ESF 2019: een rijdende conceptstudie boordevol nieuwe en verder geoptimaliseerde gebruikstechnieken

Tijdens een technische workshop in het nieuwe Mercedes-benz veiligheidscentrum in Stuttgart (Technologiezentrum Fahreugsicherheit) maken we nader kennis met de ESF 2019 (Experimentell Sicherheit Farzeug). Die studie schets niet enkel een beeld rond toekomstige automobiliteit maar confronteert in de eerste plaats met technische nieuwigheden die het autoverkeer nog veiliger kunnen maken. Het betreft nieuwigheden die in een aantal gevallen in een (gevorderde) ontwikkelingsfase vertoeven maar er zijn tevens toepassingen die technologisch voldoende gerijpt zijn om vandaag al door te voeren in de serieproductie.

Alternatieve airbag-posities
Wanneer de ESF 2019 volledig autonoom rijdt, worden in de ESF 2019 het stuurwiel en de pedalen automatisch een stuk van de bestuurder weggetrokken om bij eventuele botsingen het risico op verwondingen te minimaliseren. De daarmee toenemende interieur-flexibiliteit biedt ontwerpers nieuwe mogelijkheden om de veiligheid van de inzittenden op te voeren. Zo worden in deze ESF-studie de veiligheidsgordels in de stoelen geïntegreerd en alternatieve posities gekozen voor het plaatsen van de airbags waardoor de efficiëntie van bescherming (gordel en aitbags) niet langer afhankelijk is van de zitpositie van de bestuurder. De bestuurdersairbag zit niet langer in het stuurwiel, wel in het dashboard waardoor dan weer airbags met (veel) grotere volume-inhoud kunnen ingebouwd worden. Opvallend is verder dat de integrale side-bags in de rugleuningen zitten en bij zijdelingse impact – onafhankelijk van stoelpositie en bijvolg efficiënter dan in de dakstijl gesitueerde side-bags dat kunnen – hoofdbescherming bieden.

Intuïtieve communicatie
Om andere verkeersdeelnemers duidelijk te maken dat een volledig autonoom rijdend voertuig in de buurt is, communiceert de ESF 2019 intuititief met de omgeving en worden alle stuur-intenties voortdurend aan de buitenwereld (omstaanders, fietser, voetganger, automobilisten) te kennen gegeven. Sensoren tasten iet enkel de nabije omgeving van dit ESF-voertuig af. Er wordt voortdurend in alle richtingen gecommuniceerd met andere verkeersdeelnemers en – van zodra nodig – duidelijk gewaarschuwd indien het risico op aanrijdingen toeneemt.

Het ESF 2019 veiligheidsconcept gebruik lichtsignalen om zwakke weggebruikers te waarschuwen wanneer zich gevaarlijke situaties voordoen.


De ESF 2019 toont zich tevens vooruitziend wanneer omwille van accidenten of defecte voertuigen gevaarlijke situaties voor andere verkeersdeelnemers dreigen te ontstaan. Bij dergelijke incidenten zal een kleine robot automatisch uit de tot stilstand gekomen ESF rijden om zich aan de rand van de weg op te stellen en dan als gevaardriehoek het achteropkomend verkeer opmerkzaam te maken voor een stilstaand voertuig. Bij dergelijke situaties kan zich op het dak ook een grote gevaar-driehoek ontplooien en kan de ESF achteruit als een groot communicatiescherm fungeren om het achteropkomend verkeer met aangepaste boodschappen aan tot voorzichtigheid aan te manen.

Nieuwe Pre-Safe® toepassingen
Op de ESF 2019 introduceert Mercedes nieuwe Pre-Safe® funkties. Zoals Pre-Safe® Curve, waarbij een lichtjes aantrekkende gordelspanner de bestuurder verwittigt indien (bv)een bocht wordt genaderd die mogelijk onderschat werd. Pré-Safe®side lights is een toepassing die zich beroept op de eigenschappen van Elektroluminescentie of het soort luminescentie waarbij een materiaal oplicht van zodra er elektrische stroom doorvloeit. In het geval van de ESF is dat een verflaag op bepaalde koetswerdelen of specifieke stripings die oplichten zodra potentieel gevaar dreigt. Bij verkeerssituaties met verhoogd risico projecteert Pre-Safe® Impulse Rear in de achterruit duidelijk zichtbare boodschappen om het achteropkomend verkeer van gevaarlijke situaties op de hoogte te brengen. Zo ook wanneer de ESF stilstaat in de staart van een file.

Uitbreiding Active Brake Assist
Ook Active Brake Assist wordt in de ESF 2019 met bijkomende functies bedacht. Die moeten additionele veiligheid schepppen, vooral in omstandigheden waarin expliciet gevaar dreigt voor zwakke weggebruikers.
Voetgangers en fietsers die zich naast en vlak achter het voertuig bevinden, worden gedetecteerd wanneer de ESF 2019 wil afdraaien in de richting waarin die zwakke weggebruikers zich verplaatsen. Van zodra de ESF 2019 een kruispunt verlaat en daar gevaar dreigt op aanrijding met overstekende voetgangers of fietsers wordt de bestuurder gealarmeerd. Reageert de bestuurder niet, volgt meteen een autonoom remmaneuver. Hetzelfde doet zich voor wanneer fietsers zich in de blinde hoek van het voertuig bevinden en de ESF het rijvak wil verlaten. Een 360° voetgangers-protectie zorgt ervoor dat de omgeving extra beveiligd blijft en assisteert de bestuurder (lof automatische piloot) tijdens het parkeren en maneuvreren. Bij gevaar met aanrijding met zwakke weggebruikers (dat kan ook wanneer de ESF geparkeerd staat) worden licht en geluidssignalen gegenereerd in de ESF omgeving. In geval van een maneuvrerende ESF en dreigend aanrijdingsgevaar, zal tevens de autonome rem geactiveerd worden.