link2fleet: Mijnheer Agten, heeft ADESA’s digitale veilingplatform adesa.eu last ondervonden van de coronacrisis en de lockdown?

Lars Agten: Uiteraard, geen enkele sector is gespaard gebleven, zelfs de automobielindustrie niet. De zaken vertraagden, maar stopten niet helemaal en draaien nu weer beter dan verwacht. We zijn auto’s blijven verkopen, vooral dan aan handelaars die de particuliere markt bedienen. Omdat veel fabrieken door de lockdown gedwongen tot stilstand zijn gekomen, zijn de levertijden voor nieuwe wagens vaak heel sterk opgelopen. Daarom kozen mensen gemakkelijker voor een tweedehandswagen. Maar ondertussen merken we ook dat we sinds de exit uit de lockdown heel snel weer naar ons gewone ritme zijn teruggekeerd.

L2F: En de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen, die toch meer op professionele eindklanten is gericht?

LA: De markt voor lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) houdt ook sterk stand. Dit soort auto’s zijn vaak ouder en hebben meer kilometers gereden voor ze op de tweedehandsmarkt terechtkomen, maar ik wil er toch op wijzen dat we ook best wel wat jonge LCV’s met pakweg 30.000 kilometer in het aanbod hebben. Het aandeel lichte bedrijfsvoertuigen neemt trouwens jaar na jaar toe en vandaag zijn ze op ons platform al goed voor 1 verkoop op 8. Het voordeel van ADESA is dat we ongeacht de staat van het voertuig bijna altijd een koper vinden. Zelfs zwaar beschadigde wagens of voertuigen met technische problemen hebben nog steeds een zekere economische waarde. ADESA biedt ook aanvullende ondersteunende diensten die waarde toevoegen voor klanten: we inspecteren de auto’s zelf voor verkoop, bieden ze aan via onze eigen veilingen, gaan ze bij de klant ophalen en kunnen als optie bijvoorbeeld belettering verwijderen voor aflevering aan de koper. En we blijven ons aanbod uitbreiden om klanten nog meer faciliteiten en maatwerk te bieden. Bovendien willen we de online transacties nog versterken, via bijvoorbeeld nieuwe inspectietechnologie.

L2F: Maar herstellingen kosten toch veel geld? Hoe snel leidt schade tot gedwongen recyclage?

LA: In België zijn de herstelkosten hoog, maar het voordeel van een Europees platform als ADESA is dat je voertuig ook wordt aangeboden in landen waar een reparatie veel goedkoper is, waardoor het uitermate geschikt is voor kopers in Oost- en Midden-Europa. We zien trouwens dat bijna 95 procent van alle voertuigen die via ons platform worden verkocht voor export bestemd zijn, waardoor klanten een nog grotere verkoopkans hebben, ongeacht de toestand van het voertuig.