De diesel die door alle politici zowel in België als op grotere Europese schaal wordt verguisd, blijft nadrukkelijk zijn aanwezigheid opeisen onder de motorkap van de huidige bestelwagens. Maar de LEZ’s (low emission zones of de lageuitstootzones) die de neiging hebben om diesels op een vaak drastische manier te weren, herschikken de kaarten. Bijgevolg blijft het aanbod volledig elektrische ‘vans’ groeien. Alleen al in 2018 stelde Mercedes de eSprinter en eVito voor, Volkswagen de e-Crafter en konden we de Renault Master Z.E. zelf testen. Maar wat is het rijbereik van deze stille bestelwagens en hoe kan je ze opladen?

De elektrische beperkingen

Op de Belgische markt vertegenwoordigden de 100% elektrische bestelwagens slechts 0,3% van de bestelwagenmarkt (202 op 66.986 voertuigen) over de eerste tien maanden van 2018. De Renault Kangoo Z.E., die al sinds 2011 op de markt is, heeft al bij al nog de meeste inschrijvingen achter zijn naam (91 stuks). Uiteraard onderging hij in de loop der jaren een aantal evoluties zodat hij vandaag een rijbereik van 270 km (NEDC en dus 200 reële kilometers) voorlegt. Maar het probleem blijft het opladen dat zelfs met de wallbox van Renault minimaal een korte nacht in beslag neemt: 6 uur. Hetzelfde geldt voor zijn grote broer, de Master Z.E., die in Eco-modus tot maximaal 80 km/u snel is en een rijbereik van 200 km (NEDC) haalt.

Een eerste vaststelling dringt zich op: los van het rijbereik vergen de lange laadtijden een goede organisatie en, zoals we ook bij de concurrentie zullen zien, is de snelheid vaak beperkt. Voor stadsgebruik volstaat die echter ruimschoots.

Kies voor snelladers

Als tussenoplossing voor de ‘extreme’ formaten mikt de middelgrote bestelwagen vooral op polyvalentie. In dit segment weet de Nissan e-NV200 zich prima te handhaven: met een rijbereik dat kan oplopen tot 300 km (WLTP) en het herladen tot 80% op maximaal 1 uur tijd, is dit een van de favoriete zero-emissionbestelwagens in ons land. En we begrijpen waarom. Zijn korte laadtijden via gelijkstroom gebeuren via de CHAdeMO-laadpalen (van het Type 2 of CCS Combo voor andere constructeurs behalve Tesla) en die zie je steeds vaker in het Belgische en Europese straatbeeld.

Binnen zijn segment moet de e-NV200 het tegenwoordig opnemen tegen de Mercedes eVito die halverwege 2018 werd onthuld. Deze laatste is (als we ons op de Duitse prijs baseren) bijna 10.000 € duurder, kan maar 80 km/u snel (optioneel 120 km/u) en biedt een rijbereik van slechts 150 km (WLTP). In 2019 zal dit segment er een aantal erg te duchten concurrenten bijkrijgen zoals de Volkswagen e-Transporter en e-Caddy die na hun aanpassingen bij ABT, een aanzienlijk ruimer rijbereik zullen bieden.

Soms knotsgekke prijzen

Nu we het toch over Volkswagen hebben, moeten we het zeker over de e-Crafter hebben en diens rechtstreekse rivaal, de Mercedes eSprinter. Qua rijbereik schommelen ze allebei om en rond 150 theoretische kilometers (173 voor de e-Crafter), maar de vaststelling blijft dezelfde als het op herladen aankomt: kies voor snelladers via gelijkstroom die, net als bij de Nissan e-NV200, slechts 45 tot 60 minuten nodig hebben om de voertuigen tot 80% van hun capaciteit te herladen.

Goed, maar hoe zit het eigenlijk met de prijzen? U moet 69.500 € excl. btw rekenen voor de e-Crafter en 59.600€ excl. btw voor een Master Z.E. Met de Mercedes eVito is een investering gemoeid van 39.900 € excl. btw (in Duitsland, want de Belgische prijzen zijn nog niet bevestigd, ook niet voor de eSprinter) tegenover 30.390 excl. btw voor zijn rivaal bij Nissan. Met zijn basisprijs van 22.100 € begrijpen we meteen waarom de Renault Kangoo Z.E. zo populair is! Zeker als je weet dat de fiscaliteit voorlopig nog een aftrekbaarheid van 120% voorziet tot er op 100% wordt overgeschakeld…

Welke lessen moet u onthouden?

Het aanbod blijft onophoudelijk groeien, maar toch blijven de prijzen een groot nadeel, net als de vaak lange laadbeurten (u moet minstens investeren in een snelle laadpaal). Het rijbereik van deze voertuigen kan een psychologische grens vormen, maar wie het gebruik en het herladen strak orkestreert, zou vlot moeten kunnen overschakelen naar 100% elektrische aandrijving. Het is maar dat u het weet en niet hoeft te wachten tot de politici hun maatregelen opleggen!

Het beste compromis?

Hogerop in dit artikel hebben we het over de LEZ’s. Die leiden vaak tot een reorganisatie bij de transport- of koerierdiensten (die steeds talrijker worden omdat de e-commerce het behoorlijk goed doet!). Deze laatste hebben immers de neiging om zich buiten de stadscentra te vestigen om van daaruit de lastmileleveringen met de allernieuwste en vaak zo milieuvriendelijk mogelijke bestelwagens te doen. Binnen dit kader staat de elektrische bestelwagen dan ook een mooie toekomst te wachten! Gezien de huidige prijzen (zie hoger) zien wij erg veel heil in de tussenoplossing, oplaadbare hybride. Ford heeft dat goed begrepen en pakt op het salon van Brussel uit met de Transit Custom PHEV. Concreet belooft de constructeur een rijbereik van 50 km in elektrische modus aangevuld met 450 bijkomende kilometers dankzij de motor/generator, een 1.0-driecilinder op benzine! Prijs en commercialisering? Tweede semester 2019.