Advertisement
Gepubliceerd op 1 October 2020 om 12h23
Door Marc Demoulin

Mobly, Zwitsers zakmes van de mobiliteit

De benoeming van een nieuwe CEO, de invoering van een mobiliteitsverzekering, de overname van het platform vroom.be en de lancering van de Moveasy-app met Europ Assistance: dat was Mobly de voorbije maanden, samengevat in 4 opvallende feiten. De honger van dit jonge softwarebedrijf lijkt onverzadigbaar. We kwamen meer te weten tijdens een gesprek met de nieuwe CEO Hans De Mondt.

||
|| © ||

De mobiliteitsafdeling van Baloise

link2fleet: Kan u kort het parcours van uw jonge onderneming schetsen?

Hans De Mondt: Mobly zag het daglicht in 2017 als dochterbedrijf van Baloise Insurance. De visie was van in het begin om deze nieuwe entiteit een doel te geven als aanbieder van nieuwe, mobiliteitsgerichte diensten. In 2018 waren wij de eerste speler die een bijstandsdienst op maat aanboden zonder abonnement. Hetzelfde jaar lanceerden we samen met Auto 5 een garantieformule voor tweedehandswagens en een eerste verzekeringsformule op basis van het reële aantal kilometers.

link2fleet: Terwijl er de moeilijke voorbije maanden relatief weinig activiteit is geweest lijkt Mobly niet te hebben stilgezeten…

Hans De Mondt: Absoluut, maar alles is een kwestie van opportuniteiten, aangezien wij in essentie werken volgens een model gebaseerd op samenwerkingen. In mei was er eerst samen met Baloise de lancering van een mobiliteitsverzekering die de gebruiker dekt ongeacht het gebruikte vervoersmiddel. Vervolgens kregen we de kans om van Mediahuis het platform vroom.be voor het verhandelen van auto’s over te nemen. Ons jongste wapenfeit tot slot is de lancering van Moveasy samen met Europ Assistance. Dat is een platform dat klanten bij pech de mogelijkheid geeft om te kiezen uit een gamma aan alternatieve vervoersmiddelen zoals een scooter, trein- of bustickets of zelfs een taxidienst, maar alle kosten worden onmiddellijk betaald. Dit MaaS-platform integreert grote en uiteenlopende partners als de NMBS, De Lijn, de TEC, Uber, Poppy, Villo, dott en nog vele andere.

Hans De Mondt: “Onze hoofdactiviteit blijft mensen helpen die zich van A naar B willen verplaatsen met behulp van om het even welk vervoersmiddel”.

In de eerste plaats een IT-bedrijf

link2fleet: In vergelijking met andere mobiliteitsbundels is uw profiel toch sterk verschillend, niet?

Hans De Mondt: Onze corebusiness is in de eerste plaats IT. Ons bedrijf bestaat uit een dertigtal ontwikkelaars die software schrijven voor mobiliteitsoplossingen in heel Europa. Onze samenwerkingen geven ons kansen om onze knowhow op de markt te brengen. Als kleine unit zijn we flexibel en soepel, waardoor we snel op allerlei soorten aanvragen kunnen reageren.

link2fleet: Mobly is druk bezig. Dat lijkt naar meer te smaken. Wat zijn de ambities voor de komende maanden?

Hans De Mondt: De pipeline zit al redelijk vol, maar we blijven over onze toekomst nadenken. Vandaag zijn we vooral actief in de B2C-sector. We denken er dus over na om onze kennis te exporteren naar de B2B-wereld via samenwerkingen met belangrijke spelers uit de mobiliteitssector. Op drie jaar tijd hebben we een rijke ervaring opgebouwd met innovatieve producten die perfect aansluiten bij de trends van het moment.

Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Gelijkaardige artikels