Esthetisch merkt men niet zoveel van de overgang van M naar GLE. Er zijn nieuwe koplampen en een nieuw radiatorrooster, die hem wat meer doen aanleunen bij de andere modellen van het gamma. Daarnaast zijn er ook nieuwe luchtinlaten onderaan de frontpartij. Dat is meteen alles voor de buitenkant. Binnenin krijgt hij het dashboard van de recente GLE Coupé, zodat hij een groot aanraakscherm bovenaan de centrale console meekrijgt.

De grote nieuwigheid is echter op technisch vlak te vinden. De motoren werden aangepast, zodat ze aan de Euro 6-norm voldoen, waardoor hun verbruik met 17% daalt.

Bij de diesels vinden we een 250d van 204 pk en een V6 350d met 258 paardjes in het vooronder. Beide krachtbronnen zijn voorzien van een negentrapsautomaat. Het benzinearsenaal bestaat uit een V6, die 333 pk mobiliseert in de GLE 400 4Matic, en een V8 die de GLE 500 4Matic 435 pk sterk maakt.

De grootste nieuwigheid is echter de komst van een hybride versie, die de naam GLE 500e 4Matic krijgt. De V6 biturbo levert gekoppeld aan een elektromotor van 85 kW een vermogen van 442 pk. Deze krachtpatser is goed voor een verbruik van 3,3 l/100 km (78 g/km CO2). Bovendien zou hij over een autonomie van 30 km in 100% elektrische modus beschikken.

Nadat hij op het salon van New York wordt voorgesteld, zal hij vanaf de herfst in verkoop worden aangeboden.