SHELL

LeasePlan pakt klanten mee in strategie voor nuluitstoot.

LeasePlan is ervan overtuigd: de toekomst is elektrisch. De verhuurder heeft dan ook het wereldwijde EV100-initiatief onderschreven en kondigt aan dat tegen 2021 al haar werknemers met een elektrisch voertuig zullen rijden. Maar LeasePlan wil ook zijn klanten helpen om de stap te zetten naar de technologie van de toekomst. En dus nodigde het op 30 januari zijn klanten en leveranciers uit voor een speciale informatiesessie rond 'Zero Emission'.

Voor zijn volledige vloot de nuluitstoot behalen tegen 2030: dat is de ambitieuze doelstelling van LeasePlan. Om dat doel te halen moet de verhuurder zijn klanten willens nillens inschakelen in zijn strategie en hun bewijzen dat elektriciteit wel degelijk de technologie van de toekomst is. “De auto met verbrandingsmotor is voorbijgestreefd. Je zou het kunnen vergelijken met de rookcultuur bij bedrijven”, verduidelijkte Johan Portier, Managing Director van LeasePlan bij de introductie op deze dag in het teken van elektriciteit. “Ik ben ervan overtuigd dat men de versnellingspook over 20 jaar een absurd concept zal vinden. Ik rij persoonlijk al met een elektrische auto. Morgen stappen we het tijdperk binnen van de mobiliteit naar Spotify-voorbeeld. LeasePlan is in Europa al exclusieve partner voor Uber, gedeelde auto’s maken hun opwachting in de USA, Amazon heeft zijn eerste auto net via internet verkocht… Kortom, ons beroep is volop aan het evolueren en wij moeten daar onze strategie op afstemmen. Als leverancier staan wij uiteraard klaar om u daarbij te helpen, maar u moet zelf een rol opnemen in deze change.”

Johan Portier zette zijn betoog verder met tekst en uitleg bij een aantal trends. “We moeten rekening houden met de jongere generaties die veel minder interesse vertonen in een persoonlijke auto, maar die des te meer geïnteresseerd zijn in mobiliteitsoplossingen en in steden die lage-emissiezones aan het uitrollen zijn waar oude diesels niet meer worden toegelaten. De tendenzen op onze markt volgen niet noodzakelijk die wereldwijde trends. In België bijvoorbeeld neemt Bikelease een hoge vlucht terwijl dat in Latijns-Amerika niet eens bestaat. Maar daar ontwikkelt zich dan weer volop de deeleconomie. Wij zijn de overstap aan het maken van een markt van bezit naar een markt van onderschrijving waar de mensen zich inschrijven om gebruik te maken van mobiliteitsdiensten. Dat merk je aan de lancering van Poppy in Antwerpen en DriveNow in Brussel, in totaal al goed voor 10.000 gebruikers. Het is met andere woorden geen toekomst meer, maar actualiteit. En het is tijd dat we de markt in handen nemen.!”

LeasePlan voegt dan ook de daad bij het woord. De verhuurder zet mee zijn schouders onder het EV100-pogramma dat ondernemingen met faam samenbrengt die allemaal beloven om tegen 2030 een vloot in dienst te hebben met nuluitstoot. Ikea, HP, Unilever, PG&E, DHL, Metro AG en Deutsche Post, het zijn maar een paar namen.

 

Het belang van ‘change management’

Vervolgens besprak Bart Massin, EV Program Manager voor LeasePlan, een en ander in detail. “Gemiddeld legt een bedrijfswagen 3 keer meer kilometers af dan een privévoertuig: 30.000 km/jaar in plaats van 10.000. Daarbij stoten privéwagens 1,4 g/km aan CO2 uit terwijl de bedrijfswagens uitkomen op 4,2 g/km. Met die cijfers in de hand kunnen we moeilijk ontkennen dat de fleet toch wel een aanzienlijke impact heeft op de automobiele uitstoot in ons land. Op Europese schaal situeren we ons in het midden van het peloton met een gemiddelde uitstoot van 115,7 g/km CO2 voor de volledige vloot in 2016. Dat cijfer ligt lager dan het gemiddelde voor 2015, maar we hinken nog flink achterop bij de Europese kampioen Noorwegen die uitkomt op 94,2 g/km.”

In Nederland, het derde best presterende land in Europa, echter ging de CO2-uitstoot er tussen 2015 en 2016 op achteruit: van 110,6 g/km steeg het gemiddelde naar 105,7 g/km. De oorzaak is duidelijk volgens Bart Massin: de overvloed aan hybride modellen die sterk bevoordeeld werden door de Nederlandse fiscaliteit. “Onder meer als gevolg van het hogere gewicht van deze voertuigen die zware batterijen aan boord hebben, verbruiken en vervuilen deze modellen meer dan vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor. Er is uiteraard nog altijd waterstof, maar op dit ogenblik kan dat nog steeds niet op grote schaal worden geproduceerd.”

Wat betreft de verbrandingsmotor is Bart Massin van oordeel dat diens dagen geteld zijn. Onder meer omdat er zowat over lage-emissiezones opduiken. “Wie vandaag nog een diesel koopt, zal die morgen enkel nog in het buitenland kunnen verkopen.”

Volgens hem is elektriciteit dan ook de oplossing. “Bj een elektrische auto geldt dat hoe meer u rijdt, hoe goedkoper de auto wordt. Gemiddeld stoot een elektrische auto 82% minder uit dan een auto met verbrandingsmotor. Bovendien worden er voortdurend stappen gezet inzake rijbereik zonder impact op het formaat of het gewicht van de batterijen. Daarnaast is de prijs van batterijen in dalende lijn. En de evolutie wil dat hoe krachtiger een batterij is, hoe minder tijd er nodig is om ze op te laden. En u hoeft niet te vrezen dat de batterij van uw auto even snel aan capaciteit zal verliezen als die van uw smartphone. Tesla heeft bewezen dat zijn batterijen op lange termijn niet aan laadcapaciteit inboeten.”

Voor wat betreft het thuisladen “moet u weten dat studies aantonen dat elektrische voertuigen het vaakst worden opgeladen op het werk en niet thuis. Momenteel is het netwerk van laadmogelijkheden beperkt in ons land, maar over een paar jaar zullen alle gemeentes over minimaal 5 publieke laadpalen beschikken. En er is al sprake van draadloze laders ook.”

Tot het zover is, moet er binnen ondernemingen aan ‘change management’ worden gedaan. Het is vooral het gedrag dat moet veranderen. “Om daarin te slagen kunt u bijvoorbeeld incentives op touw zetten voor wie op kantoor herlaadt of u kunt speciale parkeerplaatsen voorzien voor elektrische voertuigen. In het begin zullen alle werknemers hun voertuig op ieder moment willen opladen, maar ze zullen al snel begrijpen dat die niet noodzakelijk is en enkel nog opladen wanneer dat nodig is. Dat is allemaal een kwestie van praktijkervaring.”

Pieter Waegenaer zette de discussie verder met de voorstelling van de e-mobiliteitsoplossing van LeasePlan. “Een totaaloplossing met één enkele contactpersoon die rekening houdt met de strategische en operationele doelstellingen van onze klanten. Deze oplossing omvat onder meer een e-mobility card, een thuislaadpunt dat deel uitmaakt van het leasingcontract en een ‘office charging pack’.”

Toon meer nieuwsjes