Advertisement
Gepubliceerd op 19 February 2021 om 12h26
Door Marc Demoulin

Management PSA-groep: Het netwerk moet de elektrische impuls geven

Omdat Bastiaan Viveen, algemeen directeur Peugeot Belux, Damien Martin-Cocher, algemeen directeur Citroën Belux, Michel Vercruyssen, Managing Director Opel Belux, en Jessy Job, marketingdirecteur DS Automobiles Belux, allemaal tegelijk konden worden gesproken op één platform, had link2fleet de kans om terug te blikken op de bijzonder rijke actualiteit van de PSA-groep in het merkwaardige jaar 2020.

||||
|||| © |Bas Viveen (Peugeot)|Damien Martin-Cocher (Citroën)|Jessy Job (DS Automobiles)|Michel Vercruyssen (Opel)

In een extreem complexe context werden bemoedigende verkoopcijfers aan bedrijven gerealiseerd, heeft de groep mooie CO2-resultaten gehaald, zijn de doelen voor 2021 bepaald en is de elektrische transitie in de B2B-sector er gekomen. Een kleine verduidelijking is echter nodig: dit interview vond plaats een paar dagen voor de officiële aankondiging van de oprichting van Stellantis.

Digitaal heeft zijn grenzen

link2fleet: 2020 was een jaar zonder voorgaande voor de autosector. Hoe heeft PSA de crisis doorgemaakt?

B.V. Peugeot: Iedereen heeft lessen getrokken uit dit enorme probleem, vooral dan qua digitalisering. De klant en het netwerk hebben zich aangepast aan relaties via schermen en teleconferenties. Maar het menselijke contact ontbreekt. Over de toekomst blijf ik positief, want elke crisis schept nieuwe kansen, vooral om het netwerk opnieuw te motiveren, en verder ook de klanten. Nu het vaccin eraan komt, is het einde van de tunnel in zicht. Maar voor mij zal het digitale deel nooit een testrit vervangen.

Bas Viveen (Peugeot)

 

l2f: PSA is duidelijk een van de goede leerlingen gebleken voor wat de door Europa opgelegde CO2-uitstootbeperking betreft. Het recept?

J.J. DS: DS Automobiles staat aan de top op het vlak van CO2. Dat danken we aan de technologie van UdeM en het Formule E. DS wordt erkend om zijn plug-inhybride en elektrische modellen, zonder de BlueHDi 130 te vergeten. Onze modellen zijn competitief op het vlak van fiscale aftrekbaarheid.

De drie andere gesprekspartners van de dag voegen toe: “Sinds de aankondiging van de 95 g/km-grens is de regel bij PSA: wij gaan geen boetes betalen. Dankzij het werk van iedereen is wat onmogelijk werd geacht waargemaakt”. Dit ultimatum van 95 g CO2/km was ook een obsessie geworden bij Opel, zo vertelt ons Michel Vercruyssen: “We hebben onze uitstoot met meer dan 20 gram verlaagd. Daardoor zitten we zelfs onder de vereiste 95 gram”.

Jessy Job (DS Automobiles)

 

l2f: In een markt die sterk is gekrompen heeft PSA het goed gedaan in de fleet. Wat is daar de verklaring voor?

M.V. Opel: Dankzij ons werk om de CO2-uitstoot van onze verbrandingsmotoren te verlagen. Diesel en benzine blijven vandaag namelijk de meest gevraagde motorisaties in zowel de particuliere als de B2B-markt. Daar zijn dan nog eens onze elektrische modellen bij gekomen. Het bedrijfsvoertuigengamma wordt volledig vernieuwd en biedt ook puur elektrische varianten. Het doel: fiscale voordelen.

Voor Peugeot is er geen sprake van een paar opvallende producten, maar van volledig een sexy gamma dat tegemoet komt aan de wensen van klanten. Dat verklaart waarom het een podiumplaats heeft in de verkoopcijfers.

Jessy Job verwijst niet alleen naar de fiscale aftrekbaarheid, waar DS uitstekend op scoort, maar ziet bij KMO’ers en vrije beroepers ook de nood aan alternatieven voor de gebruikelijke modellen, vooral dan in het premiumsegment.

Michel Vercruyssen (Opel)

 

Het netwerk, de essentiële schakel

l2f: Kan u het B2B-publiek overtuigen om verbrandingsmotoren te laten vallen?

D.M-C. Citroën: Verbrandingsmotoren nemen het leeuwendeel van onze verkoopcijfers in. Maar als een klant “elektrogevoelig” is, kunnen we met hem zijn noden en gebruikspatroon analyseren – vooral dan het aantal kilometer –, naast zijn oplaadmogelijkheden en welke vorm – elektrisch of plug-inhybride – het beste bij hem past. De uiteindelijke beslissing ligt echter bij hem. Ook de TCO zal soms doorwegen in de keuze tussen fossiel en elektrisch.

Bastiaan Viveen verwijst naar een belangrijk punt: “Je moet zelf overtuigd zijn. In 2021 wil Peugeot dat 15 procent van de verkoopcijfers van geëlektrificeerde modellen komt. Het geheim: onze verkopers nog beter opleiden in het uitleggen van het bestaande verschil tussen fossiel en elektrisch. Bovendien moet de concessiehouder overtuigd zijn, anders wordt het ingewikkeld”.

Michel Vercruyssen verwijst naar de hogere prijs van elektrische modellen. Die vormt een rem in de B2B-wereld. “We hebben een overheidsstimulans nodig zoals in Noorwegen of Nederland. Het ontbreekt ook aan infrastructuur. In Noorwegen is alles op de elektrische auto gericht. Resultaat: 55 procent van het wagenpark is elektrisch”.

Damien Martin-Cocher (Citroën)

 

B2B-doelstellingen voor 2021?

Citroën:

  • De volledig innovatieve C4 positioneren in de car policy van ondernemingen.
  • Onze positie op de bedrijfswagenmarkt behouden en zelfs nog versterken.
  • Onze klanten producten blijven aanbieden die voldoen aan hun wensen.
  • Vooruitgang blijven boeken in de jacht op meer marktaandeel, maar vooral meer klanten in onze B2B-portefeuille brengen.
  • 5 procent van onze verkoopmix moet elektrisch.
  • Een positionering voor de Ami, een kleine elektrische stadswagen zonder rijbewijs.

DS:

  • Ons gamma blijven ontplooien met de B2B in het vizier.
  • De komst van de DS 9 wordt de bepalende factor voor de stabiliteit van DS in B2B.

Peugeot:

  • 9,1 procent marktaandeel personenwagens + bedrijfsvoertuigen in de Belux.

Opel:

  • Een 50/50-verdeling tussen particulieren en B2B. Met alles wat er bij ons aan zit te komen, moet dat mogelijk zijn.
Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels