De nieuwe L200 valt meteen op door zijn nieuwe stoere uiterlijk. Het uittredende model werd nog gekenmerkt door een afgeronde snoet met een wat frêle look. De nieuwkomer heeft een meer imposant voorkomen. De motorkap en de koplichten komen hoger en de ontwerpers hebben twee wigvormige sierelementen in het front geïntegreerd. Bij Mitsubishi spreken ze van ‘Dynamic Shield’. De hogere motorkap is niet enkel een stilistisch element. Het laat ook toe om de extremiteiten van het koetswerk beter in te schatten. De hoog gemonteerde koplampen op hun beurt zijn ook beter bestand tegen beschadiging. De cabine zelf, vanaf de voorste dakstijl, is identiek aan die van het uittredende model. De laadbak kreeg wel een nieuw design dat qua vormgeving beter aansluit bij de cabine. Zowel vooraan als achteraan zijn nu LED’s gemonteerd en de wielkasten worden gevuld met 18 duims wielen.

Twee uitvoeringen

Links de Double Cab; rechts de Club Cab

De L200 is verkrijgbaar in twee koetswerkuitvoeringen met een identieke wielbasis van 3 meter. Het instapmodel is de Club Cab met korte cabine en achteraan twee noodzitjes. De achterste zitplaatsjes hebben beperkingen door de geringe beenruimte en de letterlijk verticale rugleuningen. Die plaatsjes zijn bereikbaar via twee ‘halve’ deuren die tegen de rijrichting in open zwieren en enkel kunnen geopend worden als ook de voorste portieren open zijn. Door de vrij korte cabine heeft de Club Cab een lange laadvloer van 1,85 meter. De belangrijkste uitvoering is ongetwijfeld de Double Cab met vijf zitplaatsen, een verlengde cabine, vier conventionele portieren en een laadvloer met een lengte van 1,52 meter. Beide versies hebben een laadvermogen van 1 ton. Het sleepvermogen bij de Double Cab bedraagt 3,1 ton. Bij de Club Cab is dat 3 ton.


De noodzitjes achteraan zijn bereikbaar via twee ‘halve’ deuren die tegen de rijrichting in open zwieren en enkel kunnen geopend worden als ook de voorste portieren open zijn.

Ladderchassis

De L200 heeft een voorspelbare opbouw met een afzonderlijk ladderchassis dat voor deze nieuwe versie verder werd verstevigd. Vooraan is gekozen voor een onafhankelijke wielophanging met parallelle draagarmen en schroefveren. Achteraan vinden we een eenvoudige configuratie bestaande uit een starre as met twee stellen bladveren die nu elk zes in plaats van vijf bladen tellen. Bij Mitsubishi hebben ze bewust voor bladveren gekozen omdat die volgens hun zeggen beter een lading kunnen torsen. Het nadeel is wel dat de L200 tijdens het rijden vrij ‘springerig’ reageert op oneffenheden en minder comfort geeft dan bij een opstelling met schroefveren. Ook de achteras, die niet via draagarmen maar met de veren aan het chassis is bevestigd, kan dartel reageren op een oneffen wegdek en in bochten.

Evolutie

Onder de motorkap van alle versies van de L200 steekt een volledig lichtmetalen viercilinder turbodiesel met een capaciteit van 2,2 liter. Het gaat om een technisch geëvolueerde versie van de diesel die we kennen van in de Outlander. Op papier maakt deze motor indruk: zestien kleppen, variabele kleppenbediening en uiteraard conform Euro6d Temp met toevoeging van Adblue. Deze viercilinder is goed voor 150 pk en ontplooit 400 Nm vanaf 1750 opm. In de praktijk voelt hij echter wat sloom aan beneden de 1500 opm. Het is wachten tot de turbo zijn werk doet. Dat is een nadeel bij het trekken van een last en op een heuvelachtig parcours waar je gedwongen bent om tijdig terug te schakelen.  Standaard is er een manuele zesbak die zich via een lange schakelweg laat bedienen en mechanisch aanvoelt. Het is dus ‘werken’. Met de optionele zestrapsautomaat, die enkel bij de Double Cab verkrijgbaar is, is het makkelijker rijden maar de versnellingsbak reageert soms dartel bij het oprijden van een helling of het fel accelereren.

4X4

Mitsubishi heeft heel wat ervaring met 4X4-aandrijvingen. De eerste op de vierwielen aangedreven auto van Mitsubishi dateert immers van de late jaren dertig. De reputatie op dat vlak werd nog aangezwengeld met de Pajero vanaf de jaren zeventig. Elke versie van de L200 heeft een inschakelbare 4X4-transmissie en dan nog wel met heel wat mogelijkheden. Op de gewone weg kies je normaliter voor achterwielaandrijving. Via een draaiknop kun je dan verder kiezen voor vierwielaandrijving in combinatie met de normale lange verhoudingen. 4X4 is ook mogelijk met een geblokkeerd middendifferentieel. Dan is er nog 4X4 met kruipversnellingen. In die stand kun je ook kiezen om het achterste differentieel via een drukknop te blokkeren. Via een andere drukknop heb je dan nog de keuze tussen vier aangepaste rijmodi: ‘grint’, ‘sneeuw/modder’, ‘zand’ en ‘rotsen’. Daarmee is deze L200 een ware offroader. Wel is de beperkte trekkracht van de motor bij lage toerentallen een beperking. Op moeilijk terrein kan dat enigszins worden gecompenseerd met de lage kruipversnellingen. Het rijden op werkelijk moeilijk terrein wordt geholpen door een front camera en een 360°-zicht op de auto. Daardoor kan de bestuurder de L200 beter plaatsen.

Uitrusting

Mitsubishi voorziet heel wat veiligheidsvoorzieningen. We sommen er enkele op: Hill Descent Control dat automatisch de snelheid beperkt bij het naar beneden rijden van een glibberige helling, dode hoek detectie, bots alert, rijstrookbewaking, een verwittiging van aankomend  verkeer bij het verlaten van een parkeerplaats, tractiecontrole, hulp bij het wegrijden op een helling en Trailer Assist dat zorgt voor de stabiliteit bij het slepen van een aanhangwagen. Kortom Mitsubishi heeft uitermate zijn best gedaan om heel wat veiligheidsitems te voorzien op een auto uit deze categorie. Zonder BTW is de basisprijs voor de Club Cab €26.024,79 en voor de Double Cab € 27.264,46. Mitsubishi voorziet heel wat aangepaste accessoires zoals een hardtop, een tonneau cover en een trekhaak. De L200 is een ‘lichte vracht’ wat natuurlijk fiscale voordelen heeft. Ons verbruik? Met de manuele versie noteerden we 8,9 l/100 km en dat met inbegrip van een flinke portie offroaden.