De Mini als volgroeide afstammeling van zijn klassieke voorgangers uit de golden sixties werd in 2001 geïntroduceerd als een herinterpretatie van het concept creatief ruimtegebruik. Voeg daarbij het hoog aan te schrijven rijplezier en – zo bleek al snel – een door het publiek gesmaakte design die betreffende herinterpretatie al snel deze uitgroeien tot een populaire, compacte premiumauto.
De Mini Electric ook Mini Cooper SE, genaamd wil nu de stedelijke e-mobiliteit combineren met de gunstige karakteristieken die de met verbrandingsmotoren en hybride Mini’s in hun bevoorrechte stadsdiscipline krijgen toegeëigend.

BMW Group Competence Centers

Gebaseerd op de Mini 3-deurs blijven afmetingen, design, ruimte en interieur-architectuur omzeggens aanaangeroerd. Dit de specifieke en naar elektrificatie verwijzende designdetails uitgezonderd. Zoals de laadconnectie boven het rechter achterwiel. Minder zichtbaar is alvast dat het koetswerk van de Mini Electric 18 mm hoger is. Dit om extra ruimte te creeeren voor de accu’s in de bodem van de auto.
Gebouwd in de Mini fabriek in Oxford, komt de aandrijftechnologie ontleend aan de BMW Group Competence Centres voor elektromobiliteit in Dingolfing en Landshut.
E-motor, transmissie en geïntegreerde stuurelektronica genieten extra mechanische bescherming in het motorcompartiment. De lithium-ion-batterijen (bruto capaciteit van 32,6 kWh en onderverdeeld in 12 modules) krijgen diep in de bodem tussen de voorstoelen en onder de achterbank in T-vorm een onderkomen.

145 kg meergewicht
Er moesten dus geen toegevingen gedaan worden voor de bagageruimte die – net als bij de traditioneel aangedreven Mini 3-deurs – 211 liter bedraagt en na het neerklappen van de achterbank uit te breiden is tot meer dan 700 liter. Met een leeggewicht van 1.365 kg is de Mini Electric slechts 145 zwaarder dan de MINI Cooper S 3 deurs met Steptronic transmissie.

De e-motor (184 pk/270 Nm) drijft via een eentraps-transmissie en een geïntegreerd differentieel de voorwielen aan. Er wordt een acceleraties van 0 naar 100 km/uur in 7,3 voorspeld en de topsnelheid is bewust begrensd op 150 km/uur. Mini belooft een actieradius tot 232 kilometer, gemeten volgens WLTP.

Specifieke anti-doorslib-controle


Om te voorkomen dat het aan e-motoren eigen zijnde (constante) hoge koppel bij de voorwielaangedreven Mini motriciteitsproblemen veroorzaakt, werd een specifieke anti-doorslipregeling voor e-motorisaties ontwikkeld. Ook zal de bestuurder in de Mini Electric kunnen te kiezen tussen sport-, comfort- , Groene – en (het nieuwe) Groen Plus rijprogramma. In de Groen Plus modus worden extra comfortfuncties, zoals verwarming, airconditioning en stoelverwarming, beperkt of uitgeschakeld om de actieradius te vergroten.
Zoals andere e-modellen van de BMWGroup is de Mini Electric bedacht met het zgnd “one-pedal- feeling” waarbij de auto meteen afremt (en remenergie recupereert) van zodra de voet van de acceleratie-pedaal wordt gelicht. Anderzijds is deze Mini het eerste e-model van BMW Group waarin de bestuurder zelf intense of minimale recuperatie met bijbehorende afremming kan instellen.

Flexibel laden
Het laden van de batterij kan via een conventioneel stopcontact, een Wallbox of een openbaar laadstation. De laadconnectie werd ontworpen voor het laden op wissel- en gelijkstroom en dit met Type 2 en CCS Combo 2 stekkers. Met een standaard laadkabel kan bijgeladen worden uit een normaal stopcontact. Op de Belux markt zal de Mini Electric geleverd worden met twee laadkabels: één voor een standaard stopcontact en één driefasen voor openbare laadstations.

Optioneel wordt een Wallbox aangeboden die dankzij de maximale laadcapaciteit van 11 kW de Mini Electric (bij bijna uitgeput batterijt-niveau) in 2,5 h voor 80 % kan opgeladen, in 3,5 h tot 100 procent. De laadmodule van de Mini Electric is trouwens berekend op een maximale laadcapaciteit van 50 kW. Aan een gelijkstroom snellader kan de batterij hiermee in 35 minuten tot 80% worden herladen.

Modelspecifieke MINI Connected Services
Het interieur wordt verwarmd met een warmtepomp die de restwarmte van de e-motor, de controle elektronica en de buitenlucht gebruikt voor verwarming (of koeling) en tot 75 % minder energie consumeert dan conventionele elektrische verwarmings- of koelsystemen. Dit met een gunstige invloed op de actieradius

Standaard wordt voorzien in in navigatie en uiteraard is gedacht aan modelspecifieke Mini Connected Services. Dankzij die laatste diensten kunnen Real Time Traffic Information, het internetplatform Mini Online en de voorbereidingen voor Apple CarPlay worden gebruikt en (via mobiele telefoon) navigatiekaarten geüpdatet worden. Met Remote Services kan op smartphone informatie verkregen worden over laadstatus en actieradius, statistieken over het stroomverbruik worden opgevraagd of het laadproces worden aangestuurd.
De marktintroductie van de Mini Electric wordt voorzien tegen maart 2020. In ons land zal de Mini Electric een prijskaartje van € 33.100 incl BTW (LUX: € 32.050 incl BTW)dragen.