SHELL – JLR – FevMars2019

Pick-ups populairder dan ooit

Zowel in Europa als in België is de verkoop van pick-ups spectaculair gestegen. Dit nichesegment is op vier jaar tijd verdubbeld. Aan deze groei komt voorlopig geen einde. Integendeel, de komst van nieuwe modellen zoals de Renault Alaskan en de Mercedes X-Klasse wakkert de belangstelling voor pick-ups verder aan.

De markt voor pick-ups bestaat uit drie segmenten. Naast de full-size pick-ups, zoals de Dodge Ram en de Ford F-150 die vooral in de VS aanhang kennen, zijn er nog de midsize of ‘1-ton’ pick-ups en de compacte exemplaren. In Europa is het vooral de tweede categorie die aan populariteit wint.  Op vier jaar tijd is de verkoop er van verdubbeld en de groei houdt aan. Tijdens de eerste helft van 2017 vonden iets meer dan 80.300 midsize pick-ups een koper, of 19% meer dan in de zelfde periode van 2016. Verwacht wordt dat in 2018 voor het eerst de kaap van 200.000 verkochte exemplaren zal overschreden worden.

 

Wereldmarkt

Ondanks deze groei blijft de markt voor pick-ups in Europa een nichemarkt. Nergens is de pick-up populairder dan in de VS. Tijdens de eerste helft van 2017 werden er maar liefst meer dan 1,1 miljoen full-size en ruim 200.000 midsize exemplaren verkocht. Andere belangrijke markten, maar dan vooral voor de midsize modellen, zijn Australië, Afrika, Azië waar Thailand een belangrijk afzetgebied is, en Latijns-Amerika met op kop Argentinië. Niets belet dat de Europese markt aan belang wint. Op het eerste gezicht lijkt dat vreemd omdat pick-ups niet meteen uitmunten in rijdynamiek en comfort, toch twee aspecten die een belangrijke rol spelen bij de keuze van een voertuig in Europa.

 

Ware 4X4

De toenemende populariteit van pick-ups in Europa kent verschillende oorzaken. Gebruikers die op zoek zijn naar een voertuig met ware 4X4-capaciteiten worden bijna gedwongen om voor een pick-up te kiezen. Bij het toenemend aantal SUV’s ligt het accent steeds meer op luxe en lifestyle. Heel wat SUV’s die nu in de markt worden geplaatst, hebben bovendien geen ware offroad capaciteiten en zijn te duur of te luxueus om als een echt ‘werkpaard’ te worden ingezet. Opmerkelijk bijvoorbeeld is dat de verkoop van de Ford Ranger in het Verenigd Koninkrijk spectaculair is gestegen sedert Land Rover zijn Defender, toch een ware 4X4, uit productie heeft genomen.

Pick-ups zijn bovendien heel populair bij gebruikers die regelmatig een zware aanhangwagen trekken, hetzij professioneel zoals bijvoorbeeld in de tuinbouw, hetzij voor de vrije tijd (trailers voor het transport van paarden en boten). Ook loonwerkers en grote landbouwbedrijven kiezen steeds meer voor een pick-up. Bovendien kunnen pick-ups, zeker als ze van een dubbele cabine zijn voorzien, dienen voor dubbel gebruik. Uiteraard zijn er ook de fiscale voordelen. De constructeurs introduceren ook steeds meer toebehoren (hardtops, bedliners, rolkooien, dorpelbeschermers, enz..) waardoor de pick-up aantrekkelijker wordt en in sommige gevallen evolueert tot een lifestyle product.

Algemeen wordt verwacht dat de vraag naar pick-ups verder zal toenemen door de lancering van nieuwe en bijkomende modellen. In Frankrijk wordt een groei van het segment verwacht door de introductie van de Renault Alaskan, die er als een nationaal product wordt beschouwd. Hetzelfde geldt voor Italië met de Fiat Fullback en Duitsland met de Mercedes X-Klasse.

 

Japanse hegemonie doorbroken

Tot voor vier jaar domineerden de Japanse constructeurs de Europese pick-upmarkt maar daar komt stilaan verandering in. De Ford Ranger is nu marktleider en de Volkswagen Amarok, die pas tot ‘pick-up van het jaar’ werd uitgeroepen, speelt een cruciale rol in het openbreken van dit marktsegment. Andere nieuwkomers in het segment zijn de Renault Alaskan en de Fiat Fullback. Wel gebruiken die twee modellen Japanse modellen als technische basis. Bij Fiat is dat de Mitsubishi L200 en bij Renault de Nissan Navara. Trouwens de Mercedes X-klasse is ook nauw verwant met de Nissan Navara. Wel kiest Mercedes voor een uitgesproken eigen design, eigen motoren en een afwerking die in de lijn ligt van zijn premiumstatus.

 

De strategie achter de Mercedes X-Klasse

Mercedes is het eerste premiummerk dat zich engageert in de pick-upmarkt. Bij Geert Jaeken, COO Mercedes-Benz Vans Belux, polsen we naar de strategie die er achter steekt.

Waarom wordt Mercedes voor het eerst actief in het segment van de pick-ups?

GJ:  Wij analyseren voortdurend onze portfolio op het gebied van de segmenten en de regio’s waarin we actief zijn. Dit past in de ‘Vans goes Global stragegy’. Zo hebben we vastgesteld dat het segment van de midsize pick-ups niet alleen groeimogelijkheden biedt, maar bovenal het bestaande MB-gamma vervolledigt. De X-Klasse legt ook de brug tussen de vans en de personenwagens.

Voor de X-Klasse werkt Mercedes samen met Renault en Nissan. Hoe wil Mercedes zich onderscheiden?

GJ: Wij zijn ervan overtuigd dat de X-Klasse een echte Mercedes-Benz is en voldoet aan al onze standaarden. Dit uit zich onder meer in een uitgesproken interieur- en exterieurdesign, het gebruik van hoogwaardige materialen, een maximale geluidsisolatie, een uitstekend rijcomfort, een voorbeeldige veiligheid en connectiviteit. Daarnaast is de X-Klasse beschikbaar met een V6 motor uit de eigen stal. Tot slot staat er een uitgebreid dealernetwerk met verkoop en dienst naverkoop ter beschikking.

Is het geen probleem dat Mercedes het eerste premiummerk is in dit segment? Wat betekent premium in dit segment?

GJ: Met de X-Klasse spreken we over de ‘Mercedes onder de pick-ups’. Omdat hij de typische karakteristieken van een pick-up – robuustheid, functionaliteit, kracht en off-road eigenschappen – combineert met de traditionele waarden van een Mercedes.

Is de X-Klasse een ‘wereldauto’?

GJ: De focus ligt op de sleutelmarkten Zuid-Afrika, Zuid-Amerika, Australië/Nieuw Zeeland en Europa.

Naar welk soort publiek mikken jullie in Europa en België?

GJ: De  X-Klasse richt zich niet enkel tot de huidige pick-up rijders, maar ook tot de bestuurders die op zoek zijn naar de eigenschappen van een personenwagen zoals de  prestaties, de veiligheid en het comfort. Hij richt zich ook, en misschien zelfs vooral tot mensen, die vandaag een personenwagen, een SUV of een MPV besturen en hun pick-up zowel professioneel als privé willen gebruiken. Net daarom is de X-Klasse verkrijgbaar in drie versies. Het segment van de midsize pick-ups verandert. Het zijn niet langer de ‘werkpaarden’ voor het zware en vuile werk; ze evolueren naar een life-style product.

 

In Europa

De best verkochte pick-ups

Van januari tot juni 2017

Ford Ranger                                      20.213   +15%

Toyota Hilux                                      15.779   +57%

Nissan Navara                                   14.827   +15%

Mitsubishi L200                                11.002  +12%

Volkswagen Amarok                          8.884  +10%

Isuzu D-Max                                         5.994   -20%

Fiat Fullback                                         3.165   +192%

SsangYong Actyon Sports                    283   -14%

 

 

In België

De best verkochte pick-ups

Van januari tot oktober 2016-2017

01-10  2016     01-10 2017

Ford Ranger                                      1.514                 1.643

Nissan Navara                                      878                    894

Mitsubishi L200                                   587                   890

Volkswagen Amarok                          530                  749

Toyota Hilux                                         712                    714

Isuzu D-Max                                         —                      334

Fiat Fullback                                           89                    195

 

Toon meer nieuwsjes