Onze studiediensten berekenden dat wanneer alle personenwagens, lichte vracht en trucks batterij-elektrisch zouden rijden in ons land, de jaarlijkse stroombehoefte met 37 TWh stijgt.  Dit komt overeen met een toename van bijna 50% van de huidige elektriciteitsbehoefte.

De federale regering en de gewesten willen op korte termijn naar zero-emissie voor het wegvervoer, en lopen hiermee voor op de Europese kalender. Onze sector past zich hieraan snel aan maar ook de overheden moeten verantwoordelijkheid nemen en garanderen dat op elk moment voldoende stroom kan geleverd en verdeeld worden. Als de opwekking van elektriciteit niet koolstofneutraal gebeurt, lijken bovendien de inspanningen van onze sector op vlak van CO2-uitstootreductie een maat voor niets.

Als sectorfederaties vragen we dat de federale en gewestelijke overheden de krachten bundelen in een langetermijnstrategie om de burgers en de ondernemingen in duurzame en betaalbare stroom te voorzien die – onder andere – het dagelijks gebruik van elektrische voertuigen op grote schaal mogelijk maakt.

Stefan Delaet, Voorzitter van Mobia : “De fiscale wijzigingen bij de bedrijfswagens vanaf 2026, de Vlaamse plannen om vanaf 2029 de verkoop van nieuwe fossiel aangedreven personen- en bestelwagens te verbieden en de intentie van Brussel om tussen 2030 en 2035 diesel- en benzinevoertuigen te weren uit het gewest, zullen de komende jaren voor een snelle elektrificatie van het wagenpark zorgen. We verwachten als sector dat er tegen 2030 al 2,5 miljoen oplaadbare personenwagens op onze wegen zullen rijden. Dat aantal zal razendsnel doorgroeien tot meer dan 4 miljoen in 2035. Reken daar nog zeker een half miljoen elektrische lichte vrachtwagens bij, naast bussen en zware vrachtwagens. Slimme keuzes en serieuze investeringen zijn noodzakelijk als we echt van vergroening willen spreken in het straatbeeld.”