De ontwerpers van het bedrijf uit Hiroshima wisten als fiere discipelen van het ‘kodo’-design – een Japanse kunst die de puurheid van lijnen en de elegantie van beweging voorstaat – opnieuw een model te creëren dat op esthetisch vlak van de gebruikelijke wegen afwijkt. Hij had – volledig binnen de logica van het bedrijf – CX-4 kunnen heten, maar omdat die naam al op verschillende Aziatische markten gebruikt werd, verkoos Mazda deze keer de codenaam van het model, CX-30 te gebruiken. Dat ze op die manier ook meteen een duidelijke link leggen naar de Mazda 3, waarmee hij onder meer het onderstel deelt, is alleen maar mooi meegenomen.

Eerder een hoog op zijn poten staande break in plaats van een SUV

Wat bij een eerste aanblik meteen opvalt, is het slanke silhouet van het voertuig, dat meer weg heeft van een hoog op zijn poten staande break dan van een echte SUV. De brede wielkasten en de onderkant van het koetswerk in zwart plastic geven hem echter wel een avontuurlijk voorkomen dat overigens perfect samengaat met het bijzonder geslaagde silhouet van deze auto.

De kleine nieuwkomer uit het gamma werd met een lengte van 4 395 mm, een breedte van 1 795 mm, een hoogte van 1 540 mm en een wielbasis van 2 655 mm ontworpen om te beantwoorden aan de eisen van klanten die aan stedelijk gebruik aangepaste compacte afmetingen willen combineren met een gezonde dosis ruimte en modulariteit.

Wie plaatsneemt achter het stuur, wordt meteen overvallen door soberheid en verfijning, die het interieur domineren. Ergonomie is zeker van de partij, dankzij een dashboard dat ontwikkeld werd om de bestuurder zoveel mogelijk faciliteiten aan te reiken om cool en zonder enige vorm van stress te kunnen rijden. De gebruikte materialen zijn van een uitstekende kwaliteit en de keuze voor een tweekleurige sfeer heeft zelfs de gave in zich om het journalistenheir in twee kampen te verdelen. Enig puntje van kritiek op dit voor het overige bijzonder aangename interieur is dat we graag wat meer durf hadden gezien. Die dan nog het liefst vertaald werd in wat meer moderne touches in een interieur dat op ieder vlak identiek is aan dat van de Mazda 3. We vinden het verder eveneens jammer dat het centrale scherm, dat trouwens bijzonder goed geplaatst is, geen aanraakscherm is, maar bediend wordt via een geribbeld wieltje dat aan de voet van de versnellingspook werd geplaatst.

Inzake ruimte vult de CX-30 in grote lijnen al onze verwachtingen in. De beenruimte is voldoende voor twee grote volwassen passagiers. De hoofdruimte is echter redelijk beperkt. De kofferruimte heeft een volume van 440 liter en kan door de achterbank neer te klappen uitgebreid worden tot 1.406 liter. Daardoor zit deze nieuwkomer binnen de SUV-familie in de goede middenmoot van zijn klasse.

Geluidsisolatie snijdt de adem… van de wind af

Wij konden tijdens onze test de twee versies die momenteel al in de showroom staan aan de tand voelen. Het gaat hierbij enerzijds om de 2.0 l Skyactiv-G benzinemotor, die 122 pk produceert en uitpakt met een gemengd gemiddeld verbruik van 5,1 /100 km (NEDC gecorreleerd), dat goed is voor een CO2-waarde van 116 g/km, en anderzijds de 1.8 diesel die 116 pk op het asfalt zet en goed is voor een gemengd gemiddeld verbruik van 5,0 l/100km (NEDC gecorreleerd) en een CO2-waarde van eveneens 116 g/km.

Onze wegtest bracht de goede dynamische kwaliteiten van een verbazend stabiel, levendig en naar SUV-normen precies onderstel aan het licht. Een andere aangename verrassing die ons opviel tijdens onze test op de wegen in de buurt van Gerona is de geluidsisolatie die de perfectie benadert. En dat bij beide motoren. Voor een echte rijbeleving achter het stuur, ontbrak een motor met iets meer pit onder de motorkap. Zo misten we bij de diesel de nodige spirit om de hernemingen voldoende allure te geven.

Bij Mazda wacht men uiteraard met veel ongeduld op de komst van het revolutionaire Skyactiv-X motorblok, dat de voordelen van benzine en diesel zou moeten combineren. Daarmee zou de CO2-uitstoot tot 96 g moeten dalen, zonder dat de CX-30 aan punch (180 pk) in zou boeten. Ziedaar hoe je de nieuwsgierigheid van bestuurders en de vlootverantwoordelijken van de ondernemingen aanwakkert!

Fleetbalans

Het is een publiek geheim dat Mazda, ondanks eerder goed lopende gecombineerde verkopen, op de B2B-markt toch lijdt onder een gebrek aan imago. Ze slagen er dankzij tal van initiatieven van de Belux structuur wel in om die kloof te dichten. Denk hierbij maar aan het nauwere contact met de leasingmaatschappijen, de goed uitgeruste ‘business’-uitvoeringen, het bewust maken van het dealernet voor de noden van fleetklanten, enz.

De constructeur uit Hiroshima lijkt met een volledig vernieuwd gamma, een duidelijk andere cultuur, die ook goed wordt gecommuniceerd, en vooral de komst van de revolutionaire Skyactiv-X toch over mooie troeven te beschikken, die uitgespeeld kunnen worden in de professionele markt, waar de ‘outsiders’ meer en meer in overweging worden genomen.

Technische fiche

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-D Skydrive Business (eu6d-t – diesel)

Technische informatie

Brandstof Diesel
Cilinderinhoud 1.759 cc
Vermogen 116 pk / 85 kW
Fiscaal vermogen 10 pk
Verbruik 4,4 l/100 km
CO2-uitstoot 116 g/km
Beheersinformatie
Basisprijs exclusief BTW 24.041,32 euro
Maandelijkse huurprijs (48 maanden – 100.000 km) 593,34 € BTW incl. (via Mazda Lease)
Fiscale aftrekbaarheid (CO2) 75%
CO2-bijdrage 575,04 euro/jaar
VAA 168,87 euro/maand