Mercedes A-Klasse: “connected” target

De nieuwe A-Klasse eigent zich ontegensprekelijk nieuwe maatstaven toe op het vlak van connectiviteit. Niet enkel met een unieke dashboard architectuur weet hij daardoor een revolutie te ontketen in de compacte wagenklasse. Naast technologie die we tot vandaag nog niet in de S-Klasse te zien hebben gekregen duiken in deze compacte Mercedes artificiële intelligentie en semi-autonome rijfuncties op. Spraakbesturing met natuurlijke stemherkenning en route-gebaseerde-, snelheid-anticiperende rij-assistenties zijn hem evenmin vreemd.

Mercedes heeft de nieuwe A-Klasse zonet voorgesteld aan de Belgische pers. Voor nadere kennismaking met deze nieuwkomer verwijzen we graag naar eerdere bijdragen waarin we een eerste blik gunde in de nieuwe A-Klasse (december l.l.) of de eerste test met de New A 180d (april l.l.) met focus op de komst van artificiële intelligentie in de compact klasse.
Ook tijdens deze nationale perspresentatie werd ruim aandacht besteed aan de unieke dashboard architectuur en het feit dat Mercedes-Benz zijn compacte nieuwkomer heeft uitgekozen om nieuwe technologiën te introduceren.
Touchscreens – Mercedes was er voordien niet altijd een voorstander van – maken nu wel deel uit van de talloze controle-mogelijkheden waartoe verder touchpad (middenconsole) of de touch- control-buttons op het stuurwiel behoren. Touchscreen bediening is er o.m. voor het mediasysteem of de navigatieweergave die voor het eerst is gezegend met augmented reality-technologie. Controle is er ook middels intelligente spraakbesturing met stemherkenning. Dit laatste snufje laat zich eenvoudig activeren na het gesproken codewoord: ‘Hey Mercedes’.

Connectiviteit
Hoe de A-klasse zich wil onderscheiden in een in autotechnologie alsmaar belangrijker wordende discipline: connectiviteit? De A-Klasse is alvast de eerste Mercedes met het MBUX multimediasysteem (Mercedes-Benz User Experience), waarmee the pad van de artificiele intelligentie betreden wordt en nieuwe “me connect”-services hun debuut zullen maken. We denken hier bv aan navigatie op basis van Car-to-X communicatie waarbij informatie wordt doorgegeven van voertuig naar voertuig. Dit mbt gebeurtenissen geregistreerd door sensoren of camera’s – zoals een noodstop, een ESP®-ingreep of ook de handmatige melding van ongevallen. We denken dan ook aan Vehicle Tracking. Handig om een geparkeerde auto op te sporen of een bericht te versturen van zodra uw geparkeerde wagen wordt aangereden of weggesleept. Via MBUX wordt tevens voorzien in online updates en dito apps om de actuele brandstofprijzen (van tankstations in de omgeving) of de beschikbaarheid van parkeerplaatsen weer te geven.
Met inbreng van de nieuwste rijassistenties en – onder bepaalde omstandigheden ook bestuurdersondersteuning – overgenomen uit de S-Klasse kan de A-Klasse ook semi-autonoom rijden. Met dank aan efficiëntere camera- en radarsystemen en assistenties die dankbaar gebruik maken van kaart- en navigatiedata. Zo kan (bv) de actieve afstandsassistent (Distronic) de bestuurder routegebaseerd ondersteunen en de snelheid anticiperend aanpassen bij het naderen van bochten, kruisingen of rotondes.

Toon meer nieuwsjes