SHELL – JLR – FevMars2019

Mercedes Sprinter: de derde generatie staat startklaar

Vanaf deze zomer zal de volledig nieuwe Sprinter bij de Mercedes dealer staan. Voor het eerst is de Sprinter ook verkrijgbaar met voorwielaandrijving. Bovendien pakt dit model van de derde generatie uit met een indrukwekkend arsenaal van elektronische hulpmiddelen en online verbindingen tussen enerzijds de bestuurder en het voertuig en anderzijds de vlootbeheerder.

De allereerste Sprinter werd gelanceerd in 1996. Ondertussen is deze LCV uitgegroeid tot een begrip en een succes. Sedert die eerste introductie 22 jaar geleden werden wereldwijd meer dan 3,4 miljoen exemplaren verkocht. Geen wonder dat Mercedes veel belang hecht aan de lancering van de allernieuwste versie, het model van de derde generatie. Vooral de markt van lichte bedrijfsvoertuigen is in volle expansie, niet in het minst door de toenemende e-commerce en de verschillende landen waarin een kilometerheffing van kracht is voor zwaardere voertuigen.

 

Ook met voorwielaandrijving

Mercedes-Benz eSprinter

Naast de versie met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, is de Sprinter ook voor het eerst verkrijgbaar met voorwielaandrijving. Deze versies, met een MTM van 3 tot 4,1 ton, zijn verkrijgbaar met twee verschillende wielbasissen en wegen in vergelijking met een op de achterwielen aangedreven exemplaar 50 kilogram minder, terwijl de laadvloer 8 centimeter lager ligt. De chassis/cabine combinaties met voorwielaandrijving zijn mede daardoor uitermate geschikt voor ombouw en als basis voor een motorhome, een markt die nog altijd in volle expansie is. Bij de voorwielaandrijvers staan drie dieselmotoren op het programma met 114 pk, 143 pk of 177 pk. De krachtigste daarvan blijft voorbehouden voor kampeerauto’s. Een manuele zesbak is standaard terwijl een automaat met 9 overbrengingen op de optielijst staat.

De Sprinters met achterwielaandrijving bestaan in drie wielbasisuitvoeringen,  hebben een MTM  van 3 tot 5,5 ton en zijn beschikbaar met vier verschillende dieselmotoren. Uniek in dit segment is dat er naast de viercilinders ook een V6 met 190 pk op het programma staat. Er is keuze tussen een manuele zesbak en een automaat met 7 overbrengingen. Vanaf volgend jaar wordt het gamma aangevuld met een volledig elektrische versie.

 

Vlootbeheer

Mercedes wil zich steeds meer profileren als een service provider en niet louter als een fabrikant van voertuigen. Zo lanceert de constructeur met de introductie van de nieuwe Sprinter het ‘Mercedes Pro Connect’. In principe gaat het vooral om een online verbinding tussen enerzijds het voertuig en de bestuurder en anderzijds de vlootbeheerder. De staat van het voertuig, naar onderhoud toe, is nu ook direct te zien door de vlootbeheerder. Bovendien kan die vlootbeheerder via het systeem ook berichten sturen naar de bestuurder. Ook kan de vlootbeheerder de rijstijl in real time nagaan en er is een track&trace systeem waarbij kan nagegaan worden waar de bestuurder zich bevindt. Tegelijk kan een leveringsroute worden doorgegeven of aangepast. Ook kan van op afstand worden gezien of het voertuig gesloten is of niet. Dat zijn maar enkele van de mogelijkheden. In elke nieuwe Sprinter is de nodige hardware voor het ‘Mercedes Pro Connect’ aanwezig. Het is dan aan de klant om te beslissen welke modules van het ‘Mercedes Pro Connect’ voor hem relevant zijn en worden geactiveerd. Deze diensten zullen gratis beschikbaar zijn vanaf de lancering en dit tot het einde van het jaar.

 

Rijhulpmiddelen

Mercedes gaat er prat op dat de Sprinter ooit de eerste LCV was met ABS en ESP. Meer dan 20 jaar later is het aantal beschikbare rijhulpmiddelen ontzettend uitgebreid met onder meer rijstrookbewaking, een compensatie voor zijwind, Distronic, parkeercamera, verkeersbordherkenning en vermoeidheidsherkenning. Bovendien is de nieuwe Sprinter beschikbaar met het nieuwe MBUX infotainment systeem.

Toon meer nieuwsjes