Advertisement
Gepubliceerd op 29 July 2021 om 15h12
Door Tony De Mesel

Jaguar: in afwachting van een volledig elektrisch gamma komen de hybriden

Tegen 2025 wil Jaguar uitgroeien tot een volledig elektrisch luxemerk. In afwachting wordt het bestaande gamma opgewaardeerd met onder meer de introductie van nieuwe motoren, mild hybride versies en plug-in hybriden.

|||
||| © |||

Inspelend op de klantenvraag ligt bij Jaguar het accent steeds meer op de SUV-modellen, concreet gaat het om de compacte E-Pace en de grotere F-Pace. Belangrijkste nieuws daarbij is de introductie van mild hybride versies en telkens een plug-in hybride.

E-Pace

De E-Pace is een compacte en wendbare SUV die qua formaat vergelijkbaar is met de Range Rover Evoque. De E-Pace krijgt duidelijk enkele typische stijlkenmerken van Jaguar mee. De nieuwe versie modeljaar 2021 is herkenbaar aan enkele subtiele cosmetische aanpassingen van zowel de voor- als achterkant van het koetswerk. Open het portier en je ontdekt een volledig nieuw interieur. Vooral de geslaagde herwerking van het dashboard is een ware meevaller. De E-Pace krijgt ook het nieuwste Pivi Pro-infotainmentsysteem.

Het belangrijkste nieuws is echter het motoraanbod en dan vooral de introductie van de plug-in hybride die de typering P300e meekrijgt. Een 200 pk sterke 1,5-liter driecilinder Ingenium-benzinemotor wordt gecombineerd met een elektromotor (80 kW/109 pk). Het gecombineerd vermogen bedraagt 309 pk. De benzinemotor drijft de voorwielen aan en de elektromotor de achterwielen. Via een ‘on-hold’-functie kan de elektrische lading  opgespaard worden voor specifiek gebruik zoals in druk verkeer of voor woon/werk-verkeer. Volgens WLTP kan tot 55 km in de emissievrije EV-modus worden gereden. Fiscaal belangrijk is dat de gecombineerde CO2-uitstoot 44 g/km bedraagt. Dat komt overeen met een officieel brandstofverbruik van 2,0 l/100 km. Een dergelijk laag cijfer is in de praktijk moeilijk haalbaar en veronderstelt dat je minstens op tijd en regelmatig de E-Pace elektrisch bijlaadt en zoveel mogelijk en vooral op de gepaste momenten de EV-modus benut. De P300e tekent alleszins voor uitstekende prestaties met een 0 tot 100 km/u tijd van slechts 6,5 seconden.

Alle andere benzineversies zijn zogenaamde mild-hybriden. Daarvan is de 1.5 MHEV met 160 pk, voorwielaandrijving en achttrapsautomaat de basisversie. Als alternatief zijn er drie 2.0 MHEV’s met vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat. Naargelang de versie piekt het vermogen bij 200, 249 en 300 pk.

Voor zijn E-Pace voorziet Jaguar ook nog drie diesels met een 2,0-liter turbomotor. De basisversie beschikt over 163 pk, wordt via de voorwielen aangedreven en krijgt een handgeschakelde zesbak mee. Een trapje hoger in het aanbod vinden we twee mild hybride 2,0-liter dieselversies met ofwel 163 pk of 204 pk en telkens met vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat.

F-Pace

Net zoals bij de E-Pace kreeg de grotere F-Pace een hertekend front, een nieuw dashboard en een opgewaardeerd infotainmentsysteem.

Belangrijkste nieuwigheid bij de F-Pace is echter de plug-in hybride, de P400e, met de 2.0-liter viercilinder benzine die over een gecombineerd vermogen van 404 pk beschikt. De  elektromotor is goed voor 105 kW en wordt gevoed door een 17,1 kWh lithium-ion batterij. Officieel heeft deze F-Pace een CO2-uitstoot vanaf 49 g/km. Het daaraan gekoppelde brandstofverbruik is 2,2 l/100 km. In de praktijk zal het verbruik hoger liggen en is het uiteindelijke verbruik sterk afhankelijk van de rijstijl, het al dan niet tijdig bijladen van de batterij en hoe vaak je gebruik maakt van de EV-modus. Volledig opgeladen kan de nieuwe P400e tot 53 km volledig elektrisch rijden, wat handig is voor het afleggen van de afstand voor het woon/werkverkeer. Daarnaast komt de EV-modus het best tot zijn recht in druk en in stedelijk verkeer. Met een snellader (32 kW DC) kan hij in 30 minuten van 0 tot 80% worden opgeladen, terwijl een wallbox van 7kW, bijvoorbeeld thuis, het mogelijk maakt om in één uur en 40 minuten van 0 tot 80% op te laden.

Daarnaast zijn er ook de mild hybride versies met de zogenaamde MHEV-technologie. Deze technologie is beschikbaar op de 2,0-liter viercilinder en 3,0-liter zescilinder dieselmotoren en standaard op de 3,0-liter zescilinder benzine.

Bij wijze van voorbeeld laat de MHEV-technologie bij de 163 pk sterke 2.0-liter viercilinder Ingenium-dieselmotor een CO2-uitstoot vanaf 163 g/km optekenen.

De mild hybride zescilinder benzinemotoren hebben een vermogen van 340 pk of 400pk en telkens een capaciteit van 3,0 liter. Verder beschikken deze zescilinders over een elektrische supercharger die wordt ondersteund door twinscroll-turbo en een continu variabele kleplifthoogte.

Bij de mild hybride versies van zowel de E-Pace als de F-Pace wordt tijdens het vertragen energie gerecupereerd en in elektriciteit omgezet die in een lithium-ion batterij wordt opgeslagen. Dit maakt het mogelijk om de motor vlotter te starten bij de werking van het stop/startsysteem. De elektrische ondersteuning wordt ook gebruikt tijdens het vertrekken en bij het schakelen.

Alle versies van de F-Pace zijn voorzien van een achttrapsautomaat en hebben vierwielaandrijving.

 

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels