SHELL – JLR – FevMars2019

Mercedes-Benz New B: Topdiesels milieutechnisch in pole-position

Een langere wielbasis, kortere overhangen, een iets lagere daklijn, grotere velgen. Sportievere proporties gelden als een visueel te smaken gevolg. De aerodynamische topscores (Cx:0,24) zijn een ander resultaat. Minder zichtbaar weliswaar, maar brandstofeconomisch mooi meegenomen. De zitpositie verlaagde maar is toch 10 cm hoger dan in een A-Klasse. Een lager uitgewerkte voorruitbasis in samenspel met de avandgardische boordplank à la A-klasse wakkeren het ruimtegevoel aan in een passagiersruimte gekenmerkt door een voorbeeldige all-round visibiliteit. In het vooronder steekt techniek die tekent voor een dubbel debuut: de voor het eerst dwars gemonteerde en milieutechnisch moeilijk te evenaren 2.0 l Euro 6d-TEMP diesel, in combinatie met een nieuw ontwikkelde, brandstofbesparende en dubbel gekoppelde 8-traps transmissie (8G-DCT).

Als kleinste telg van de Mercedes-compact familie zal de nieuwe A-Klasse tijdens het Salon in Brussel niet alleen van een berline-variant gezelschap krijgen. Ook de nieuwe B-Klasse pronkt er in Belgische première. De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse is vanaf nu te bestellen. De prijzen beginnen bij € 32.542,95 inclusief BTW voor de B 180 met 100 kW/136 pk en een 7G-DCT automatische transmissie met dubbele koppeling. De marktintroductie begint in februari 2019.

Mercedes-Benz User Experience

Zoals de A-Klasse krijgt nu ook de B-Klasse een avandgardisch ogende cockpit met vrijstaand gemonteerde beeldschermen. Keuze is er tussen 2 beeldschermen van 17,78 cm of een scherm van 17,78 cm in combinatie met een 26 cm groot scherm of de widescreen-uitvoering gevormd met 2 beeldschermen van 26 mm. Head-up display is optioneel. Merk ook de middenconsole, inclusief de black-panel-look touchebedieningen – zoals we die al kennen uit A- en E-Klasse. Met rijassistenties en veiligheidsfuncties die oorspronkelijk stammen uit de S-Klasse, later hun weg vonden naar E- en A-Klasse, mag de B-Klasse nu al een van de hoogste actieve veiligheidsniveaus in zijn marktsegment worden toegeschreven.
De New B wordt na de A-Klasse het tweede model voorzien van MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimedia-systematica. We weten al dat MBUX zich dankzij artificiele intelligentie laat personaliseren en zichzelf aanpast aan uiteenlopende gebruikerswensen. Samen met touchscreenbediening, de widescreen hi-res cockpit, de navigatieweergave (met augmented reality-technologie), de met het trefwoord “Hey Mercedes” te activeren spraakbediening (met natuurlijke spraakherkenning en ook te activeren met het trefwoord “Hey Mercedes”) geniet men ook in de B-Klasse van auto-user-experience in zijn meest geëvolueerde vorm. Dit o.m. met haarscherpe weergaves en hi-res 3D-graphics. Toch een bedenking bij dit alles. Maakt het aanraak-beeldscherm geen deel uit van een (te?) omvangrijke touchbediening? Want naast dat touchscreen, is er de touchpad op de middenconsole en zijn er bovendien de touch control-knoppen op het stuurwiel. Wat soms van goede teveel kan worden.

Autodelen
MBUX staat eveens voor de uitbreiding Mercedes “me connect” diensten. We denken daarbij aan navigatie op basis van Car-to-X Communication, voertuigtracking en het versturen van berichten als de geparkeerde B-Klasse wordt aangereden of weggesleept.
De B-Klasse wordt nu zelfs bedcaht met een functie voor particulier autodelen. Eenvoudig en veilig zijn bestuurders – via de Mercedes me Car Sharing-app – daarmee in de mogelijkheid om een B-Klasse te delen met collegae of familieleden. Tot de nieuwe “me connect” services behoren ook On-Street Prediction, Real-Time Information en Off-Street Information. Dat kan bv bij het zoeken naar parkeermogelijkheid tijd- en brandstofbesparing opleveren.

Energizing stoelkinetica
De verlaagde middentunnel achterin maakt de middelste zitplaats vlotter toegankelijk. De achterbankleuning blijft in 40:20:40 configuratie neerklapbaar. Er komen uitvoeringen waarin de stoelen achter 14 cm in lengterichting te verstellen zijn en de achterbankleuning rechter kan gezet.
Ook optionele stoelventilatie/-verwarming en multicontourstoelen met massagefunctie kunnen in de B-Klasse gemonteerd worden. Daarmee wordt dit het eerste compacte model dat beschikbaar wordt met Energizing stoelkinetica. Daarmee wordt de orthopedisch verantwoorde verandering van zithouding bevorderd en dit door regelmatig kleine aanpassingen aan de hoek van de zitting en de rugleuning te commanderen.

Intelligente rijfuncties

Met rijassistentie technologie uit de S-Klasse kan ook de B-Klasse onder bepaalde omstandigheden semi-autonoom rijden. Dankzij o.m. geoptimaliseerde camera’s, – sensoren en – radarsystemen. Ook de B-Klasse kan zo beroep doen op kaart- en navigatiedata en de actieve rijassistent (Distronic) ondersteunen. Dit in real-time routegebaseerde verkeersomstandigheden door o.m. de snelheid anticiperend aan te passen bij het naderen van bochten, kruispunten of rotondes.
De actieve remassistent – met oog voor voetgangers en fietsers – is standaard.

Eerste dwarsmontage en Euro 6d-TEMP

De nieuwe B krijgt een 2.0 liter dieselmotor, die op milieutechnischvlak van niet één vergelijkbare (naar vermogen, prestaties, verbruik, werklust) benzinemotor lessen hoeft te krijgen. Dat bewijzen WLTP/RDE-testen met zowel diesels als benzines. Deze 4-cilinderdiesel – die eerder o.m in de E-Klasse geïntroduceerd is (OM 654) – wordt in de B-Klasse voor het eerst in dwarsrichting gemonteerd (vandaar OM 654q). Men kan kiezen uit een 150 pk/320 Nm (B 200 d) of 190 pk/400 Nm (B220 d) variant. Strikte nabehandeling van de uitlaatgassen – met Extra SCR katalysator en ASC (Ammoniakslip Katalysator) – maken dat deze op zich al buitengewoon proper acterende dieselmotor, van de B-Klasse het eerste compacte Mercedes model maken dat met de Euro 6d-TEMP-norm gecertificeerd kan worden. Vandaag voldoet de OM 654 diesel trouwens aan de Stage 2 RDE-norm (Real Driving Emissions) die pas vanaf januari 2020 gehanteerd wordt om nog Euro 6d gecertificeerd te kunnen worden.
Deze 2.0 liter dieselmotor vormt in de B-Klasse een aanvulling op de viercilinder (OM 608) die intussen in de A-Klasse dieselt. Kenmerken? Een zuigerverplaatsing van 1,5 liter, met 85 kW/116 pk aan vermogen en 260 Nm werklust. Let wel, de diesel die in de B 180 d en A 180 d zoemt is niet van Renault-origine, wel een ontwikkeling van Mercedes-Benz.
Ook leverbaar zijn twee viercilinder-benzinemotoren (M 282-serie met 1,33 liter cilinderinhoud en 136 pk (B 180) of 163 pk (B200). Beiden uitgerust met partikelfilter… Want ofschoon het “weg-met-de-diesel-discours” daar liever over zwijgt … Ook rechtstreeks geïnjecteerde benzinemotoren zijn niet vrij van roetzonde.

Nieuwe 8G-DCT en adaptieve demping
De nieuwe B-Klasse is aanvankelijk enkel leverbaar met dubbel gekoppelde transmissies. Nieuw is een 8-traps transmissie (8G-DCT), die gecombineerd wordt met de zwaarste dieselmotoren (200 d en 220d). Verhoogd schakelcomfort en de motor zoveel mogelijk laten werken bij het ideale toerental (gunstigste werkpunt) zullen meerwaarde brengen. Verder werd bewust gekozen voor een langere 8ste gang. Dit om het motortoerental bij kruissnelheid te verlagen, het verbruik en de uitstoot te temperen en het rijcomfort te verhogen als gevolg van minder motorgeluid- en trillingen.
Alle versies zien hun voorwielen geleid met McPherson-veerpoten en draagarmen van gesmeed aluminium. Achteraan worden de modellen met instapmotoren (zoals in de nieuwe A) voorzien van een torsie-as. De met meer vermogen en werklust gezegende versies krijgen achteraan een achteras met vier hoofdzakelijk uit aluminium vervaardige draagarmen. Uiteraard blijven voor deze basisconfiguarties enkele opties beschikbaar. Daarbij een verlaagd comfortonderstel en een ophanging met actieve adaptief verstelbare demping. Dit laatste instelbaar met behulp van Dynamic Select.

Technische fiche: Mercedes-Benz B 220d (190 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE
Brandstof: Diesel
Vermogen: 140 kW/190 pk
Maximumkoppel: 400 Nm @ 1.600 – 2.600 o/m
Leeggewicht kg
Inhoud koffer: 455/705/1.540 ll
Inhoud brandstoftank: 43 l. Optioneel 51 l.
Gemiddeld verbruik: 4,5 – 4,4 l/100 km (WLTP)
CO2-uitsoot: 119-116 g/km (WLTP-)
Topsnelheid: 234 km/u
Cilinderinhoud:1950 cm3.
Transmissie: 8G DCT

ANDERE MOTORVERSIES
Motor    Brandstof      Vermogen
B 180     Benzine          100 kW/136 pk
B 200     Benzine         120 kW/163 pk

B 180 d  Diesel             85 kW/116 pk
B 200 d  Diesel            110 kW/150 pk

Toon meer nieuwsjes