Koen Claesen, CEO Van Mossel Automotive Groep België & Luxemburg, was eerst getuige en sinds januari 2019 ook mee verantwoordelijk voor dit succesverhaal. Hij gunde link2fleet een exclusief interview. Met ons doorloopt hij de stappen van deze verbluffende groei, die nog niet op het punt staat om te verzwakken.

link2fleet: Vandaag zit u in de bestuurdersstoel van de Benelux van een van Europa’s grootste ‘dealerships’, die machtiger is dan sommige nationale invoerders. Welk parcours heeft u afgelegd?

Koen Claesen: Na mijn studie Toegepaste Economische Wetenschappen met een specialisatie in bedrijfsrevisoriaat heb ik bij EY gewerkt. In die context was ik van op de eerste rij betrokken bij de overname van GMAN en van Bruyninx, de eerste Belgische dealertransacties door de Van Mossel Automotive groep. In 2019 ging ik aan de andere kant van de tafel zitten om een onafhankelijke Belgische structuur op te richten.

 

Toonbeeld van ondernemerszin

 Eric Berkhof (links) samen met Koen Claesen (rechts)

l2f: Niet iedereen hier kende Van Mossel, vooral actief in Nederland, maar vandaag lijkt het wel alsof de groep als een tornado door België trekt en alles op zijn weg opkoopt.

K.C.: Sta mij toe om eerst een sprong van 70 jaar terug te maken om echt inzicht te krijgen in het fantastische familieverhaal achter de Van Mossel Automotive groep. In 1941 behaalde Wilhelm BJ Van Mossel zijn diploma waarmee hij een autogarage mocht openen. Deze eerste concessie opende de deuren in Den Bosch in 1949..

1988 bracht een grote verandering in de geschiedenis van de groep. Eric Berkhof, die 6 jaar eerder in de Van Mossel Volkswagenconcessie van Waalwijk aan de slag was gegaan als stagiair, werd de nieuwe eigenaar. Eric had een sterk zakelijk instinct, een heldere visie en ambitie. Het was het startschot voor een waanzinnige groeiperiode waarin de groep autoverdelers, tweedehandscentra, carrosseriebedrijven en leasemaatschappijen overnam in heel Nederland.

l2f: Vervolgens kwam België in het zicht van de onstilbare honger van de groep, correct?

K.C.: In onze portefeuille van leasemaatschappijen in België zitten sinds 2012 J&T Autolease en DirectLease. In 2018 kregen we de kans om Westlease over te nemen. Door die transactie hadden we een extra lease maatschappij in België, maar ook één in Luxemburg en een andere in Frankrijk.

Kannibalisme of niet voor leasing?

l2f: Heeft de groep met J&T Autolease, DirectLease, Westlease en Van Mossel Autotlease niet te veel bedrijven met hetzelfde profiel – een sterke plaatselijke verankering – die elkaar kunnen overschaduwen?

K.C.: Wij denken van niet. DirectLease behoudt zijn unieke positie door zijn 100 procent digitale parcours en specialisering in leasing aan particulieren. Van Mossel Autolease is de oplossing die wij naar voren zullen schuiven voor onder andere alle klanten die geïnteresseerd zijn in een leasecontract op korte termijn. Elk verkooppunt heeft trouwens steeds een ‘lease team’. Verder is het niet ondenkbaar dat op een dag Westlease en J&T hun krachten bundelen zodat ze een grotere speler worden om te zien of ze zo een stok tussen de deur kunnen krijgen voor tenders bij grotere klanten.

l2f: Daarna begon dan het offensief op het front van de dealers?

K.C.: Ja, de wens om in België te ontwikkelen werd concreet in 2019 met de overname van de GMAN-groep in het Antwerpse en de groep Bruyninx in Limburg. Er deden zich steeds meer overnamemogelijkheden voor  en zo kunnen we vandaag trots melden dat we in België en Luxemburg in totaal 98 servicepunten bezitten, waarvan 80 concessies, 10 carrosseriebedrijven, 7 leasemaatschappijen en 1 bureau voor ‘shared services’. De jongste geruchtmakende transactie gebeurde begin 2021, toen we de overname bekendmaakten van Fidenco (10 merken) in België en Autopolis (13 merken) in Luxemburg. Dat levert ons een extra volume op van 23.000 voertuigen per jaar.

Peugeot Van Kelst is ook een van de recente overnames van de Van Mossel Automotive groep.

‘One stop shopping’ in alle grote steden

l2f: Ik veronderstel dat de groep een duidelijk omschreven groeistrategie in het hoofd heeft en dat het plan niet is om op alles te schieten wat beweegt?

K.C.: Uiteraard is onze investeringspolitiek gebaseerd op heel precieze principes. In de eerste plaats willen we onze dekking op geografische wijze verdichten. Vandaag dekken we de as Limburg/Antwerpen/Vlaams-Brabant vrij volledig af, maar er zijn blinde zones die we nog niet bestrijken en waar we op korte termijn aanwezig willen zijn, zoals Oost- en West-Vlaanderen. En voor 2022 hebben we de ambitie om naar Wallonië uit te breiden.

l2f: Welke soort diensten wil u aanbieden in uw netwerk?

K.C.: Ons ideale scenario is om aanwezig te zijn in elke grote stad van het land via minstens één dealer, een carrosseriebedrijf in de ruimere omgeving rond de stad  en een leasemaatschappij met plaatselijke verankering. Een Van Mossel vestiging moet naast de verkoop van nieuwe en tweedehandswagens ook leasing (professioneel of particulier) kunnen aanbieden, en ook verzekeringen en financiële diensten. We streven met andere woorden naar een ‘one stop shopping’, waar alle diensten die met mobiliteit te maken hebben onder één dak en via één gesprekspartner toegankelijk worden voor de klant. Het traject van de klant ontzorgen  en hem alle oplossingen aanbieden, dat is ons devies.

 

Stimuli voor particulieren

We streven met andere woorden naar een ‘one stop shopping’, waar alle diensten die met mobiliteit te maken hebben onder één dak en via één gesprekspartner toegankelijk worden voor de klant.

l2f: We merken dat auto’s steeds duurder worden terwijl de crisis de neiging heeft om de bevolking te verarmen. Vreest u niet voor een terugval in de verkoop van nieuwe auto’s?

K.C.: Het is ongetwijfeld het startschot om ons voor te bereiden op een andere manier om mobiliteit te consumeren. We zouden ons kunnen inspireren op private lease, waardoor klanten met een nieuwe auto kunnen rijden zonder dat ze daarom aan hun spaarrekening moeten zitten omdat het budget op voorhand gekend is. Ik geloof heel sterk in deze formule die past bij de filosofie van jongere generaties om van maand tot maand te leven. Er is de huur van een kot, het gsm-abonnement, de Spotify-inschrijving, en daar komt dan nog een mobiliteitsabonnement bij.

Over de heropleving van de automarkt ben ik eerder optimistisch. Zodra 70 procent van de bevolking gevaccineerd is, zou de economie weer haar gewone gang moeten kunnen gaan.

l2f: Gelooft u dat iedereen elektrisch kan rijden?

K.C.: Het is geen geheim dat de energietransitie naar puur elektrisch vervoer zal worden gestuwd door ondernemingen, of beter door de fiscaliteit waar deze bedrijven aan onderhevig zijn. Bij onze premiummerken was de voorbije maand 80 procent van de verkochte wagens geëlektrificeerd. Dat toont aan dat de verschuiving aan het gebeuren is. Ik geloof daarentegen niet in elektrisch rijden voor particulieren als daar geen stimuli mee gepaard gaan.

Grote ambities in Luxemburg

l2f: Met de overname van Autopolis heeft Van Mossel een opgemerkte toetreding tot de Luxemburgse markt gemaakt. Wat zijn de plannen?

K.C.: We blijven bekijken welke kansen zich aanbieden om te blijven groeien in deze competitieve markt. Voor ons leasingaanbod wordt DirectLease ons online kanaal, met een zeer grote nadruk op private lease, terwijl we hopen een nieuwe energie te kunnen blazen in Van Mossel Luxemburg om zo een aantrekkelijk alternatief te kunnen bieden voor B2B-klanten.

Autopolis is onlangs overgegaan in de handen van de Van Mossel Automotive groep.