BMW

Meer dan een dozijn nieuwe fleetcars in Genève

Van 8 tot en met 18 maart opent de 88ste editie van het autosalon van Genève zijn deuren voor het groot publiek. Wij tellen meer dan een dozijn nieuwe auto’s die belangrijk zijn voor de vlootsector. Een overzicht…

Audi A6

Bij Audi staat de nieuwe A6 onder de schijnwerpers. De vierdeurs, die aan zijn achtste generatie toe is, komt met een nieuw MMI-systeem en een hele reeks rijhulpmiddelen waaronder autonoom parkeren. De ophanging is volledig herwerkt en wordt aangevuld met vierwielsturing. In een eerste fase staan twee motoren op het programma die telkens voorzien zijn van een milde hybride functie. De 3.0 TFSI is een benzine, goed voor 340 pk. De 3.0 TDI op zijn beurt beschikt over 286 pk.

BMW X4

X-modellen met een paar nummer worden gekenmerkt door een glooiende daklijn. Dat is ook zo voor de X4. Deze nieuwkomer is technisch nauw verwant met de X3 en wordt in het BMW-jargon een SAC of een Sports Activity Coupe genoemd. Alle versies krijgen een achttrapsautomaat in combinatie met vierwielaandrijving. BMW voorziet zeven verschillende motorisaties, met vermogens van 184pk tot 360pk. Dieselmotorisaties beginnen bij 190pk en een CO2-uitstoot van 142 g/km.

Ford Edge

Op de nieuwe Focus is het nog even wachten tot na het salon van Genève. Ondertussen stelt Ford zijn gefacelifte Edge voor, de grootste SUV in zijn gamma. De aangepaste Edge zal in Europa worden aangeboden als Vignale, Titanium, Trend en de sportief getinte ST-Line. Er staan twee nieuwe 2,0 liter diesels op het programma. Eén daarvan is een bi-turbo met 238 pk en een achttrapsautomaat. Er is ook een manuele versie met 190 pk. De twee uitvoeringen krijgen standaard vierwielaandrijving en zijn leverbaar met een reeks nieuwe rijhulpmiddelen.

Hyundai Kona Electric

Na de Ioniq gaat Hyundai onverminderd verder met het aanbieden van alternatieve aandrijfvormen. Bewijs daarvan is de Kona Electric die zich van de reguliere Kona onderscheidt door een gesloten koelrooster. De Kona Electric heeft het formaat van een compacte SUV en biedt de keuze uit twee verschillende elektrische aandrijflijnen. De versie met de grootste actieradius laat de eigenaar in theorie toe tot 470 kilometer ver te rijden en levert een maximumvermogen van 204 pk. De basisversie rijdt met een batterijcapaciteit van 39,2 kWh volgens de constructeur 300 km ver met één lading en beschikt over 135 pk.

Hyundai Santa Fe

De nieuwe en ondertussen de derde generatie van de Santa Fe pakt uit met een opvallend design en een lichter koetswerk. Alle versies zijn beschikbaar met vierwielaandrijving dat HTRAC heet en zorgt voor een automatische krachtverdeling tussen de vier wielen. Behalve de topversie met een 2,4 liter benzinemotor is er als alternatief voorwielaandrijving. De rest van het aanbod bestaat uit diesels. De basisversie is een 2,0 liter met 150 pk. Er is ook een uitvoering met 182 pk. De krachtigste diesel is een 2,2-liter met 197 pk. Verder wordt het aanbod gekruid met een manuele en automatische transmissie die naargelang de versie 6 of 8 overbrengingen telt.

Jaguar I-Pace

Jaguar is het eerste premiummerk dat van repliek is op Tesla. De volledig elektrische I-Pace is het stadium van het prototype voorbij en wordt voor het eerst als seriemodel getoond. Er zouden twee versies zijn waarvan de krachtigste 395 pk naar de vier wielen stuurt. De actieradius zou oplopen tot 450 kilometer. Meer concrete details worden op het salon van Genève bekend gemaakt.

Jeep Cherokee

In Genève beleeft de Jeep Cherokee zijn Europese première. Deze midsize SUV pakt uit met een geëvolueerd design en een vernieuwd interieur. Op praktisch gebied noteren we onder meer extra opbergruimtes, een grotere koffer en handsfree elektrische bediening van de kofferklep. Ook de connectiviteit werd opgewaardeerd met vier gradaties van het Uconnect systeem waarbij het scherm naargelang de versie 5, 7 of 8,4 inch is. Elk systeem is Apple CarPlay en Android compatibel. Alle versies van de Cherokee zijn voorzien van vierwielaandrijving. Over het motoraanbod worden meer details vrij gegeven tijdens het salon.

Kia Ceed

De nieuwe Ceed is ontworpen en ontwikkeld in Frankfurt terwijl de productie in mei van start gaat in Slovakije. De compacte middenklasser pakt uit met een volledig nieuwe onafhankelijke ophanging en laat de bestuurder toe om uit twee rijmodi (normaal en sport) te kiezen. Er staan drie benzines op het programma met 100, 120 of 140 pk. Ook zijn er twee diesels met 115 pk of 136 pk. Een manuele zesbak is standaard, maar de krachtigste benzine en de diesels zijn ook beschikbaar met een automatische zevenbak die twee koppelingen telt. Op het salon van Genève zal ook de gefacelifte versie van de Optima staan.

Lexus UX

Lexus breidt zijn gamma uit met de UX, een compacte SUV. In lijn met de filosofie van het merk staan er geen diesels op het programma. Ondertussen staat vast dat voor de Belgische markt enkel een hybride versie beschikbaar zal zijn. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van een 2,0 liter benzine in combinatie met een elektromotor.

Mercedes A-Klasse

De A-Klasse is volledig nieuw en werpt zich op als een premiummodel in het segment van de compacte middenklassers. Het design is verwant met dat van zijn voorganger maar de nerven en schaduwlijnen in de flanken zijn verdwenen. Een 3 centimeter langere wielbasis levert extra zitruimte op terwijl de bestuurder op een digitaal instrumentenbord wordt getrakteerd. Voorlopig zijn er drie motorisaties. Twee daarvan, de A200 en A250, zijn benzines met een cilinderinhoud van 1,4 en 1,6 liter en een vermogen van respectievelijk 163 pk en 224 pk. Er is één diesel: de 1,5-liter A180d met 116 pk (108 g/km). Bij de lancering zijn de A250 en A180d enkel verkrijgbaar met een gerobotiseerde versnellingsbak.

Mercedes C-Klasse

Deze klassieker krijgt een opfrisbeurt met subtiele visuele aanpassingen. Ook komt er een nieuwe reeks aandrijflijnen met benzines, diesels en een plug-inhybride. Tegelijk wordt het aantal beschikbare rijhulpmiddelen uitgebreid. Een volledig digitaal instrumentenbord en een actieve en automatische led frontverlichting staan op de optielijst. De C-Klasse is verkrijgbaar als Exclusive, Avantgarde en AMG Line.

Peugeot 508

Ondanks het succes van de SUV’s blijft Peugeot geloven in de klassieke berline maar dan wel met een uitgesproken eigen identiteit. Voor zijn nieuwe 508 heeft Peugeot gekozen voor een lichte en compacte basisbouw. Zo zet hij in vergelijking met zijn voorganger nu gemiddeld 70 kg minder neer op de weegschaal. Het koetswerk is relatief laag en de deuren worden gekenmerkt door frameloze ramen zoals bij een coupé. Ook is hij 8 centimeter korter dan het uittredend model en dat komt door het inkrimpen van de overhangen. In tegenstelling tot de vroegere 508 is de nieuwe versie een hatchback met een heuse kofferklep. De koffer heeft een aanzienlijk volume van 487 liter en in het interieur zijn alle opbergruimtes samen goed voor 32 liter. Peugeot zweert bij zijn i-Cockpit met een hoog gemonteerde tellerpartij. Het arsenaal met veiligheidsvoorzieningen is indrukwekkend. Als optie is er bijvoorbeeld night vision. Er zijn twee 1,6-liter benzines. Het vermogen piekt bij 180 of 225 pk. Er zijn drie diesels: een 1,5-liter (130 pk) en twee 2,0-liters (160 en 180 pk). Enkel de basisdiesel is verkrijgbaar met een manuele versnellingsbak. Alle andere uitvoeringen –en als optie op de lichtst diesel- krijgen een 8trapsautomaat mee.

Toyota Auris

Toyota toont een gefacelifte Aygo, een aantal conceptauto’s en vooral de nieuwe Auris die net als zijn voorganger in het Verenigd Koninkrijk zal gebouwd worden. Heel veel details zijn nog niet bekend. Wel staat vast dat er benzines, diesels en een nieuwe hybride met een 2,0 liter benzine zullen zijn.

Volvo V60

Volvo gaat onverminderd verder met de vernieuwing van zijn gamma. In Genève wordt de nieuwe V60 voorgesteld, het model van de tweede generatie. Zowel technisch als qua design leunt deze break nauw aan bij de grotere V90. In vergelijking met het uittredende model is de nieuwe V60 aanzienlijk ruimer. Het koffervolume bijvoorbeeld steeg van 430 tot 529 liter. In een eerste fase zullen twee dieselversies beschikbaar zijn, de D3 met 150 pk en de D4 met 190 pk. De respectievelijke CO2-uitstoot bedraagt naargelang het wieltype 114 tot 119 g/km en 117 tot 121 g/km. In 2019 volgen nog twee plug-inhybriden waarbij de elektromotor de achterwielen aandrijft. Eén daarvan is de T6 Twin Engine, goed voor 250 pk (CO2: 47 g/km). Bij de T8 Twin Engine piekt het vermogen bij 303 pk (CO2: 49 g/km). Voorlopig is er één benzine, de T6 met vierwielaandrijving en 310 pk (CO2: 171 tot 178 g/km).

 

Toon meer nieuwsjes