Van januari tot eind november 2019 zijn dus zo’n 282.267 nieuwe auto’s in België ingeschreven op naam van een onderneming of een leasebedrijf. Dat waren er bijna 20.000 meer dan in dezelfde periode in 2018. Het is nog moeilijk om daar conclusies uit te trekken, maar we vermoeden dat de komst van de WLTP-norm de verkoopcijfers een duw in de rug heeft gegeven. Autobouwers hebben namelijk forse kortingen gegeven op de laatste auto’s met NEDC-homologatie die ze nog op voorraad hadden.

Volkswagen nog steeds op kop

Als we de markt per merk bekijken, dan leidt Volkswagen de verkoopcijfers op de fleetmarkt met een marktaandeel van iets meer dan 10 procent of 28.649 nieuwe inschrijvingen. Mercedes komt op de tweede plaats met een aandeel van 9,71 procent (27.412 auto’s) en wordt op de voet gevolgd door BMW met 25.621 exemplaren. Renault en Audi vervolledigen de Top 5 met respectievelijk 8,67 en 7,91 procent marktaandeel. De Duitse premiummerken blijven dus grotendeels marktleiders, want samen zijn ze goed voor meer dan een kwart van de Belgische fleetmarkt.

Tesla groeit dankzij Model 3

Onder de andere merken in het klassement valt de mooie prestatie op van Dacia, dat een groei noteert van 86 procent, van 4.217 fleetinschrijvingen in 2018 naar 7.871 in 2019. Tesla boekte een vooruitgang van 248 procent en ging van 697 auto’s in 2018 (fleet) naar 2.430 in 2019. De marktintroductie van Model 3 is daar zeker niet vreemd aan.

Mercedes leidt bij modellen

Volkswagen heeft als merk een heel goed jaar achter de rug, maar Mercedes kan een schitterend jaar claimen met zijn modellen. De nieuwe A-Klasse was in 2019 het meest verkochte model op de fleetmarkt (7.963 exemplaren), gevolgd door de recent opgefriste C-Klasse (6.783 in de eerste elf maand van het jaar). De VW Golf sluit het trio af en wordt op de hielen gezeten door de Hyundai Tucson en zijn Duitse neef Skoda Octavia.