Eén richtlijn kan soms alles veranderen… Toen in 2016 de car policy een volledige herziening onderging, besliste de algemene directie van de groep dat ze de diesel zou bannen vanaf 2024. Een beslissing met wereldwijde draagkracht, die uiteraard ook de strategische keuzes van het Belgisch-Luxemburgse filiaal beïnvloedde. We hebben toen de mouwen opgestroopt en zijn ernstig beginnen nadenken over leefbare alternatieven voor onze ondernemingen”, verduidelijkt Pierre Vandamme vastberaden. “Mijn keuze gaat voortaan uitsluitend uit naar benzinemotoren, hybride voertuigen en plug-in hybrides. De echte uitdaging bestaat erin om de budgettaire beperkingen verbonden aan de verschillende functies te respecteren, want deze alternatieve motoren blijken over het algemeen duurder. Merken zoals Hyundai, Kia en Toyota hebben duidelijk hun opwachting gemaakt in de ‘shopping list’, want zij zijn de voortrekkers als het aankomt op gewone hybride voertuigen en oplaadbare hybrides. Mijn uitspraken in de richting van personeelsleden die in aanmerking komen voor een firmawagen zijn eveneens veranderd, aangezien ik hen moet trachten te overtuigen de premium merken los te laten en hen moet trachten te leiden naar fabrikanten die minder bekend zijn op fleetgebied. Ik leg de nadruk op andere waarden dan het merkimago en benadruk de ‘zen’-kant van het rijden of ook nog de uiterst uitgebreide uitrusting.” 

Pierre Vandamme heeft echter nog meer pijlen op zijn boog, want hij zet eveneens in op de promotie van elektrische wagens. Toch voor die gevallen die er het meest geschikt voor zijn. “De volledig elektrische wagen ‘pushen’ past perfect binnen het engagement van onze firma, maar het zou gek zijn dat uit alle macht te doen op een moment dat de autonomie nog altijd eerder beperkt is.”  

Lees onze volledige casestudy naar het wagenparkbeheer van L’Oréal BelgiLux in nummer 230 van link2fleet, dat eind maart verschijnt.