Na de A-Klasse – zowel hatchback als berline – en de CLA 4-deurs coupé – hebben we in Stuttgart enkele modellen uit de nieuwste CLA SB-familie mogen proefrijden. Dat deden we in hoofdzaak aan het stuur van een vierwiel-aangedreven variant met een 224 pk straffe 4-cilinder 2.0 liter benzinemotor onder de kap: met de nagelnieuwe CLA 250 4Matic Shooting Brake bijgevolg. Niet meteen een modelvariant die vlootbeheerders met stip op de shortlist-keuzelijsten schrijven.

Wat talloze, onafhankelijk uitgevoerde WLTP/RDE-tests over de milieupropere eigenschap van Mercedes-Benz recentste diesels al mochten bewijzen…..

Werkgrage- en zuinige milieukampioenen
Onze rit met de CLA 220 d SB was te kort om ronkende testconclusies te kunnen neerschrijven. Behalve dat deze diesel uitblinkt in werklust en zuinigheid. Met naar voertuiggewicht en prestaties moeilijk te evenaren CO2-cijfers. Uitblinken doet deze diesel vooral in geluidscomfort. Schitteren doen ze zowaar met een minimale uitstoot van giftig NOx en andere kool-waterstoffen (HC). Maar dat hebben talloze, onafhankelijk uitgevoerde WLTP/RDE-tests rond deze diesels van Mercedes-Benz eerder al onomstotelijk bewezen. Met zeer lage emissie-uitstoot en milieuvriendelijker alvast dan het gros van de op deze aardbol rondrijdende en veelal met minder cilinderinhoud, veel minder werklust, hoger verbruik en bij minder gunstige CO2-cijfers functionerende benzine-motoren.

De in de CLA SB 220 d en 200 d motoren zijn identiek aan de eerder in de E 220 d debuterende dieselmotoren

De in de CLA SB 220 d en 200 d motoren zijn identiek aan de eerder in de E 220 d debuterende diesels. In de CLA en CLA SB worden die motoren weliswaar dwarsgemonteerd waardoor – met het oog op ruimtewinst – de architectuur van de vlak bij de motor gehuisveste en efficiente uitlaatgaszuivering. Wat trouwens gebeurde zonder nadelige invloed op de efficiëntie van de uitlaatgaszuivering. Het enige verschil met de in lengterichting ingebouwde diesels (zoals in de E-Klasse) is dat ze – geconcipieerd naar dwarsmontage (zoals in de voorwiel (of vierwiel) aangedreven CLA coupé en SB) met enkele PK’s minder door het leven moeten.
Wat de maximum vermogens betreft vormt dat geen enkel probleem. De voor diesels veel belangrijker zijnde werklust bij laag motorregieme (Nm) heeft niet geleden onder die kleine aanpassing. En voor allen die het gebrek aan vermogen vrezen: Terwijl Mercedes zich opmaakt voor de introductie van de nieuwe CLA SB, kondigde Mercedes-AMG de komst aan van een CLA 45 4Matic+ SB en CLA 45 S 4Matic+. Onder de kap? De 2.0-l viercilinder turbo. Vermogens? 285 kW (387 pk) of – in CLA 45 S 4Matic+ – zelfs 310 kW (421 pk).

Verbeterde toegankelijkheid
De nieuwe CLA SB borduurt verder op het bestaande concept. Met nadruk op sportieve vormgeving maar zonder daarbij de praktische kant uit het oog te verliezen. Weet: voldoende laadvolume. Dat mag alvast blijken uit ‘groeiende’ dimensies. Het koetswerk werd 5 cm langer en ook de spoorbreedte nam toe (5 cm). Er is ook meer hoofd – en elleboogruimte. De beenruimte achter (te beperkt volgens sommigen) bleef onveranderd. Waardoor de langere koets zich in hoofdzaak vertaalt in meer kofferruimte. Die koffer meet nu 505 liter. Interessant daarbij is dat de kofferklep een stuk breder werd (635 mm voorheen, 871 voor de nieuwe SB), wat de toegankelijkheid bevordert. Zeker als die achterklep zich contactloos laat openen dankzij Easy-Pack en Hands-Free Acces. Standaard voorzieningen trouwens op alle nieuwe CLA SB’s in de Benelux.

Breedklauwend
Omdat de spoorbreedte toenam lijkt de nieuwe en breder klauwende CLA SB zowel in voor- als achteraanzicht stoerder dan zijn voorgangers. Uiteraard dragen de nieuwe snoet en de breedgeschouderde achterpartij daar flink toe bij. Zoals we tijdens die eerste kennismaking meermaals hoorden; De nieuwe valt designtechnisch beter in de smaak dan zijn voorganger. Smaken verschillen natuurlijk maar de lange motorkap, de coupé-achtige zijruitlijn in combinatie met de verlengde koets, de gespierde schouders over de achterste wielkasten; het zijn kenmerken die autokenners niet onberoerd laten. Ons lijkt het alvast een geslaagde verpakking voor een sportieve auto met redelijke stouwcapacteit.

Omdat de spoorbreedte toenam lijkt de nieuwe en breder klauwende CLA SB zowel in voor- als achteraanzicht stoerder dan zijn voorgangers.

Uitgebreide rijassistentie
De CLA Shooting Brake krijgt de modernste autotechnologie aan boord. Dat gaat van spraakbesturing en het gepersonaliseerde “Hey Mercedes!” over de twee (optionele) royale beeldschermen, Apple Carplay of Android Auto, tot coöperatief ondersteunde rij-assistentie. Daarbij o.m. een actieve spoor- en – remassistent, die beiden tot de standaarduitrusting behoren.
Het uitgebreide pakket aan rijassistenties bevat verder de actieve afstandregeling of Distronic, routegebaseerde snelheidscontrole, actieve stuurassistent, – snelheidslimiet-instelling, – remassistentie met kruisingsfunctie, uitwijk-stuur-ondersteuning, actieve rijbaan-wisselassistent, – noodstop, – dodehoekassistent, Pre-Safe® Plus.
Onder bepaalde rij-omstandigheden kan de CLA SB ook semi-autonoom rijden.
Pre-Safe® is bovendien afzonderlijk leverbaar. Pre‑Safe® benut de tijd die nog beschikbaar is als de kans op een aanrijding zich voordoet. Er worden dan maatregelen getroffen die bij impact de krachten op het lichaam van de inzittenden helpen beperken.