Advertisement
Gepubliceerd op 11 February 2020 om 13h54
Door Damien Malvetti

Interview Jean-Philippe Imparato, CEO Peugeot: “Er is geen sprake van dat we een euro boete zullen betalen”

Het salon van Brussel heeft die magische eigenschap dat wij gepassioneerde journalisten er kunnen praten met mensen die onder normale omstandigheden moeilijk bereikbar zijn. Vaak zijn ze opmerkelijk intelligent en sommigen nemen geen blad voor de mond. Jean-Philippe Imparato, de CEO van het merk met het leeuwtje, is zonder twijfel zo iemand. We kregen exact 20 minuten voor een exclusief interview. Daar gaan we…

|
| © |

link2fleet: De beruchte grens van de 95 g CO2/km die tot monsterboetes kan leiden en die autoconstructeurs de stuipen op het lijf jaagt, houdt die u ’s nachts wakker?

Jean-Philippe Imparato: Dit zal u misschien verrassen, maar ik ben een heel serene CEO, want wij zijn eigenlijk klaar. De voorspellingen voor Q4 hebben we in werkelijkheid tot op de gram gehaald (93 g/km). We kunnen 2020 dus vol vertrouwen aanvatten.

l2f: Hoe bereid je je op zo’n norm voor? Wij krijgen de indruk dat men een beginnende jogger vraagt om een marathon te lopen.

JPI: De voorbereidingen, die al bezig zijn sinds de grenswaarde bekend is gemaakt, gebeurden op drie niveaus. Ten eerste bij de producten. Wij hebben ervoor gekozen om geen specifieke modellen te creëren, maar wel om het bestaande gamma te elektrificeren. De 208 is het beste voorbeeld: een identieke wagen verkrijgbaar met alle soorten aandrijflijnen. Ten tweede keken we naar het process-niveau: we hebben er alles aan gedaan om te maken dat wat uit de fabriek komt ‘compliant’ is. Ten derde zijn er de verdelers. Die werden ‘geïndoctrineerd’ met een strategie die is gestoeld op 4 cruciale parameters: kwaliteit, CO2, winst en markaandeel. Dat leidt tot een algemene bedrijfscultuur die ertoe leidt dat we de toegelaten grens niet overschrijden.

Geen diesel meer in 2025

l2f: Alle experts zijn het er over eens dat de echte duw in de rug voor een succesvolle elektrificatiestrategie vanuit de fleet moet komen. Bent u het daarmee eens?

JPI: Dubbel eens. Dat is trouwens waarom onze groep haar elektrificatiestrategie heeft bedacht in samenwerking met de grote klanten en verhuurders op internationale schaal. Wij hebben ons aanbod letterlijk samen met hen uitgewerkt.

l2f: Toch merken we nog een grote terughoudendheid voor elektrificatie op de B2B-markt. Wat leidt u daaruit af?

JPI: De obstakels zitten hem hoofdzakelijk in de infrastructuur. Ondernemingen willen de absolute gemoedsrust dat hun elektrische bestuurders zullen kunnen laden waar en wanneer ze dat willen. Wij moeten ons dus inspannen om hen het leven eenvoudiger te maken. Onze aanpak is daarom op natuurlijke wijze gericht op een volledige mobiliteitsoplossing waarbij we een alternatief aanbieden voor verplaatsingen die niet geschikt zijn voor een elektrische auto.

l2f: Zoals alle grote autobazen moet u ergens een kleine kristallen bol in een lade van uw kantoor liggen hebben. Hoe ziet u de toekomst?

JPI: Niet de kristallen bol spreekt maar JPI zelf. We maken een fundamentele omwenteling door en we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. De revolutie is wel degelijk op gang gekomen en we moeten durven onze gewoontes te wijzigen en uit onze comfortzone te treden. Een fleetmanager die vandaag zijn collega’s met een dieselwagen in Parijs laat rondrijden is een crimineel.

l2f: Nu u toch over de diesel begint: hoe ziet u de toekomst van deze motor?

JPI: Die is er niet meer. In 2025 zullen wij geen dieselwagens meer bouwen. Kijk gewoon naar de richting die de wetgeving uitgaat, zowel lokaal, nationaal als supranationaal, en je begrijpt dat er geen toekomst meer is voor deze fossiele brandstof. Op termijn zal ook de benzinemotor verdwijnen. Hoe wil je tegen 2030 de uitstoot met de helft reduceren zonder de verbrandingsmotor uit de formule te verwijderen?

Geen blad voor de mond, we zeiden het al…

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels