Politieke druk

Bart Massin, CEO @ Stroohm, verwees naar het regeerakkoord waarin staat dat in 2026 enkel nog auto’s met 0-emissie – EV’s of modellen op waterstof – enige fiscale aftrek zullen genieten.

Daarnaast zijn er al enige tijd concrete wetsvoorstellen ingediend door CD&V en Open Vld die eenzelfde richting opleggen en gezien ze al ingediend zijn op elk ogenblik kunnen gestemd worden:

CD&V

  1. Vanaf 2023 niet langer fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens met verbrandingsmotor (sluit ook PHEV uit).
  2. Afstraffing bestuurder door inzetten op verzwaren VAA (x 2 tot x 3).

Open Vld

  1. Vanaf 2028 enkel nog fiscale aftrekbaarheid bedrijfswagen indien 0-emissie.
  2. Wil CO2-bijdrage werkgever laten stijgen tot x 5 in 2027, wat resulteert in -150 euro minder leasebudget.

De TCO van auto’s met verbrandingsmotor zal voor de werkgever flink stijgen, terwijl het VAA voor de gebruiker eveneens sterk zal stijgen. Voor EV’s dalen TCO en VAA bij toepassing van de ingediende wetsvoorstellen.

Bart Massin: eerst en vooral het gebruik van de auto’s in het wagenpark analyseren

Het elektrificeren van het wagenpark gaat bij voorkeur direct naar 100% elektrische wagens, stelt Bart Massin. De PHEV is niet goedkoop en steeds vaker is er tegen dezelfde prijs een 100% EV alternatief beschikbaar. Een Europese studie toont aan dat de reële CO2-uitstoot van PHEV’s +300% en meer bedraagt in vergelijking tot de specificaties van de constructeur, als gevolg van te weinig elektrisch rijden

Tips om een succesrijke transitie waar te maken

  • Analyseer het gebruik van de auto’s in het wagenpark > past het profiel van de gebruiker bij EV rijden?
  • Analyse van de TCO, al is dit niet doorslaggevend voor de keuze
  • Onderzoek de laadmogelijkheden
    • Aandeel laden op kantoor (aantal palen t.o.v. aantal te laden auto’s)
    • Thuis laden
    • Onderweg laden

Mediahuis: ambitieus elektrificatieproject onderweg

Een grootschalig verhuisproject in 2017 was voor Sandra Eemans, Mobility Officer bij Mediahuis, de aanzet om de transitie naar een elektrische vloot op te starten. Doelstelling is verplaatsingen vermijden, verplaatsingen verduurzamen en groener rijden.

Plan van aanpak:

  • Car policy herschrijven tot mobility policy
  • Doel mobility policy = efficiënte bedrijfsvoering + innovatieve werkgever zijn + nieuwe mindset zoeken
  • 2018 enquête bij werknemers voor opmeten weerstand t.o.v. EV
  • Draagvlak creëren binnen de organisatie > directie gaat voor EV of geeft auto op
  • Samenwerking met Traject (mobiliteitsplanning) en Stroohm (transitie naar elektrisch rijden)
  • 2019 – bijna 200 wagens te vervangen in vloot
    • Infosessie georganiseerd rond elektrisch rijden
    • Alle mogelijke EV’s op parking
    • Niet verplichten tot EV, dat werkt averechts

Sandra Eemans: “Niet verplichten tot EV, dat werkt averechts”.

42% maakte dit jaar de overstap naar EV. Volgende grote vervanging van 176 auto’s in 2021: doel is 60% overstap naar EV.

Mediahuis voorzag incentives om de transitie naar elektrisch rijden te bespoedigen:

  • 2300 euro excl. BTW tussenkomst voor laadinfrastructuur thuis
  • Audit door Stroohm voor laadinfrastructuur thuis, voorafgaand aan bestellen EV
  • Publiek laden ook in het buitenland mogelijk
  • DC snelladen (Ionity, Fastned, Tesla, maar niet overdrijven in gebruik)
  • 2 laadpassen per EV
  • Huurauto voor de vakantieperiode bij Sixt
  • Extra bijdrage op loon voor EV-rijders

link2fleet wil ook VAB, Total en Volvo – partners van deze sessie – bedanken voor hun leerrijke bijdrage.  

Volvo is de eerste premiumfabrikant die een geëlektrificeerde versie van al zijn modellen aanbiedt.