Advertisement
Gepubliceerd op 14 February 2020 om 07h38
Door Tony De Mesel

Na Maxus komt Alcomotive nu ook met MG

Alcomotive (Alcopa Automotive Distribution) brengt twee nieuwe merken op de markt. Halfweg verleden jaar was er eerst Maxus en sedert eind december 2019 wordt de portefeuille met MG aangevuld.

||
|| © ||

Maxus en MG hebben beiden een verre Britse oorsprong maar zijn ondertussen een vaste waarde binnen het Chinese SAIC Motor. Hoe ze bij Alcomotive deze twee merken op de Belgische en Luxemburgse markt willen brengen, konden we vernemen net voor de persvoorstelling van de MG ZS.

Catherine Free is de pas aangestelde ‘Country Manager’ voor MG in de Belux: “Het is allemaal heel snel gegaan. Op 11 december verleden jaar is het contract met SAIC getekend en nauwelijks een maand later stonden we al op het salon van Brussel en waren ook al 10 auto’s per dealer of liever brandstore geleverd.”

Van links naar rechts Thijs Janssen (MD Maxus Belux), Bart Hendrickx (PR Maxus Belux), Catherine Free (Country Manager MG Belux) en Wim Doms (PR MG Belux)

MG en zijn ‘brandstores’

Alcomotive heeft steile ambities met MG in de Belux. Per jaar willen ze  meteen 1.000 auto’s op de markt zetten. Hoe dat kan op een druk bezette automarkt, legt Catherine Free uit: “We werken met zogenaamde brandstores. Die zijn gevestigd in Zaventem, Waver, Antwerpen, Gent, Luik, Namen en Brugge. Er is nog ruimte voor uitbreiding, vooral in Limburg en de Kempen. Alcomotive heeft uiteraard een lange traditie in de distributie van auto’s. Zo konden we voor MG terecht bij dealers die al een merk van Alcomotive vertegenwoordigen. In de eerste plaats denk ik aan Hyundai-dealers. Dit heeft een snelle start mogelijk gemaakt. Bovendien beschikken de brandstores over expertise en ervaring in de sector en dit zowel qua sales als service en after-sales.”

Voor de Belux is voorlopig één enkel model voorzien, de ZS. Het gaat om een compacte SUV-achtige vijfdeurs die verkrijgbaar is in twee uitvoeringen  maar enkel met een elektrische aandrijving. De elektromotor is 105 kW sterk en wordt gevoed door een lithium-ion batterij van 44,5 kWh. Volgens WLTP laat dit een actieradius toe  van 263 kilometer. De vanafprijs is € 30.985, BTW inbegrepen.

Catherine Free: “Voor een elektrische auto is dat een scherpe prijs, vooral als je ziet dat de ZS een praktische vijfdeurs is. De SUV-stijl spreekt aan. Dat geldt ook voor de merknaam MG. De mensen zijn benieuwd waar MG nu voor staat. Ze kennen het merk van vroeger.”

Volgens Catherine Free mag de klant zich geen zorgen maken over de service: “De brandstores hebben via Hyundai ervaring met elektrische voertuigen. Ze zijn er voor opgeleid en gecertificeerd.“

Het MG-gamma voor de Belux bestaat uit slechts één model. Voor een dealer of brandstore is dat een mager aanbod om van te leven. Maar doordat ze daarnaast ook een ander merk voeren zoals Hyundai, is MG een welgekomen plus. Op onze vraag of er nog modellen bij komen, antwoordt Free: “We willen ons in de eerste plaats toespitsen op de ZS. Misschien wordt het aanbod verder uitgebreid met een hybride. Wat er zeker nog komt, is een SUV met zeven zitplaatsen.”

MG is al een tijdje verkrijgbaar in het Verenigd Koninkrijk. Nu volgt het vasteland met eerst Nederland, Noorwegen en de Belux. Daarna is het de beurt aan de omgeving van Parijs en Polen. De MG’s die in de Belux op de markt verschijnen, worden door SAIC Motor in China gebouwd.

De expertise voor elektrische voertuigen is al aanwezig bij heel wat Alcomotive dealers.

Maxus met volledig gamma

SAIC Motor voert verschillende merken. MG is daar één van. Een ander merk is Maxus dat een gamma van vooral bestelwagens heeft. Sedert halfweg 2019 is Alcomotive de importeur van Maxus. Thijs Janssen, de MD (Managing Director) van Maxus Belux: “We hebben er voor gekozen om ons toe te spitsen op de EV80, de elektrische versie van de V80. Daarmee konden wij meteen inspelen op de behoefte aan elektrisch aangedreven bestelwagens en dat op een moment dat de traditionele constructeurs moeilijk elektrische bestelwagens konden of kunnen leveren. Die elektrische bestelwagens zijn vooral gegeerd door stedelijke diensten en bedrijven die aan ‘last mile delivery’ doen. Het gamma zal in april worden uitgebreid met de grotere Deliver 9 met dieselmotor en in juli met de e-Deliver 9, een elektrische versie dus. Er komt ook nog een kleinere e-Deliver 3, met het formaat van een Nissan NV200. Tot slot staat nog  de G50, een monovolume, op het programma. Voor de verkoop focussen we ons op LCV-dealers, voorlopig zijn dat er 16. De meest bekende daarvan zijn AGS, Devisch, Ebac en Moorkens Antwerpen. Deze vier hebben meestal verschillende dealerships, de meeste Hyundai maar niet noodzakelijk. Voor de Hyundai-dealers komen deze bestelwagens als geroepen, te meer omdat de H350 en H1 van Hyundai op termijn niet meer verkrijgbaar zullen zijn. Door hun ervaring met Hyundai zijn ze ook bekwaam om service en onderhoud aan elektrische voertuigen te geven.”

Maxus heeft een lange voorgeschiedenis. Het is eigenlijk ontstaan uit LDV, wat staat voor Leyland-DAF-Vans. De productie was oorspronkelijk in het Britse Birmingham. LDV werd eerst door Daewoo overgenomen. Na de faling van Daewoo werd het eigendom van het Russische GAZ en uiteindelijk is het in 2008 in handen gekomen van het Chinese SAIC. De productie verhuisde definitief naar China en SAIC heeft kosten noch moeite gespaard om ondertussen een volledig gamma te ontwikkelen.

De ZS in elektrische uitvoering is voorlopig het enige model van MG in de Belux

SAIC, de grote onbekende

SAIC Motor is de rode draad in de heropstanding van zowel MG als Maxus. Bij ons in Europa is SAIC niet meteen bekend, ten onrechte. Op dertig jaar tijd is dit Chinees bedrijf wereldwijd uitgegroeid tot de zevende grootste autofabrikant met een jaarproductie die net de zeven miljoen exemplaren overstijgt. SAIC staat voor Shanghai Automotive Industry Corporation en is voor 75% een overheidsbedrijf of liever voor drie kwart in handen van de stad Shanghai. SAIC heeft een lange voorgeschiedenis met de productie van allerlei machines. Het bouwen van auto’s is in de jaren vijftig schoorvoetend op gang gekomen met  een eigen model, de SH760, die doet denken aan een Mercedes uit de jaren vijftig. De ware doorbraak is er gekomen door een joint-venture met Volkswagen (1985) en de productie van de Santana. Daarna zijn nog joint-ventures afgesloten met General Motors (1998) en Iveco. Op die manier heeft SAIC heel wat knowhow opgedaan en is het gestart met de ontwikkeling van eigen modellen. Het kocht ook de productierechten van de Rover 75 en die wordt in China onder de merknaam Roewe geproduceerd en verkocht. De merknaam Rover mag niet gebruikt worden omdat Ford die gekocht heeft. Wel heeft SAIC de volle rechten van dat ander bekend Brits merk MG. Voor zijn bestelwagens kocht SAIC Maxus. Het wordt ongetwijfeld een producent die zich in de toekomst nog verder zal laten opmerken.

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels