“Mobiliteit beïnvloedt de totaliteit van onze activiteiten” getuigt Frank Cooreman. “Het gaat om de aanvoer van opdrachten, onze grondstoffen, technici voor het onderhoud van de machines en installaties, tot en met de ophalingen voor de opgelegde selectieve afvalverwerking”.

De vele werken aan de Antwerpse wegeninfrastructuur laten zich echt nadelig voelen in de klantenrelaties en vooral in het concretiseren van de omzetgroei waarvoor het potentieel duidelijk aanwezig is. “Het lijkt wel of alle werven tegelijk zijn opgestart, maar erger nog is het gebrek aan betrouwbare informatie, dat situaties voortdurend veranderen, zodat je telkens een andere route moet trachten te vinden om op je bestemming te geraken” stelt Frank Cooreman vast. Zoon Ken Cooreman, die ook stevig verankerd zit in het bedrijf en de continuïteit in de verdere toekomst zal verzekeren, vult aan: “Er is nu ook sprake van een proefproject om bestelwagens van +3,5 ton te weren uit schoolomgevingen. Wij zitten hier met enkele scholen rondom en dat maakt het voor onze klanten en leverancier absoluut niet meer werkzaam”. Frank gaat verder: “De vrees zit er ook in dat er een ongeval gebeurt met een fietser of voetganger met ons eigen transport, een klant of leverancier en dan zijn de gevolgen voor onze zaak niet meer te overzien. We hebben onze keuze gemaakt en trekken dus weg uit Antwerpen”.

 

Nood aan mobiliteit

Daar waar klanten vroeger zelf hun opdrachten brachten en een direct contact onderhielden met de zaakvoerder, organiseert Frank Cooreman met zijn team nu noodgedwongen steeds vaker eigen transport, wat vanzelfsprekend gepaard gaat met extra kosten.

“Leveranciers en vertegenwoordigers hebben ook schoon genoeg van de Antwerpse anti-mobiliteit en haken af” stelt Frank Cooreman vast. “Dat veroorzaakt voor ons soms stilstand van machines, dus daling van het rendement en omzet”.

Een veel gehoorde verzuchting bij Antwerpse KMO’s klinkt ook hier: terwijl iedereen het over veiligheid heeft, resulteren vele wegenwerken in nog meer gevaarlijke situaties door onduidelijke signalisatie en ondoordachte planning.

 

Gokken versus juist beslissen

Op de vraag naar de invloed van de autofiscaliteit bij de keuze van de voertuigen luidt het antwoord als volgt: “Er is de voortdurende onzekerheid, het gevoel dat men nooit echt de optimale keuze kan maken omdat het toch voortdurend verandert. Afwachten is ook geen optie want je moet vooruit met je zaak”.

Ken Cooreman: “Als onze bestelwagen aan vervanging toe is, wordt het toch terug een diesel, maar dan wel met automaat. Het gemak van een groot rijbereik vinden we belangrijk. Bovendien is vooral het laadvolume/laadvermogen doorslaggevend bij de keuze, eerder dan het verbruik”.

 

Website: www.rpdetavernier.be