Jan De Nul is ongetwijfeld een van de meest succesvolle bedrijven in ons land. Het begon allemaal heel bescheiden met een schrijnwerkerij in de 19de eeuw maar ondertussen geniet Jan De Nul internationale naam en faam. Enkele spraakmakende realisaties zijn het kunstmatige eiland ‘Palm Island Jebel Ali’ in Dubai en de luchthaven ‘Chek Lap Kok’ in Hong Kong. Ook in eigen land heeft Jan De Nul enkele opvallende projecten op zijn conto. Eén ervan dateert van 1959 en is de aanleg van de Gentse Ringvaart die voor een verbinding zorgt tussen de Leie, de Schelde en de Kanaalzone. Jan De Nul heeft vijf hoofdactiviteiten: maritieme diensten met bijvoorbeeld baggerwerken, offshore werken zoals het bouwen van windmolenparken, milieurealisaties met onder meer bodemsaneringen, civiele projecten zoals de bouw van de A11 tussen Brugge en Westkapelle en tot slot projectontwikkeling met de focus op het hergebruik en de opwaardering van oude industriële sites.

Christof De Waele (links) (wagenparkbeheerder bij de Jan De Nul Group) neemt een van de eerste hybride Toyota Yaris in ontvangst van Frederik Van den Bossche (rechts) (Fleet & Business Development Manager Toyota Belgium)

Bewust gekozen

Jan De Nul heeft een vloot van ongeveer 900 firmawagens. Daarvan kunnen er 600 als zogenaamde salariswagens worden gecatalogeerd. Half september 2021 is beslist om die voertuigen stelselmatig door volledig elektrische auto’s te vervangen. Het andere deel van de auto’s zijn wat je zou kunnen noemen ‘werkauto’s’ waarmee de werknemers naar de werven kunnen rijden. Wagenparkbeheerder Christof De Waele: “Die 300 ‘werkauto’s’ zijn volledig gelinkt aan onze werkopdrachten en dienen om onze mensen van bij hen thuis of het kantoor naar de verschillende werven in hoofdzakelijk België te brengen. Die auto’s worden niet privé gebruikt. We hebben elektrische auto’s overwogen maar hebben dat uiteindelijk nog niet gedaan omwille van de kost en de praktische belemmeringen. Een EV komt pas tot zijn recht als je de batterij zowel thuis als op de werf kunt opladen. Niettemin was het de bedoeling de uitstoot van CO2 te beperken. We hebben verschillende auto’s getest en hebben uiteindelijk gekozen voor de hybride Yaris. Wij hebben een beperkt reëel verbruik van 4,5 tot 5,5 liter genoteerd. Ook is het niet nodig om in een laadinfrastructuur te voorzien.”

Het is niet de eerste keer dat Toyota België een mega-berstelling voor zijn hybride auto’s binnen haalt. Andere voorbeelden daarvan zijn i-mens en Ernst & Young.

CO2-prestatieladder

De keuze voor de hybride Yaris past in een algemene bedrijfsstrategie die gelinkt is aan de CO2-prestatieladder. Daarin zijn vijf gradaties naarmate een bedrijf presteert qua duurzaamheid. Een belangrijk aspect daarbij is het verminderen van de CO2-uitstoot. Christof De Waele: “Door over te schakelen op de hybride Yaris kunnen wij in vergelijking met onze uittredende auto’s de CO2-uitstoot tot 30% verminderen. Dat helpt om te voldoen aan de criteria van de CO2-prestatieladder. Jaarlijks worden wij in  verband met de CO2-prestatieladder onderworpen aan een audit en dat levert ons een certificaat op. Met dit certificaat maken wij meer kans uitgekozen te worden voor een openbare aanbesteding. Vroeger was de prijs het belangrijkste criterium. Nu is het voldoen aan de CO2-prestatieladder minstens even belangrijk.”