“Bestuurders van Mitsubishi-modellen mogen gerust zijn: de klantendienst blijft de komende jaren op duurzame en kwalitatieve manier gegarandeerd,” vertelt Ann Wittemans, woordvoerster van de Beherman-groep, die het merk Mitsubishi officieel in België verdeelt. Dat neemt niet weg dat de beslissing een harde klap is voor de Belgische structuur, die de komende drie jaar geen enkel nieuw model meer moet verwachten. En voor wat daarna komt, is de onzekerheid totaal.

“Uiteraard is dit jammer, want de nieuwe en langverwachte PHEV-versies van de Outlander en de Eclipse Sport zullen we niet tot bij ons krijgen. Vandaag moeten wij gewoon akte nemen van deze beslissing van de Board van Mitsubishi, die de komende weken ongetwijfeld meer in detail zal worden toegelicht met betrekking tot de toekomstplannen voor de groep in Europa,” zo gaat onze gesprekspartner verder.

Het model Eclipse Cross met volledig nieuwe PHEV-technologie zal waarschijnlijk nooit op Belgische wegen rijden.

Het enorme besparingsplan “Small but Beautiful” neemt drie jaar in en voorziet vooral in een reductie met 20 procent van de vaste kosten in vergelijking met 2019. Daarnaast worden de activiteiten geconcentreerd in Azië, waar de groep het marktaandeel met 11 procent wil doen groeien. Afrika, Oceanië en Zuid-Amerika mogen ook nog rekenen op verdere investeringen van de Japanse autobouwer. Existentiële vragen over het overleven op de lange termijn in Europa van het merk zijn dus terecht…