SHELL

Mercedes-Benz New Sprinter: Flexibiliteit en geavanceerd vlootbeheer

Wat in het vorige gamma minder uitgesproken was, wordt met de 3de Sprinter generatie rigoureus rechtgezet. De nieuwe Sprinter kan trouwens in meer dan 1700 verschillende versies worden voorgereden. Als gesloten bestelwagen, als Tourer (tot 20 zitplaatsen), met enkele of dubbele cabine/chassis en zelfs als trekker. Met verschillende wielbasissen, in diverse koetswerklengtes, in meerdere gewichtsklassen en laadhoogtes. Op de achterwielen of op de vierwielen aangedreven en – voortaan ook - met voorwielaandrijving. Met handgeschakelde transmissie of met 9G-Tronic dan wel 7G-Tronic automatische versnellingsbakken, met zescilinder turbodiesel (de sterkste in zijn segment) of met een viercilinder turbodiesel die dan in drie vermogensvarianten beschikbaar wordt.

De voorwiel aangedreven Sprinter heeft 50 kg aan extra laadvermogen, een 80 mm lagere laad- en instapdrempel en voorziet achteraan in een 80 mm hogere laadopening. Als voorwielaandrijver wordt de Sprinter leverbaar in drie gewichtsklassen (tussen 3,0 en 4,1 Ton) en dit met een wielbasis die variëren kan tussen 3.259 of 3.924 mm.
De achterwiel aangedreven Sprinter komt in de gewichtsklassen van 3,0 tot en met 5,5 ton, met keuze uit 5 wielbasissen (tussen 3.250 tot 4.325 mm) en met koetswerken die in lengte variëren tussen 5.267 tot 7.367 mm. Als 3,5 ton bestelwagen kan de Sprinter in hoogte variëren van 2.360 tot 2.831 mm. De bestelwagen wordt standaard voorzien van een scheidingswand. Sjorogen, rails in de laadbodem, op de wanden en onder het dak zijn beschikbaar. Ook de verlichting van de laadruimte is standaard, maar kan optioneel met LED-strips aangevuld worden.

Enige, eerste en  sterkste
De voorwielaangedreven Sprinter wordt – naast met een handgeschakelde 6-bak – aangeboden met een 9G-TRONIC automaat met koppelomvormer. In het segment van de grote bestelwagens is de Sprinter daarmee de eerste die een 9-traps-automaat gemonteerd krijgt. Ook in de Sprinter kan de bestuurder – net als in de personenwagens van Das Haus – het schakelgedrag manipuleren via het Drive Select programma en de schakelpaddles aan het stuurwiel. Noteer dat de 7G-TRONIC PLUS-transmissie voorbehouden blijft voor de achterwiel- en vierwielaangedreven Sprinters.
Als eerste bestelwagen met een comfortabele, vlot presterende en toch brandstof-besparende 9G-TRONIC automaat zal de nieuwe Sprinter de (voorlopig?) enige bestelwagen worden die in zijn marktsegment een potente zescilinder gemonteerd krijgt. Het betreft een 3,0-liter diesel in V-configuratie levert 140 kW/190 pk aan vermogen en 440

Nm aan werkijver. Genoeg dus om als strafste diesel in dit segment te worden uitgeroepen.
Naast de 6-cilinder is ook de 2,1 l 4-cilinder (turbo)diesel beschikbaar. Let wel: het betreft hier niet de nieuwe 2.0 liter diesels die thans in meerdere personenwagens van Mercedes-Benz bewijzen dat diesels op het vlak van verbruik (C02) en uitstoot de toekomst mee hebben. Zo bewijzen alvast de naar WLTP&RDE normering beschouwde testresultaten. De oudere maar ervaren 2.1 liter diesel die Euro6 GR.III genormeerd is zorgt in de nieuwe Sprinter aangeboden met de keuze uit drie vermogen-varianten.: 84 kW/114 pk, 105 kW/143 pk of 120 kW/163 pk.


Nog even wachten op een eSprinter (en eCitan)

Na de vorig jaar geïntroduceerde eVito mocht een geëlektrificeerde versie van de nieuwe Sprinter in het vooruitzicht worden gesteld. De eSprinter komt volgend jaar op de markt en zal iets layter trouwens het gezelschap krijgen van een eCitan. Als elektrovariant us de eSprinter 5.932 mm lang, is zijn wielbasis van 3.924 mm, en zit hij in de gewichtsklasse van 3.5 ton. Zijn laadcapaciteit omvat 10,5 m3 en zijn laadgewicht is 900 kg. Met een batterijcapaciteit van 55 kWh, zal de eSprinter 150 km ver kunnen alvorens hij aan de stekker moet ‘bijgetankt’ worden.


Luchtvering

De Sprinter krijgt een modulaire wielophanging en laat dus de keuze uit specifieke pakketten. Luchtvering wordt optioneel aangeboden op de 3,5 en 5,0 ton versies met achterwiel- of vierwielaandrijving. De mogelijkheid bestaat dan om de laagdrempel achteraan tijdelijk te verlagen om het in- en uitladen te vereenvoudigen. Standaard worden stalen veren op de achteras gemonteerd. Die kunnen alsnog vervangen worden door bladveren uit met uit glasvezel versterkte kunststof die ongeacht het gewicht van de vracht, comfort-verhogend functioneren en tezelfdertijd het wagengewicht verlagen. Bovendien corroderen die kunststof bladveren niet.

Veiligheidselektronica uit personenwagens
In de derde Sprinter-generatie begroeten we veiligheidselektronica die eerder enkel in personenauto’s werd toegepast. Tot de standaard veiligheidsvoorzieningen rekenen we Attention Assist, licht- en regensensor met Wet Wiper System, pech- en noodoproep, banden(spanning)controle, vermoeidheid-assistentie, dodehoek-assistentie met Rear Cross Traffic Assistant & Exit Warning, zijwind-assistentie. Optioneel zijn Distronic, actieve remassistent, actieve spoorassistent en een 360 graden-camera.

Uit de nieuwe A-Klasse: MBUX
De nieuwe Sprinter wordt voorzien van artificiële intelligentie. We begroeten dus het MBUX-multimedia-systeem waarmee we zonet in de nieuwe A-Klasse voor het eerst kennismaakten. Het centrale MBUX-scherm – display trouwens waar alle Mercedes PRO-connect-services (Zie hieronder) gecentraliseerd worden – laat zich bedienen via knoppen op het stuurwiel, rechtstreeks op het aanraakscherm of… bij middel van gesproken commando’s. In het laatste geval wordt deze toepassing geactiveerd met bepaalde trefwoorden. Weet alvast dat de hier toegepaste spraaktechnologie de gedragingen en spreekbeurten van de gebruiker observeert. Wat na enige tijd voor een vlottere spraakcommunicatie kan zorgen op het vlak van in te geven rit-bestemmingen, contacten en radiozenders.
De navigatie werkt volgens het ‘what3words’ -adressysteem. Hierbij worden drie woorden toevoegt aan iedere locatie op aarde. Wat in het geval van het zoeken naar (bv) een laaddock op een uitgebreid privé of bedrijfsterrein tot preciezere navigatie leidt. In de nieuwe Sprinter beschikt men uiteraard over Bluetooth-interface (handsfree) en meerdere USB Type C-aansluitingen. Zelfs draadloze oplading van tablets en mobiele telefoons is beschikbaar en de 12 volt-aansluiting wordt aangevuld met een 115 /230 Volt-connectie voor het voeden van o.m. laptop.

PRO connect vlootmanagement
De nieuwe Sprinter biedt innovatieve uitkomsten op het vlak van vloot- en voertuig-beheer. Middels moderne connectiviteitsoplossingen kan de Sprinter efficiënter worden ingezet en wordt de vlootadministratie een minder complexe bedoening. Alle optionele connectiviteit-diensten groepeert Mercedes onder de naam PRO connect. Deze dienstverlening maakt dat de vlootbeheerder continu in verbinding staat met chauffeurs en voertuigen. Wat hem o.m. De mogelijkheid biedt om online ritten toe te wijzen of informatie van de voertuigen op te vragen. (locatie, brandstofniveau, onderhoudsintervallen. Mercedes PRO connect bevat acht betaalde pakketten (in België tot 1 januari 2019 gratis beschikbaar): Optimized Assistance, Efficient Fleet Management, Improved Navigation, Efficient Driving Style Analysis, Simplified Fleet Communication, Digital Driver’s Log, Remote Control en Data Interfaces Mercedes-Benz Vans. Vlootmanagers die (merk)gemengde vloten moeten beheren en dergelijke vloot- en voertuig-management-tooling in dienst hebben, moeten zich met PRO-connect geen zorgen maken. Mercedes-Benz voorziet in zijn PRO-connect aanbod in de nodige data-interfaces. Bovendien is PRO connect modulair opgevat en flexibel. De vlootbeheerder kan kiezen welke functies het best passen bij bedrijfspolitiek en chauffeurs.

 

Toon meer nieuwsjes