Volgens de officiële cijfers van Febiac zijn in 1991 exact 34.412 nieuwe lichte vrachtvoertuigen van minder dan 3,5 ton ingeschreven in België. Maar deze markt blijft jaar na jaar groeien en kende vooral het voorbije decennium een uitzonderlijke boost. Een en ander heeft ongetwijfeld te maken met de introductie in 2016 van de kilometerheffing voor voertuigen van meer dan 3,5 ton. Heel wat bedrijven beslisten toen om hun vrachtwagens te vervangen door bestelwagens voor transport op korte afstanden. Een manier om deze belasting te ontwijken en te kunnen blijven zakendoen.

Tussen 2014, toen de kilometerheffing werd aangekondigd, en 2016, toen ze in voege is getreden, steeg het aantal nieuw ingeschreven lichte vrachtvoertuigen bij ons van 53.373 naar 68.165. Tegelijk is het aanbod ook fors blijven groeien en kwamen er nieuwe modellen, soms ook in nieuwe segmenten. Er doken ook bijkomende merken op zoals MAN, of bestaande constructeurs richtten een specifiek submerk met eigen diensten op. Daar is Toyota het beste voorbeeld van.

De Fransen op kop

Als we kijken naar het klassement per merk staat Renault op kop met vorig jaar 11.544 nieuwe inschrijvingen bij ons, goed voor een marktaandeel van 14,8 procent. Peugeot deelt de tweede podiumplaats met Ford, met elk een aandeel van 13,2 procent. Citroën volgt hen op de voet met 11,9 procent en Volkswagen rondt de Top 5 af met 10,6 procent.

De Fransen zijn in ons land dus de koningen van de lichte bedrijfswagens. En hoewel Renault de eerste plaats bezet, doet ook PSA het heel goed als we de resultaten van zijn drie merken optellen (Peugeot, Citroën en Opel), want samen zijn ze goed voor 30 procent marktaandeel.

De massale komst van geëlektrificeerde modellen naar dit segment zal de stijgende tendens de komende maanden en jaren ongetwijfeld alleen nog maar versterken.