nvdr: of Brussel, Antwerpen en, vanaf 2020, Gent) is een plug-in hybride ideaal om je in de stad puur elektrisch te kunnen verplaatsen. Maar ik denk dat mensen die dagelijks 50 kilometer of minder rijden ook best voor de plug-in hybride kiezen. De verbrandingsmotor geeft dan een mooi rijbereik als ze tijdens het weekend wat verder willen gaan of zelfs op vakantie willen gaan. Vergeet namelijk niet dat als de laadtoestand van de batterij naar zo’n 30 procent is gezakt, de auto verandert in een klassieke hybride. De elektromotor helpt dan het verbruik te drukken van de verbrandingsmotor.