Op zich geen onmogelijke opdracht, want de ix35 staat al op een tweede plaats in de lijst met populairste SUV’s van België. Hij is hier zelfs de best verkochte SUV uit het C-segment en dat terwijl Hyundai zelf bij ons het tiende popuplairste merk is. Op Europese schaal is de ix35 zelfs verantwoordelijk voor zowat een kwart van de Hyundai-verkoop.

 

De nieuwe Tucson is de opvolger voor de ix35 wiens voorganger ook al Tucson heette. Een heel duidelijke verklaring waarom die oude naam vanonder het stof werd gehaald kregen we niet, maar een kniesoor die daarom zeurt, want het product zelf heeft eigenlijk wel wat troeven achter de hand.

Te beginnen bij een stoer uiterlijk, dat langer, lager en breder is dan op de ix35 en dat het opvallend grote, zeshoekige radiatorrooster aangemeten krijgt. Dit is meer dan een knipoog naar de Duitse premiummerken.

 

Ook qua uitrusting hoeft de nieuwe Tucson niet onder te doen met wat de vastelandreferenties op de markt te bieden hebben, met dit verschil dat het op de Hyundai vaker standaard is dan optie. Wat echter niet wegneemt dat de jongste Hyundai ook qua prijs een flinke stap hogerop de ladder heeft gezet. De goed uitgeruste Launch Editions van dit model kosten immers minimaal 24.503 euro (excl. btw) voor de 1.6 GDi benzine en 26.569 euro (excl. btw) voor de 115 pk sterke 1.7 CRDi. Daarmee komt de diesel al aardig dicht in de buurt van wat bijvoorbeeld een basisversie van de Land Rover Discovery Sport moet kosten. Los van de uitrusting en de vijf jaar algemene garantie die je bij de Tucson krijgt, is dit een concurrentiepositie waarin de ix35 zich nooit heeft bevonden. Kortom, het o zo belangrijke prijsargument dat de voorganger van de Tucson naar voor kon schuiven, moet in de Tucson plaats ruimen voor het argument ‘design’.

 

Staan verder nog in het gamma: een prima 2.0 CRDi met 136 (twee- of vierwielaandrijving) of 185 pk (altijd vierwielaandrijving) en een turboversie van de 1.6 benzine (177 pk, twee- of vierwielaandrijving). Opnieuw met prijzen die navenant zijn: tussen 29.834 euro (zonder btw) en 33.966 euro (idem).

 

In een snikheet Frankfurt konden wij de sterkste diesel rijden en die kwijtte zich prima van zijn taak. Ondanks een niet al te modern aanvoelende zestrapsautomaat (de 1.6 T-GDi heeft recht op een uitstekende automaat met dubbele koppeling) had de motor geen moeite met de 1,7 ton van de Tucson. Onderstel en ophanging zijn duidelijk op comfort afgesteld en dus zet de auto spontaan aan tot een onderkoelde rijstijl. En toch is de Tucson in vergelijking met de (Amerikaans aanvoelende) Santa Fe duidelijk de betere keuze. In vergelijking met de bovenvermelde concurrentie echter, moet de Tucson het in de eerste plaats van zijn uitrusting en zijn garantiepakket hebben.

 

Fleetbalans

Toch zal onze testversie niet in veel vloten ingang vinden. Door zijn formaat, gewicht en stroomlijn zet de Tucson nu eenmaal CO2-waarden neer tussen 127 en 177 gram CO2/km. Het grootste vlootpotentieel is weggelegd voor de 115 pk sterke variant van de 1.7 CRDi waar we u over een maand een testverslag van brengen.

 

Technische fiche Hyundai Tucson 2.0 CRDi 185 automaat
Brandstof diesel
Vermogen 136 kW /185  pk
Maximumkoppel 400 Nm@ 1750-2750 opm
Cilinderinhoud 1995 Cc
Gewicht 1690 kg
Kofferinhoud 513 liter
Inhoud brandstoftank 62 liter
CO2-uitstoot 170 g/km
Topsnelheid 201 km/h
ANDERE MOTOREN
brandstof  vermogen CO2
1.6 Gdi (2WD) benzine 132 147
1.6 T-Gdi (2WD of 4WD) benzine 177 169 – 177
1.7 CRDi (2WD) diesel 115 119
2.0 CRDi (2WD of 4WD) diesel 136 127 – 160
BASISINFORMATIE
Basisprijs zonder btw € 33.891,74
Basisprijs met btw € 41.009,00
Fiscaal vermogen 10 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) € 2.478,00
BIV (Vlaanderen) € 716,57
Rijbelasting € 312,05
Fiscale aftrekbaarheid 70%
VAA bestuurder 4.720,56 €/jaar
VAA Werkgever 802,49 €/jaar