SHELL – JLR – FevMars2019

Low Emission Zones zei u?

Zweden was in 1996 het eerste Europese land dat in zijn steden Göteborg, Malmö en Stockholm de strijd met de autovervuiling aanbond. Lage-emissiezones zagen het levenslicht. Een concept dat sindsdien floreert, want vandaag tellen we al bijna 230 dergelijke zones verspreid over heel Europa.

Vervuilers aan de schandpaal

Na dit eerste offensief tegen de meest vervuilende auto’s, beslisten in het verleden – en ook nog vandaag – steeds meer Europese steden (108 in Italië en 83 in Duitsland) om gepatenteerde milieuvervuilers de toegang tot hun centra of zelfs hun ganse grondgebied te ontzeggen.

Achter deze twee tenoren van de stigmatisering van de autovervuiling, die Italië en Duitsland toch zijn, komen Nederland (met 13 steden), Zweden, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, België (Antwerpen en Brussel), Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Griekenland en Portugal. In Spanje kondigt Catalonië tegen 2019 een lage-emissiezone voor Barcelona aan. In Zwitserland sprak een referendum in de Confederatie zich uit ‘tegen een dergelijk project’. Het is een feit dat dit land al over erg strenge normen inzake vervuilende partikels beschikt en dat de diesel bovendien niet echt de… ‘cup of tea’ van de Zwitserse weggebruikers is.

We moeten er nog aan toevoegen dat tal van deze lage-emissiezones over het algemeen permanent zijn. Daarnaast zijn er echter ook nog semipermanente zones (uitsluitend in de winter) of ook nog LEZ’s die enkel gedurende bepaalde piekperiodes van hogere vervuiling van toepassing zijn.

Het Dieselgate heeft de kaarten geschud

Het Dieselgate schandaal in 2015 bleek uiteindelijk de doodgraver van de NEDC-normen (New European Driving Cycle). Normen die sinds september 2017 afgelost werden door de WLTP- (Worldwide Light Test Procedure) en RDE-normen (Real Driving Emissions). Deze RDE-normen zijn gericht op de meting van de vervuilende emissies zoals fijn stof (PN) en stikstofoxide (NOx), die rechtstreeks op de weg wordt uitgestoten. Zodoende geven zij een realistischer beeld van de reële uitstoot tijdens het rijden.

Het is uiteraard duidelijk dat deze maatregelen ook van groot belang zijn voor iedereen die over een firmawagen beschikt, aangezien deze CO2-waarden een bepalende rol spelen voor de fiscale aftrekbaarheid, het VAA (Voordeel van Alle Aard) en de milieu-impact.

Dieselbrandstof werd als gevolg van het geknoei met antivervuilingstesten op dieselmotoren van de VW Groep –  een Groep die de feiten ook heeft erkend – en eveneens als gevolg van verdachtmakingen rond diesels van andere merken, die dezelfde richting uitgingen, plots als voornaamste schuldige voor alle kwaad in verband met vervuiling door de auto aangeduid.

Als we onderstaande tabel bekijken – een tabel opgesteld voor de Waalse gemeenten die voortaan de permanente of tijdelijke invoering van één of meerdere LEZ’s op hun grondgebied zouden kunnen voorstellen – en als Wallonië van zijn kant een decreet zou uitvaardigen om zijn hele grondgebied als basis voor een lage-emissiezone bij piekmomenten te beschouwen, wordt duidelijk dat de diesel, net zoals in de meeste andere landen, ook hier als de grote vijand wordt beschouwd.

 

To diesel or not to diesel…

Dat alle diesel die niet beantwoorden aan de Euro 6c-norm – die vanaf september 2017 in voege is getreden – in steden of op het volledig grondgebied vroeg of laat verboden zullen worden, betekent echter niet dat de verschillende constructeurs deze brandstof zomaar in een verre vergeethoek duwen. Te beginnen met de Duitse constructeurs, die erg happig blijven om hun diesels in hun ‘premiummodellen’ in te bouwen.

Volvo daarentegen kondigt tegen 2019 – en dat voor al zijn modellen – het einde van de 100% verbrandingsmotoren aan. De Zweden kiezen daarbij voor een overstap naar de ‘mild hybrid’ technologie.

PSA, dat vandaag ook Opel omvat, verduidelijkt dan weer dat zij van hun kant voor hun nieuwe motoren niet langer voor diesel zullen kiezen. “Wij zullen enkel blijven werken aan het verder evolueren van onze bestaande modellen”, voegt een verantwoordelijke van de groep er nog aan toe.

VW, dat terloops gezegd ondanks het dieselgate nooit eerder meer voertuigen verkocht dan in 2017, is de enige constructeur die Toyota voorafgaat in de verkoopstatistieken. En de Japanners kondigen eveneens aan dat zij de diesel op pensioen stellen. Zij hebben de hybride en elektrische technologie trouwens onder de knie. Net als die van de brandstofcel.

Dat neemt echter niet weg dat de constructeurs voor heel wat uitdagingen staan. Dat de diesel aan de ‘schandpaal’ genageld wordt, betekent voor hen, die enorm in dit soort motoren geïnvesteerd hebben, een echte catastrofe.

De liefde voor benzinemotoren zit sinds Dieselgate trouwens constant in de lift. Zeker omdat de prijs van diesel aan de pomp op hetzelfde niveau van die van benzine komt… als hij er al niet overheen zal gaan. En iedereen zet vandaag in op de hybride als de motorisatie van de toekomst, zeker door al die constructeurs die er enorme budgetten in investeren. Dat alles zonder uit het oog te verliezen dat rijplezier en zuinigheid de sterke punten van de onuitgegeven benzinemotoren geworden zijn.

 

De mentaliteit veranderen

Het zal, zoals een verantwoordelijke van Renault ons uitlegde, een zekere tijd vergen voor de hybride zich verankert in onze mentaliteit: “De mentaliteit en de gewoontes van de gebruikers veranderen zal geen gemakkelijke zaak zijn. Men heeft het over de ‘hybridisering’, maar men zal nog verder moeten gaan, wil men het milieu vrijwaren. We moeten richting elektrische voertuigen of auto’s met brandstofcel. Er is dus nog werk aan de winkel om deze stappen stuk voor stuk tot een goed einde te brengen!”

 

Wanneer komt er een Europese uniformiteit?

De invoeringen van LEZ’s in Europa en de daarbij behorende verboden auto’s veroorzaken volgens FEBIAC een echte anarchie op onze wegen. Zowat alles verschilt van land tot land en zelfs tussen gewesten van één land. Er is geen harmonie. Vandaar dat FEBIAC erop aandringt dat alle nationale automobiel- en fietsfederaties  samen rond dezelfde tafel gaan zitten om een plan op te stellen dat streeft naar totale uniformiteit.

 

Enkele toekomstige verboden zones

In België zouden na Antwerpen en Brussel ook Mechelen en Gent moeten volgen.

In Frankrijk zullen de steden Bordeaux, Rijsel (Lille), Straatsburg en Toulouse hun LEZ krijgen. En Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs wil een totaal verbod op diesels in de Lichtstad tegen 2025.

De diesel krijgt het zwaar te verduren in Duitsland, aangezien Vrouwe Justitia de gemeenschappelijke vraag van Stuttgart en Düsseldorf voor het bannen van ‘oude’ diesels in het hart van hun stad heeft goedgekeurd.

In Italië wil de burgemeester van Rome de diesels in de Eeuwige Stad zien verdwijnen tegen 2024.

Voor meer informatie consulteert u echter best de site van het land, de regio of de stad waarin u geïnteresseerd bent en klikt er eenvoudig op het woord ‘milieu’ of op ‘LEZ’.

Antwerpen: al 81.000 boetes

Sinds 1 februari 2017 moeten voertuigen ouder dan 40 jaar en diesels die beantwoorden aan de Euro 3-normen betalen om Antwerpen binnen te rijden. Buitenlanders zijn dan weer verplicht zich te registreren. Veel mensen die op dinsdag 3 april geïnterviewd werden voor het journaal op RTL bleken daarvan echter niet op de hoogte te zijn of niet te weten of hun voertuig deze LEZ’s in mocht of niet. Wat de zaken nog wat gecompliceerder maakt, is het feit dat de voertuigen, die in de LEZ van Antwerpen verboden zijn, niet noodzakelijk dezelfde zijn dan de auto’s die in Brussel de binnenstad niet in mogen. Brussel, dat sinds januari 2018 een volledig dispositief heeft geïnstalleerd om inbreukplegers op te sporen, maar wel aangeeft dat pas vanaf oktober ook daadwerkelijk PV’s opgesteld zullen worden. En nu we het toch over PV’s hebben, uit hetzelfde journaal van RTL blijkt dat in Antwerpen al 81.000 PV’s werden opgesteld. Of 220 per dag. “En toch blijkt uit een peiling van VAB dat 64% van de gebruikers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest onwetend zijn over LEZ en de boetes die eraan vasthangen, tegen 69% in Wallonië en 41% in Vlaanderen”, preciseert de journalist van RTL.

Klein vraagje van link2fleet: “Hoe raak je wijs uit de LEZ’s van de verschillende Europese landen, als je merkt dat zelfs twee Belgische steden, te weten Antwerpen en Brussel, al voor verschillende normen opteren? Vandaar de vrome wens geuit door FEBIAC.”

Toon meer nieuwsjes