Oprichter van het bedrijf en Managing Partner Stijn Stragier ontvangt ons in hoofdkantoor van GeoDynamics in Kortrijk. Samen met zijn vennoot Peter Vermeesch stond hij in 2004 aan de wieg van wat nu gemeengoed track&trace-technologie voor plaatsbepaling van voertuigen wordt genoemd. In het begin gebeurde die localisatie via een gsm, maar daar werd vrij snel van afgestapt. Vandaag verloopt de communicatie met het voertuig via een black box die op een moeilijk bereikbare plaats wordt gemonteerd en die via een antenne positiesignalen uitzendt naar een centrale die alle data verwerkt en ter beschikking stelt van de klant. Die heeft met een login en paswoord te allen tijde toegang tot de gegevens van zijn vloot en van elk individueel voertuig, zowel in real-time als in diverse rapporten.

Meer dan 22.000 voertuigen

GeoDynamics groeide bliksemsnel en was in 2011 het snelst groeiende Vlaamse technologiebedrijf in de Benelux, terwijl Stijn Stragier in 2012 werd gekroond tot Jong West-Vlaams Ondernemer van het Jaar. Inmiddels telt het bedrijf een 30-tal medewerkers en rijden er in ons land al meer dan 22.000 voertuigen met één van hun systemen rond. Als autoliefhebber houdt Stijn Stragier ook van een leuke stunt, en zo werden bv. alle deelnemende oldtimers aan de Zoute Rally en aan de Tour Amical met hun slimme engelbewaarder uitgerust.

340_L2F207_boitier
Een black box heeft zowat het formaat van een pakje sigaretten en heeft een langere levensduur dan het doorsnee leasingcontract.

Veel meer dan ritten registreren

Die laatste voorbeelden tonen meteen aan dat track & trace veel verder gaat dan de klassieke koerierdienst of bedrijfswagenvloot. Natuurlijk is de basisopdracht van zulk systeem het registreren van ritten en het plaatsbepalen om routes en prestaties te optimaliseren, naast het terugvinden van het voertuig bij een diefstal. Maar dat kan elk track&tracesysteem, en daar ziet Stijn Stragier geen meerwaarde: “Waar wij het onderscheid maken, is in de bijkomende toepassingen. Daarmee bedoelen we onder meer alles wat te maken heeft met dienstverlening in functie van de lokale wetgeving of fiscaliteit.”

“Zo registreren we voor elke auto welke kilometers werden gereden voor privé of woon-werkverkeer en welke voor de baas. En in combinatie met een badgelezer bepalen we voor elke inzittende van een busje van een bouwbedrijf tot op de kilometer en de minuut wie welke verplaatsing heeft gemaakt, gekoppeld aan de klantlocatie en aan de wettelijke vergoedingen. Ook voor consultants, techniekers of thuisverplegers is het systeem een zegen, want het vermijdt een pak klassieke administratie.”

“De opgeslagen data kan gestuurd worden naar het sociaal secretariaat voor de loonadministratie, of naar het eigen ERP-pakket voor de nacalculatie van opdrachten of de facturatie in regie. Het werkt zo goed, dat betwistingen en fouten maximaal vermeden worden en de facturen veel sneller worden betaald. Om die reden bouwen we voortdurend aan integraties en applicaties met derde partijen, die zich op deze manier voor ons ontpoppen tot een soort van verkoopkanaal.”

L'intérêt d'un bon système de
Een van de voordelen van een goede track & trace is een uitgebreide rapportering die een correcte loonadministratie mogelijk maakt.

 

Zelfs een salesmodule

Een andere toepassing die logisch lijkt maar dat allesbehale is, bevindt zich op het domein van de interventiediensten zoals ambulancediensten, brandweer en politie. Nog te vaak wordt bij een oproep kostbare tijd verloren door een eigen auto te sturen die verder weg is dan een auto van een post vlakbij: “Met GeoDynamics loggen we alle posten van een zone in op een gemeenschappelijk webplatform. Die verwerkt alle oproepen en maakt het mogelijk om via GeoDynamics het dichtstbijzijnde interventievoertuig te localiseren, zodat kostbare minuten gewonnen worden. Dat loopt erg goed, en we hebben er meer en meer klanten voor”, stelt Stijn Stragier.

Andere applicaties zijn een salesmodule waarbij vertegenwoordigers hun bezoekplanning uit hun crm aan het track&tracesysteem linken. Ze kunnen dan niet alleen de optimale route bepalen, maar meteen ook hun salesprestaties rapporteren in het crm. Ook het opvolgen van onderhoudsplanningen op basis van gereden kilometers of gedraaide uren (voor kranen of constructiemachines) is erg populair, met name voor vervangvoertuigen of poolwagens waar de opvolging vaak complex is en dus zelden correct gebeurt.

Heet hangijzer: privacy

Bij deze toepassingen komt meteen de vraag naar voor rond de beveiliging van de persoonlijke levenssfeer van de gebruiker. Stijn Stragier gaat het hete hangijzer niet uit de weg: “Uiteraard is dit van het grootste belang en we zorgen er altijd voor dat de geldende wetgeving perfect wordt nageleefd. Zo voorzien we een schakelaar die de berijder kan omzetten als hij privé rijdt en wordt onze dataverwerking super beveiligd. We geven onze klanten zelfs adviezen en ‘templates’ mee om hun eigen arbeidsreglement aan te passen wanneer ze overgaan tot installatie van ons systeem. Die adviezen zijn opgemaakt door Claeys & Engels, de referenties inzake arbeidsrecht in ons land.”

Avec GeoDynamics, vous pouvez suivre en temps réel les déplacements de vos véhicules.
Bij Geo Dynamics kan je in real time het verplaatsingsgedrag van je voertuigen in kaart brengen.

Lage drempel, bescheiden prijs

“We werken altijd in directe verkoop, niet via zogeheten resellers,” verduidelijkt Stijn. “Dat doen we om onze klanten de best mogelijke service en opleiding te geven, zodat zij het volledige potentieel van ons systeem kunnen benutten. Onze meerwaarde zit ook in de snelheid van onze naverkoopdienst en de voortdurende innovaties die we blijven toevoegen. De installatie zelf duurt per auto zowat een klein uur. Daarom doen we dergelijke installaties vaak op de bedrijfsparking tijdens vergaderingen of meetings, op een werf en – als het moet – zelfs op een zaterdag. Alles bij elkaar plaatsen we iedere maand meer dan 300 systemen.”

En blijkbaar hoef je het als vlootbeheerder ook voor de kosten niet te laten, want er is al een huurformule vanaf 25 euro per maand. Je kan het systeem ook kopen met een maandelijks abonnement op de dataservice. Elke klant geniet van 3 jaar garantie, en de installatie wordt klassiek op 5 jaar afgeschreven. Maar dan is de installatie nog niet versleten en kan ze perfect in een andere auto worden overgeplaatst.

Stijn concludeert: “Naar de toekomst toe voorzien we verdere uitbreiding met slimme toepassingen, zoals snelheidsopvolging voor ecodriving, koppeling met navigatiesystemen en nog meer integratie met fiscale en HR-toepassingen. Op die manier creëren we meerwaarde voor elk bedrijf dat voertuigen zakelijk gebruikt.”


Expert aan het woord

Bart Vanham, Partner BVH&C° Consulting

Bart_Vanham

“Bij de keuze voor een track & trace spelen moet je rekening houden met een aantal elementen. In de eerste plaats moet iedereen die persoonsgegevens verzamelt, dit melden bij de privacycommissie. Je moet bovendien bij die commissie ook het doel opgeven van die data. Als dat doel beperkt is tot het verbeteren van het rijgedrag is of zuiver intern gebruik, dan zal de commissie daar normaal gezien niet moeilijk over doen. Je mag de gegevens dan dus niet commercieel gaan gebruiken. Naar de bestuurders toe is het evident dat je open kaart moet spelen want in principe heb je hun toestemming nodig. Hoe je die dan precies moet vragen, is voer voor overleg of debat, maar in ieder geval zijn dit de essentiële stappen bij het overwegen van track & trace. Anderzijds moeten we de realiteit onder ogen zien: bijna iedereen heeft een heuse black box op zak in de vorm van een smartphone.”