Advertisement
Gepubliceerd op 6 November 2021 om 09h19
Door Tony De Mesel

Michelin CrossClimate 2: Allseason-band van de tweede generatie

De CrossClimate 2 is de Michelin allseason-band van de tweede generatie. Volgens Geneviève Jourdan (Product Category Manager Europe) van Michelin kiezen heel wat autoconstructeurs er voor om de nieuwe band in eerste montage te gebruiken. Een band die geschikt is voor zowel zomerse als winterse omstandigheden, betekent uiteraard een besparing voor de vlootbeheerders en leasingmaatschappijen.

|
| © |

Met de lancering van de eerste generatie CrossClimate allseason-band In 2015 schudde Michelin de bandenwereld even goed door elkaar. Zoals zijn benaming laat vermoeden, is deze band geschikt voor alle seizoenen, toch zeker in een klimaat als het onze. Dat gebeurde net op een moment dat de veelrijders, de vlootbeheerders en de leasingmaatschappijen overtuigd raakten van het nut om te investeren in een stel winterbanden. Het succes van de CrossClimate bleef niet uit want ondertussen heeft Michelin al meer dan 23 miljoen exemplaren verkocht. Maar dat succes was vooral merkbaar bij de particulieren. Nu zal daar stilaan verandering in komen, zo verklaart Geneviève Jourdan (Product Category Manager Europe): “De nieuwe CrossClimate 2 wordt al bij verschillende automodellen als OE gemonteerd. Vlootbeheerders hoeven dus niet van bij het begin te investeren in winterbanden. Bovendien zullen de banden eens versleten, meestal ook door de CrossClimate 2 worden vervangen.”

‘Slimme’ Rubbersamenstelling

Om een band als OE-uitrusting gehomologeerd te krijgen door de autoconstructeurs, is het een must dat de band qua grip goed presteert op een nat en droog wegdek, zeg maar in normale rij-omstandigheden waarbij de omgevingstemperatuur meer dan 7° Celsius is. Aan Geneviève Jourdan vroegen we hoe dat te rijmen is met de prestaties in winterse omstandigheden.

Volgens haar zit het geheim vooral in de rubbersamenstelling: “De winterse prestaties zijn maar in geringe mate te danken aan de tekening en nerven in het loopvlak. De CrossClimate 2 heeft een bijzondere rubbersamenstelling waarbij de moleculaire structuur varieert naarmate de temperatuur verandert. Die veranderende rubbersamenstelling noemen we ‘Thermal Adaptive Compound’.”

Dat de nieuwe Michelin bovendien goed scoort in de winter mag blijken uit het sneeuwicoontje dat op de flank maar ook op het nieuwe EU-label staat. Door dat icoontje voldoet de CrossClimate 2 ook aan de zogenaamde ‘loi montagne’ die van toepassing is in Frankrijk. Praktisch gezien is de band toegelaten en geschikt om bijvoorbeeld naar een ski-oord te rijden. Volgens Geneviève Jourdan is de winterband daarmee nog niet overbodig en afgeschreven: “Een winterband is nog altijd aan te raden in extreme situaties voor bijvoorbeeld mensen die in de Alpen, Pyreneeën, Noord-Italië en Skandinavië wonen.”

Levensduur, rolweerstand en geluid

Volgens Geneviève Jourdan is bij de ontwikkeling voor wat de tekening van het loopvlak betreft, vertrokken van een zomerband: “Op die manier zijn we erin geslaagd om de rolweerstand met 11% te verminderen.”

Daardoor krijgt de CrossClimate 2 wat dat betreft een ‘B’-quotering volgens het nieuwe EU-label. Een ander voordeel is dat de CrossClimate 2 heel wat minder geluid veroorzaakt dan een typische winterband. Nog een voordeel is de gunstige stuurrespons.

Michelin heeft zowel bij de professionelen als de consumenten een stevige reputatie qua levensduur. Geneviève Jourdan beaamt dit: “Het is inderdaad een belangrijk handelsmerk voor ons en we wilden dat zeker niet prijs geven met de CrossClimate 2. Met de nieuwe band kunnen we stellen dat de grip bewaard blijft ook bij slijtage tot aan de wettelijk vereiste minimum profieldiepte. Dat komt door de rubbersamenstelling maar ook door de tekening van het loopvlak die ter hoogte van de fijne nerven lichtjes wijzigt naarmate de slijtage vordert.”

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Voertuigen , Banden, onderhoud & herstelling

Gelijkaardige artikels